Kuinka paljon liikuntaa harrastatte? / Miten se onnistuu perheen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Heini78
  • Ensimmäinen viesti
Heini78
Kuinka paljon liikuntaa mammat harrastaa viikossa?

Ja miten: Miten onnistutte lutvimaan sen miehen / lasten kanssa? Menevätkö esim. lapset lapsiparkkiin jumpan ajaksi? Harrastaako mies yhtä paljon? ...meidän perheessä se on mun omaa aikaa ja siitäkös sitä morkkista tulee kun menen jumpalle...
 
errääs
Juoksulenkki 3-5 krt/vko, vie tunteroisen. Mies on lasten kanssa silloin. Nyt pakkasella crosstrainerilla tunteroinen 3-4 krt/vko, lapset touhuaa omiaan.
Mies kestävyysurheilija, harjoituskertoja paljon ja niiden kesto luokkaa 4-5 tuntia usein. Minä olen lasten kanssa silloin.
 
kotiäiti 84
yleensä 1 bodypumpi, 1 grit stength, 1 spinning ja 1 40 min hiit treeni, syön myös superterveellisesti, enkä todella ota huonoa omaatuntoa, kyllähän lapsi ansaitsee energisen äidin ja mies timmin vaimon..
 
Vatsat joka ilta, 2-3 kertaa viikossa salitreeni, 2x kotikuntosalilla, kerran lähisalilla. Vähintään kaksi kertaa viikossa juoksulenkki. Hyvin onnistuu. Mies käy 3 kertaa viikossa salilla + pari treeniä kotona.
Odotetaan että hiihtokelit alkaa...
 
liikkuu
Käyn 3-5 kertaa vikkossa lenkillä, noin tunnin verran. Sen jälkeen venyttelen ja teen keskivartaloliikkeet sekä kipeän niskan takia niskajumpan, yhteensä 30 min.
Mies on sen aikaa lapsen kanssa ja käy itse salilla suurinpiirtein yhtä usein. Miehellä vaan sellainen työ että voi tehdä etänä niin myös salilla ollessa voi vastata puheluihin ja sähköposteihin, antaa vähän liikkumavaraa.

Hyvin toimii tämä homma meillä. Salilla en kyllä ehtisi käydä mutta kotiovelta kun lähtee lenkille ei tuhraannu aikaa siihen että pitää mennä liikuntapaikalle.
 
5krt viikossa salilla/jumpissa. Lapset kotona miehen kanssa tai sitten vien lapset mun äidin luo (asuu ihan mun salin vieressä). Lisäksi jumppaan välillä aamuisin kotona, niin siinä lapset pyörii mukana. Välillä laitan kuulokkeet korviin ja sanon, että äiti on nyt puolituntia hiljaa ja jumppaa, ja hyvin toimii.

Mies treenaa kotona ja silloin mä pidän huolen, että saa olla rauhassa.
 
"guest"
Mä hiihdän 10-20km lenkkejä 4-5 krt viikossa. Mies on sen aikaa tytön kanssa. Tyttö täyttää kohta jo 6 v joten ei tarvi äitin kylessä ihan koko aikaa olla kii :) Ja kiva kun urkkaa paljon niin saa syödäkin mitä haluaa eikä näy missään :D
 
"Leea"
Mä käyn n. 5 krt viikossa salilla tai ryhmäliikuntatunneilla. Arkisin käyn jo aikaisin aamulla muun perheen nukkuessa. Kun tulen kotiin, mies lähtee töihin ja vie samalla esikoisen eskariin, minä jään pienempien kanssa kotiin. Viikonloppuisin jos käyn, mies on kotona lasten kanssa tai sitten otan lapset lapsiparkkiin mukaan. Mies harrastaa saman verran, mutta tekee sen työpäivän aikana tai heti sen jälkeen, joten hän ei erikseen lähde kotoa harrastamaan muuten kuin joskus viikonloppuna. Illat vietetään siis yhdessä perheen parissa. Hyvin toimii!

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuota, että liikkumisesta ja oman kunnon ja terveyden ylläpitämisestä tulee äideille morkkis. Miksi ihmeessä? Mulle tulee morkkis ihan erilaisista asioista...
 
liikkuu
[QUOTE="Leea";29483715]Mä käyn n. 5 krt viikossa salilla tai ryhmäliikuntatunneilla. Arkisin käyn jo aikaisin aamulla muun perheen nukkuessa. Kun tulen kotiin, mies lähtee töihin ja vie samalla esikoisen eskariin, minä jään pienempien kanssa kotiin. Viikonloppuisin jos käyn, mies on kotona lasten kanssa tai sitten otan lapset lapsiparkkiin mukaan. Mies harrastaa saman verran, mutta tekee sen työpäivän aikana tai heti sen jälkeen, joten hän ei erikseen lähde kotoa harrastamaan muuten kuin joskus viikonloppuna. Illat vietetään siis yhdessä perheen parissa. Hyvin toimii!

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuota, että liikkumisesta ja oman kunnon ja terveyden ylläpitämisestä tulee äideille morkkis. Miksi ihmeessä? Mulle tulee morkkis ihan erilaisista asioista...[/QUOTE]

No se morkkis tulee varmaan siitä (jos on tullakseen) kun on ensin töissä ja kun kotiin saavutaan lähdetäänkin sitten heti lenkille. Yhteistä aikaa jää mulla lapsen kanssa liikuntapäivänä 1h aamuukiireissä ennen töihin/tarhaan lähtöä ja korkeintaan 1½ tuntia illalla ennen nukumaan menoa. Melko vähiin jää laatuaika lapsen kanssa. Viikonloppusin sitten enemmän tietysti mutta vähän ehtii työssäkäyvä äiti lpasensa kanssa seurustella jos pyrkii liikkumaan tarpeeksi.

Täysin eri asia on tietysti kotiäideillä jotka saavat nauttia lastensa seuraa paljon enemmän.
 
"Leea"
No se morkkis tulee varmaan siitä (jos on tullakseen) kun on ensin töissä ja kun kotiin saavutaan lähdetäänkin sitten heti lenkille. Yhteistä aikaa jää mulla lapsen kanssa liikuntapäivänä 1h aamuukiireissä ennen töihin/tarhaan lähtöä ja korkeintaan 1½ tuntia illalla ennen nukumaan menoa. Melko vähiin jää laatuaika lapsen kanssa. Viikonloppusin sitten enemmän tietysti mutta vähän ehtii työssäkäyvä äiti lpasensa kanssa seurustella jos pyrkii liikkumaan tarpeeksi.

Täysin eri asia on tietysti kotiäideillä jotka saavat nauttia lastensa seuraa paljon enemmän.

No joo, tuo on tietysti totta, että työpäivän jälkeen on vähän kurja lähteä jonnekin salille hillumaan, jos ei sitten lapsiaan ehdi nähdä yhtään. Itse olen kotiäiti, mutta palatessani pian töihin, meillä jatketaan samaan tapaan kuin nytkin, eli itse lähden salille jo siinä 5.30 tienoilla. siitä sitten töihin ja mies hoitaa lapset päiväkotiin. minä puolestani haen lapset töiden jälkeen. Eli itse en tule lapsia näkemään ihan joka aamu, mutta illat saadaan sitten viettää ilman harrastuksia (tai korkeintaan lasten harrastuksia).

Jos mulla tuota aamusalin mahdollisuutta ei olisi, niin sitten varmaan liikkumiseni olisi lenkkeilyä ja kahvakuulaa/kotijumppaa, sellaista johon lapsetkin jotenkin voisivat osallistua.

Eli joo, ymmärrän että morkkis voi tulla siitä että harrastusten takia ei ehdi nähdä lapsiaan ja tuleehan se morkkis tavallaan ihan aiheesta. Sitä en sitten taas ymmärrä, että joku kotiäiti ei voi irrottautua lapsistaan edes pariksi tunniksi viikossa.
 
kyllä
Harasta liikuntaa. Poika jo 10v niin ei haittaa menoa. Sali 3-4 x/ vk, kävelyä 6-7x/vk tunni lenkit. Ja nyt aion lisätä uimisen. Tunnin uinti kerran viikossa. Poika on aina uimassa kun olen itse salilla. Ja nyt sitten uimme yhdessä.
 
liikkuu
Itselläkin tilanne se, että töissä käydään kummatkin ja ei oikein tiedä mistä välistä sen ajan nyhjäsisi.... Muutenkin arki tuntuu niin raskaalta...
Kyllä se taitaa olla niin että se arki tuntuu aina vaan raskaammalta jos on itse rapakunnossa. Suosittelen että aloitat vaikka ½tunnin happihyppelyllä ja katsot mitä se saa sinussa aikaiseksi. Liikaa ei kannata kerralla ahnehtia.

Ja kyllä, jos käyt töissä se yhdessäoloaika lapsen kanssa on hyvin rajallista, niin se vaan menee. Silti kannattaa pitää huolta itsestään.
 
lhä
Eihän sitä lapsen tulon jälkeen voi ihan entiseen tapaan hyppiä salilla, riippuen tietenkin miten on hoitoa tarjolla. Mä olen muuttanut tottumuksia siten, että hommat onnistuu lapsenkin kanssa. Hiihtoon, retkiluisteluun, pyöräilyyn ja samoiluun on hommattu ahkiota, rinkkaa ja istuinta. Poika kulkee siis mukana ja antaa vielä sopivasti lisäpainoa :)

Salilla vemppaaminen on vaihtunut kahvakuulaan. Kerran viikossa ohjatusti ja muut kerrat itsekseen pihalla samalla kun poika ihmettelee tai touhuaa muuta. HUOM! Jos kokeilette samaa, niin LAPSI OLTAVA KOKO AJAN NÄKYVISSÄ! Se voi olla henki kerrasta pois, jos heilauttaa lähelle hiipinyttä muksua kuulalla ohimoon.

Lastakin voi käyttää joissain liikkeissä kuulana. Mikäs sen hauskempaa :)

Uimassa käydään seuraavasti
- Porukalla halliin
- lapselle ihan rauhassa uimapukua päälle ja lastenaltaaseen toisen vanhemman kanssa
- samaan aikaan toinen vanhempi menee ripeästi radalle puoleksi tunniksi, eli ui reilun kilsan
- sitten vaihto, eli toinen uimaan puoleksi tunniksi ja toinen lastenaltaalle
- lastenaltaalta voi lähteä saunaan ja pukemaan vähän ajoissa, jos muksu alkaa tärisemään
- 1 vuotiaalle kertyy näin uima-aikaa n. 40-50min, joka on ihan sopiva. Sitten kun lapsi viihtyy altaalla pidempään, niin pitenee uima-ajatkin.

Käymme usein asioilla eri paikoissa 15-25km päässä. Teemme silloin tällöin niin, että toinen lähtee pyörällä edeltä ja toinen autolla perästä mahdollisesti oma fillari autossa mukana. Hoidamme asiat ja paluumatkalla voi taas toinen pyöräillä.

Kotikylällä ei voi oikein rullaluistella. Joskus toinen ottaa asiointireissuille luistimet mukaan ja vetää lenkin lähikaupungin pyöräteillä sillä aikaa kun toinen on asioilla.

Edellä heitettyjä esimerkkejä voi soveltaa loputtomiin.
 
meillä
Itse aloitin nyt pitkästä aikaa aktiivisen liikkumisen, yritän päästä 3krt/vk salille/jumppaan. 2 näistä tapahtuu työpöivän yhteydessä ja yks iltasin tai vklna. Käydään perheenä kävelyillä, 1 ja 3 vuotiaiden kanssa. Mies treenaa välillä kotona ja käy juoksemassa. Oon kokenu että liikkuminen kyllä piristää!
 
Mä käyn ryhmäliikuntatunneilla 3krt/vko. Kotona jumppailen/venyttelen joka ilta ja kävelen n 2h/päivä (lapsi rattaissa). Perheen kanssa käydään uimassa 1krt/vko. Suunnitelmissa olis viä kuntopyörä hommata kotiin.

Mies treenaa näin talvisin n 2krt/vko, mutta kesäisin kertoja on 4-5.

Meillä suurena apuna on tuttavaperheen tyttö, joka käy pari kertaa viikossa lasta hoitamassa mun jumppien ajan (mies töissä).
 

Yhteistyössä