kuinka nukutatte yli 1v:t

  • Viestiketjun aloittaja taaperon nukkumatti
  • Ensimmäinen viesti
taaperon nukkumatti
Moi!
Kuinka nukutatte sisällä yli 1v:t? Meidän taapero pian 1v 3 kk ja täytyisi opetella/opettaa pikkuhiljaa nukahtamaan ilman äidinmaitoa. Tyttö nukkuu kyllä jo omassa huoneessa aamuyöhön saakka. Herää jostain syystä aina 4-5 välillä ja silloin ei auta tassutukset eikä muut. Äidin laiskuutta ;) mutta olen antanut maitoa silloin ja ottanut väliin että saadaan nukuttua aamuun asti. Muuten on sellaista myllerrystä ja heräämistä vähän väliä. Kiitti vinkeistä jo etukäteen! :flower:
 
Poikamme (1 v 3 kk) nukahtaa itsekseen sekä päivä- että yöunilleen. Iltatoimien jälkeen vien pojan pinnasänkyynsä, suukotan, paijaan päätä ja toivotan hyvät yöt (tai päivällä hyvät päiväunet) ja poistun huoneesta. Sinne poika jää sänkyynsä peuhaamaan kunnes nukahtaa, joskus ei edes peuhaa vaan jää samantien makuulle ja nukahtaa. Näin ei ole kuitenkaan ollut aina- aika pitkään annoin nukahtaa iltatissille josta sitten kannoin nukkuvana sänkyynsä. Tämän tavan taisin lopettaa joskus 10 kk iässä. Rutiiniksi muodostui sitten nukuttaa poika sylissä tuudittaen ja ennen 1 v siirryttiin tähän itsekseen nukahtamiskeinoon- kävi oikeastaan aika kivuttomasti.

Päiväunille tämä itsekseen nukahtaminen on onnistunut vasta kuukauden päivät- sitä ennen piti aina nukuttaa sylissä.
 
Meillä molemmat lapset on nukahtaneet aina omiin sänkyihinsä itse. Esikoisen kanssa piti joskus jäädä viereen vähäksi aikaa, että rauhottui, mutta muuten ei ole tarvinnut tehdä paljon mitään.

Meillä myös tämä esikoinen harrasti sitä, että heräsi aamuyöstä. Aluksi mekin annoimme maitoa (rinnasta ja myöhemmin tuttipullosta) ja otimme meidän sänkyyn jatkamaan unia. Myöhemmin jätettiin se maito pois ja nykyään tyttö tulee itse aamuyöstä meidän väliin nukkumaan. Mitäpä se meitä haittaa, jos tuleekin kun käpertyy isin kainaloon ja nukkuu rauhallisesti vielä pari kolme tuntia. Tää esikoinen on nyt 3-vuotta tasan. Kuopus on 1 v 5 kk ja nukkuu heräämättä koko yön.
 
Äippä -70
Meillä nukutan tytön vielä syliini (1 v 4 kk) hänen omassa huoneessa ja sitten nostan sänkyyn. Välillä on vain sylissä vahän aikaa ja haluaa itse sänkyyn nukahtamaan. Nukkuu n. 12 h yöunet heräämättä.
 
HeMa05 harmaana
meillä yleensä rauhoitutaan yhdessä mun sängyllä ja sit nostan nukahtamaan omaan sänkyyn.tyttö 1vee.
yöllä heräilee mut nukahtaa peiton korjaamisella tai silityksellä takas.yleensä riittää et sanon shh-shh.
kun vierotin aamutissistä ja yösyötöstä niin alettiin nousemaan 6 aamulla eli tyttö rankaisi heti.
 
Meillä 1v2kk nukahtaa yöunille itsekseen, koska on niin väsynyt että nukahtaa sekunnissa. Päiväunet onkin sitten semmoista taistoa, että vaikean nukutuksen jälkeen nukkuu ehkä puoli tuntia...päiväunille ei siis nukahda itse vaikka koitettu on. Omaan sänkyyn pistetään aina nukahtamaan ja vain päivällä ollaan vieressä niin kauan että nukkumatti on saapunut.
 
Meillä ei oo koskaan NUKUTETTU vaan synnariltä suoraan "opetettiin" omaan sänkyyn ja suorastaan rakastaa omaa pikku petiään :heart:
ja tietää et silloin kun sinne mennään niin silloin on tarkotus nukkua.

Ja on niitä huonosti nukuttuja öitä ollut meilläkin eli NUKAHTAA aina hyvin omaan sänkyyn, mut yöllä sit välillä kitisee tuttia tai muuten vaan... :D
 
samba
Vauva-aikana opetin pojan nukkumaan vieressä, itse nukuin jopa päiväunetkin hänen kanssaan. Oma sänky oli kyllä lähellä, mutta aika harvoin siinä nukkui. N 7 kk:n iässä laitettiin lastensänky meidän sängyn viereen ja opetettiin siinä nukkumaan. Kädestä pitää tiukasti kii, ennen kuin nukahtaa. Unipullo jätettiin juuri pois, ja uskomattomattoman vaivattomasti se onnistui. Ei haikailuja ainakaan vielä. Nyt ollaan sitten harjoiteltu sitä ettei tarvitsisi enää viereen nukutella. Aika hankalaa, välillä onnistuu pari päivää, sitten taas sama rata jatkuu. Äidin ja isän päättämättömyyttä kai...(lapsi 1v ja 5kk)
 
laiska Paavo-Riikka
Meillä aina samat iltapesut, iltasatu ja laulu ja sitten jää itsekseen nukahtamaan. Olen pikkuhiljaa totuttanut jäämään yksin niin, että aina vaan kauemmas sängystä laulamaan ja aiemmin pois. Nyt jo voi jättää yksin nukahtamaan, kunhan on ensin rauhoittunut sänkyyn, eikä pysi aktiivisesti sieltä pois.
 
anu
Itse nukahtaa..yleensä helposti, mutta joskus pitää käydä laittamassa neiti takas vaakatasoon ja silitellä.

Vähän aikaa sitten nukkui yöt lähes heräämättä, mutta nykyään taas, kun on opittu just käveleen, pitää nousta n.4krt yössä. Nukahtaa kuitenkin kun saapi tutin suuhunsa..(ja varmistettua, että äiti on maisemissa)
 

Yhteistyössä