KUINKA NOPEASTI POSKIONTELONTULEHDUS PITÄISI HOITAA?Eli kuinka kiireellinen se on?

  • Viestiketjun aloittaja Harmivielätääki
  • Ensimmäinen viesti
Harmivielätääki
Mulla on aika varmasti poskiontelontulehdus, ja illaksi nousee aina pieni lämpö. Pää hajoaa ja huimaa, mutta pystyssä voi olla, en ole sänkypotilas.

Riittääkö jos menen maanantaina lääkäriin mikäli siiheksi selviän kivun kanssa, vai pitääkö tollaset hoitaa heti? Kuinka vaarallista on, jos menee vasta sitte maanantaina, kun kumminkin jotenkin pystyn pääkivun kanssa olemaan. Kun yskin niin tuntuu että toinen puoli päätä räjähtää ja silmän alta (poskessa) on kipua, mutta pärjään sen kanssa siis kyllä maanantaihin ellei ole vakavaa pitkittää hoitoa siiheksi.
 
Lääkäri
Nenäsuihke, nenäkannu, suolaliuos, höyry, poskiontelontulehdus paranee noin viikossa itsekseen. Jos ei siinä ajassa helpota, voi olla hyvä tavata lääkäri joka arvioi tilanteen.
 
"trtr"
No mun kokemuksen mukaan mitä pidemmälle menee sitä kipeemmäksi käy... Ikinä en enää odottele tuon taudin kanssa, koskaan niin kipeenä ollu :/ Ei voinut tehdä muuta kun maata, kun ei päätä kärsinyt liikuttaa.. Tsemppiä, toivottavasti sä selviät vähemmällä!
 
Voi mennä ilman lääkekuuriakin ohi, mutta jos et usein joudu antibiootteja syömään, niin hae ihmeessä kuuri. Ei se vaarallista ole, kun ei kerran kuumettakaan ole paljon. Mulla alkaa aina syksyisin poskiontelontulehduskierre (vai pitäiskö sanoa ennen alkoi, viime syksynä oli vaan kerran ja nyt ei vielä kertaakaan :)) ja mä menin lääkäriin vasta sitten kun oli oikeesti tosi paha olla, tai kuumetta ja tarvitsin sairaslomaa töistä.
 
"vieras"
Voi mennä ilman lääkekuuriakin ohi, mutta jos et usein joudu antibiootteja syömään, niin hae ihmeessä kuuri. Ei se vaarallista ole, kun ei kerran kuumettakaan ole paljon. Mulla alkaa aina syksyisin poskiontelontulehduskierre (vai pitäiskö sanoa ennen alkoi, viime syksynä oli vaan kerran ja nyt ei vielä kertaakaan :)) ja mä menin lääkäriin vasta sitten kun oli oikeesti tosi paha olla, tai kuumetta ja tarvitsin sairaslomaa töistä.
Kyllä minä kehoittaisin välttämään antibioottien popsimista muutoin, kuin tilanteissa joissa niitä ehdottomasti tarvitaan. Oli kuureja sitten historiassa paljon tahi vähän.
 
,dm,fam
Mulle taas yks lääkäri sanoi, että se niistäminen vaan pahentaa sitä.
Tässä tapauksessa lääkäri tarkoitti varmaan kovaa niistämistä jonka seurauksena limakalvot vain turpoavat lisää. Toki pitää niistää mutta ei ihan jatkuvasti ja pää punaisena. Ja os oikea poskiontelon tulehdus on päällä niin ei se nenäkannu enää silloin pelasta kun poskiontelot niin tukossa, limakalvot turvoksissa ettei se vesi pääse niitä huutelemaan. Silloinhan se poskionteloiden tulehdus syntyy kun räkä jää sinne poskionteloon eikä tule niistämällä eikä huuhtelemalla ulos. Se että räkää ei enää tule on merkki poskiontelon tulehduksesta1
 
"Vilukissa"
No, menet maanantaina näytille lekuriin, mutta sitä ennen hoitelet itteäs kannuttamalla poskionteloitasi ja napsimalla särkylääkkeitä. Toivottavasti ei ole ärhäkkänä ja mene otsaonteloon, se on sitten kurjempi juttu se :X...Paranemisia!
 
Tässä tapauksessa lääkäri tarkoitti varmaan kovaa niistämistä jonka seurauksena limakalvot vain turpoavat lisää. Toki pitää niistää mutta ei ihan jatkuvasti ja pää punaisena. Ja os oikea poskiontelon tulehdus on päällä niin ei se nenäkannu enää silloin pelasta kun poskiontelot niin tukossa, limakalvot turvoksissa ettei se vesi pääse niitä huutelemaan. Silloinhan se poskionteloiden tulehdus syntyy kun räkä jää sinne poskionteloon eikä tule niistämällä eikä huuhtelemalla ulos. Se että räkää ei enää tule on merkki poskiontelon tulehduksesta1
Niin siis tarkoitti just sitä, että ei pidä väkisellä niistää, koska se vaan pahentaa.
 
Harmivielätääki
[QUOTE="Vilukissa";22905150]No, menet maanantaina näytille lekuriin, mutta sitä ennen hoitelet itteäs kannuttamalla poskionteloitasi ja napsimalla särkylääkkeitä. Toivottavasti ei ole ärhäkkänä ja mene otsaonteloon, se on sitten kurjempi juttu se :X...Paranemisia![/QUOTE]

Hui. No mistäs mää tiiän millon se on menny otsaonteloon? Ja jos on, niin mitkä siinä on oireet, ja mitä sille sitten tehdään?
 
Harmivielätääki
Ku ei mulla ole varsinaisesti edes nuhaa enää. Ei tarvi niistää kokoaikaa, mutta syödessä on kuitenkin ilmeisesti nokka tukossa kuitenkin ku pitää hengittää suu auki.
 
"Vieras"
Sarvikuonollahan ei voi poskionteloita huuhdella, toki muuten voi helpottaa tukkoista oloa. Lääkärin mukaan sarvikuonosta ei juurikaan apua. Itselläni auttanut lepo ja tarvittaessa antibioottikuuri.
 
"Vilukissa"
Alkuperäinen kirjoittaja Harmivielätääki;22905204:
Hui. No mistäs mää tiiän millon se on menny otsaonteloon? Ja jos on, niin mitkä siinä on oireet, ja mitä sille sitten tehdään?
Mulle kävi niin, että mulla riehui poskiontelon tulehdus ja patapäänä en sitten mennyt ajoissa lääkäriin, vaan kärvistelin ja annoin olla...Siinä sitten mukamas olo hiukan kohentui, kunnes iski semmosella voimalla, että meinas taju mennä; päätä särki niin, etten pystyssä voinut ollakaan, vaakatasossa vaan ja oikeesti huusin kurkku suorana. Mies mut roudas siitä lääkärille, joka antoikin heti semmoisen arsenaalin lääkekuureja, etten ikinä ole syönyt. Pelkona persiissä sitten, että jos ei olo ala heti parin kolmen päivän päästä helpottaan, niin sitten lähetteellä sairaalaan ja leikkaukseen :x...mutta ONNEKSI helpotti. Ja sen jälkeen hommasin sen kannun, jota todellakin suosittelen, jos on vähäkään taipumusta ko.tulehduksiin :).
 

Yhteistyössä