Kuinka nuorena alkoholiia saa käyttää? Annatko lapselle alkoholia?

Minä olen pää aivan pyörällä, kun tyttäreni tuli hieman päissään kotiin tämän tyttöystävänsä kanssa. Minä tulin siihen tulokseen että nollatoleranssi käyttöön. Jos asiasta neuvotellaan ja lapsi juo vain 2, niin pian se juo 4 jne. Kerralla leikki poikki.
 
musta se ikäraja on se 18vuotta. Mä alotin aikasemmin (huomattavasti) ja ei siitä tullut ku ongelmia. meillä tulee olemaan muuten nollatoleranssi, mutta joskus meillä on illallisia perheen kesken jossa voidaan juoda pihvin kanssa punaviiniä jota voin antaa lapselle sentin tai kaksi lasin pohjalle. Mutta en alle 17 vuotiaalle.
Pistä peli heti vaan poikki, koska se on sulle ja tyttärelle vaan parasta, oikeasti.
 
musta se ikäraja on se 18vuotta. Mä alotin aikasemmin (huomattavasti) ja ei siitä tullut ku ongelmia. meillä tulee olemaan muuten nollatoleranssi, mutta joskus meillä on illallisia perheen kesken jossa voidaan juoda pihvin kanssa punaviiniä jota voin antaa lapselle sentin tai kaksi lasin pohjalle. Mutta en alle 17 vuotiaalle.
Pistä peli heti vaan poikki, koska se on sulle ja tyttärelle vaan parasta, oikeasti.
Otin yhteyttä tämän kaverin vanhempiin ja se vaan nauro päin puhelinta. Hänen mukaansa kun melkein 15 vuotiaita ovat, on aivan sopivaa totutella alkoholin käyttöön. Ei kuulemma tule sitten 18 vuotiaana ongelmia, kun tietää miten käyttää. Ja arvatkaapa mitä!? Hän oli ostanut siiderit!=!=!
 
Ohhoh!:O
Melko asiatonta käytöstä kaverin vanhemmilta. Jos omalleen ostaa, olkoot - mutta kaverille kanssa ja ilman että olisi kysynyt sulta mielioidettä asiaan. Olisiko juttelu molempien typyjen kanssa tästäkin asiasta paikallaan?

Itse olen kanssa miettinyt tätä asiaa viimeaikoina. Luulen että annan "maistaa omasta" jossain vaiheessa, mutta kylille en tule kyllä koskaan ostamaan juomista. Kyllä ne rajat on silti oltava...
 
Alkoholia et saa ostaa alle 18-vuotiaana. Jos mennään väkevämpiin ikäraja nousee. Tuo on mielestäni hyvä raja. Pitää myös muistaa että nuoren ihmisen maksa ei polta alkoholia samalla tavalla kuin aikuisen. Nuoria ei pysty koko ajan vahtimaan. Kun kerran kaveritkin saa miksen minäkin? Aina löytyy joku joka saa ostettua, tai joku ostaa. Toivottavasti kukaan vanhemmista ei välittäisi alkoholia alaikäsille. Mutta tosiaan he saavat kyllä jonkun muun ostamaan. Olisiko silloin parempi "maistella" alkoholia turvallisissa oloissa? Jokainen tekee omat ratkaisunsa lastensa kanssa. Mutta toisten lapsille ei olisi suotavaa tarjoilla alkoholia, ilman että kysytään mitä mieltä vanhemmat ovat.
Oma mielipide on, että 18-vuotiaana kyllä kerkeää aloittaa alkon nauttimisen. Mutta vielä ei ole ajankohtainen meidän perheessä.
Olen miettinyt nuorten alkoholin käyttöä, sekä muiden päihteiden käyttämistä opiskelujen edetessä. Ja miten saadaan päihdevalistus nuorille kiinnostavaksi, ja niin että asia menee perille.
 
Tuossa varhain aloitetussa dokaamisessa on vielä se huono puoli ,että murrosikäisten aivot ovat muovautuvammat kuin aikuisella ja mielihyvämuisti on erityisen herkkä mikä saattaa altistaa myöhemmin riippuvuudelle.

Ja tämä ei ole mitään terkkarin pelottelupuhetta , sillä 35-40 -vuotiaiden kohdalla on tilastoissa ensimmäinen maksakirroosipiikki .

Kyllä rajat ovat rakkautta ja meille 70-luvulla syntyneille opetettiin, että juokaa pennut sitten kun ensin itse tienaatte siihen rahat
 
On kyllä todella törkeää ostaa toisen alaikäiselle lapselle alkoholia! Kyllä tuo 18 on minustakin hyvä ikä. Ainahan siinä vaan niin käy että jostain sitä saadaan jo aikasemmin. Ehkä on siksi kotona hyvä antaa aiankin maistaa.
 

Yhteistyössä