Kuinka paljon miehenne hoitaa lapsiaan?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Omaa aikaa on noin 2 tuntia viikossa yhtenä aamuna kun kaikki lapset on yhtä aikaa poissa. Muuten se joka ei ole töissä niin on lasten kanssa. Muuten on yhteistä aikaa.
 
"..."
Mies on arkisin töissä ja minä lapsen kanssa kotona, joten hoidan lasta luonnollisesti enemmän. Muu aika hoidetaan lasta yhdessä tai erikseen, kummallakin samanlaiset oikeudet ja velvollisuudet. Eli kumpikin pääsee omille menoilleen jne. Mies on tasavertainen vanhempi.
 
Aika paljon tuo on lastensa kanssa. Riippuen toki työtilanteesta; joskus on monta pitkää työpäivää peräkkäin, ja silloin ei tietenkään ehdi olla lasten kanssa juurikaan.

On ollut aikoja, jolloin mies on ollut lasten kanssa paljon enemmän kuin minä.

Omaa aikaa mulla on tarpeeksi. Vauvan synnyttyä toki vähemmän mitä silloin, kun perheessä oli vain 2 sen ikäistä lasta, jotka voi jo jättää keskenään kotiin tai päästää keskenään pihalle, mutta on mulla omaa aikaa edelleen. En koe kaipaavani enempää.
 
"Annika"
No ihan yhtä paljon hoidetaan nyt kun molemmat on töissä. Mies tekee 7-15 päivää ja hakee lapset kun tulee töistä, ulkoilevat yhdessä ja mies laittaa ruoan, minä tulen kotiin 1630-17. Jos tuun ajoissa niin saatan laittaa ruoan jolloin mies on lasten kanssa. Illalla jompi kumpi saattaa käydä omilla menoillaan tai ulkoillaan tms lasten kanssa yhdessä. Viikonloppuna molemmat yleensä tekee 2-3h jotain omia juttuja jolloin toinen huolehtii lapsista, muuten ollaan yhdessä.
 
vierass
No saisin sen verran, mitä töiltä ehtisin omaa aikaa ottaa, mutta ensisijaisesti me vietetään aikaa yhdessä perheen kanssa :) Mulla on työpäivän jälkeen niin järkyttävä ikävä lapsia, että en edes haluaisi lähteä mihinkään yksinäni :(
 
"a p"
Meillä on miehen kanssa 6kk ikäinen tyttö ja mies kokee asiat niin, että hänen tehtäviin ei kuulu lastenhoito, koska hän käy töissä ja hoitaa oman "osuutensa" sillä. Jos haluaisin käydä esim kerran viikossa ystävän kanssa kahvilla tai jumpassa, niin ei kyllä onnistu ilman jumalatonta riitelyä. Olen aika toivotan tämän tilanteen kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";27087283]Meillä on miehen kanssa 6kk ikäinen tyttö ja mies kokee asiat niin, että hänen tehtäviin ei kuulu lastenhoito, koska hän käy töissä ja hoitaa oman "osuutensa" sillä. Jos haluaisin käydä esim kerran viikossa ystävän kanssa kahvilla tai jumpassa, niin ei kyllä onnistu ilman jumalatonta riitelyä. Olen aika toivotan tämän tilanteen kanssa.[/QUOTE]


Tuo nyt ei ole alkuunkaan reilua sinua kohtaan. Itse olen ollut kotiäitinä jo 5v ja mies osallistuu 50/50 lastenhoitoon vapaa-ajallaan. Silloin kun ollaan kaikki kotona, molemmat viettävät lasten kanssa aikaa, eli ollaan yhdessä perheenä. Arki-illat meillä on miehen kanssa jaettu niin, että vuoroiltoina kumpikin pääsee harrastamaan. Eli saan joka toinen päivä 1,5-2h omaa aikaa. Viikonloppuina ainakin 2 h/päivä.
 
Mitä enempi hän pikku hiljaa hoitaa pikkuistanne sen enempi hän tottuu siihen hoitamiseen ja kerta kerralta se muuttuu helpommaksi. Mies varmaan vain aristelee tilannetta jos vauva alkaisi vaikka itkemään. Keskustelkaa!

Miehillä vain ei ole luonnostaa niin luontevaa hoivaviettiä kuin naisella.
 
"..."
[QUOTE="a p";27087283]Meillä on miehen kanssa 6kk ikäinen tyttö ja mies kokee asiat niin, että hänen tehtäviin ei kuulu lastenhoito, koska hän käy töissä ja hoitaa oman "osuutensa" sillä. Jos haluaisin käydä esim kerran viikossa ystävän kanssa kahvilla tai jumpassa, niin ei kyllä onnistu ilman jumalatonta riitelyä. Olen aika toivotan tämän tilanteen kanssa.[/QUOTE]

No kysypä mieheltä moneltako hänen työpäivänsä loppuu. Ja moneltako sinun. Toinen on töissä kotona ja toinen kodin ulkopuolella. Perhe ja koti on yhteinen.
 
"kotiäippä"
En mä tiedä hoitamisesta, ovat jo vähän isompia. On heidän kanssaan oikeastaan aina kun tulee töistä. Pari kertaa viikossa on 2h harrastuksissa, muuten kotona klo 16.30 jälkeen. Jos haluan johonkin mennä, niin sanon, että menen uimaan tai lenkille. Perheenä ollaan pääasiassa.
 
[QUOTE="a p";27087283]Meillä on miehen kanssa 6kk ikäinen tyttö ja mies kokee asiat niin, että hänen tehtäviin ei kuulu lastenhoito, koska hän käy töissä ja hoitaa oman "osuutensa" sillä. Jos haluaisin käydä esim kerran viikossa ystävän kanssa kahvilla tai jumpassa, niin ei kyllä onnistu ilman jumalatonta riitelyä. Olen aika toivotan tämän tilanteen kanssa.[/QUOTE]
Höh, ihan typerää...siis miehen ajatusmaailma tämän asian suhteen.

Eikö mies ymmärrä, että on OIKEUS saada olla oman lapsen kanssa? Oikeus saada olla tämän kanssa kahden. Ikävää, jos se on vain vastenmielinen velvollisuus. Miksi edes lapsia sitten halusi...
 
"vieras"
Hei... Jos mies oikeesti painaa rankkaa ja todella kuormittavaa duunia niin tarvitsee myös lepoa enemmän kuin nainen, joka on kotona lasten kanssa. Ja tämän sanon ihan omalla kokemuksella, siis olen nainen mutta teen kuormittavaa työtä sata lasissa, miehellä pääasiassa lyhyemmät päivät. Kun tulen kotiin, niin oikeuteni on jonkin aikaa relata ja koettaa palautua työpäivästä. Tottakai sitten lepoa ja omaa aikaa illan mittaan tarvitsee molemmat mutta oikeudenmukaista on suhteuttaa sitä asiaa työn vaativuuteen. Sama päti silloin kun itse olin kotona lapsen kanssa. Tottakai sitä odotti miestä kotiin, jos oli ollut raskas päivä lapsen kanssa mutta toisaalta oli pakko ymmärtää että mies joskus vaan on ja relaa.
 
"vieras"
#16 lisää.. me molemmat ollaan kuitenkin ihmisiä, jotka tykkää viettää aikaa lastensa kanssa ja aika vähän kodin ulkopuolella harrastetaan, pitkälti vapaa-aika menee kotona tössöttäessä.
 
hhhh
Olen tällä hetkellä 4 v + 3 kk kanssa kotona ja mies töissä. Kotiin tultuaan viettää kaiken ajan perheen kanssa, enimmäkseen tosin esikoisen kanssa, kun minulla on imetyshommaa vähän väliä. Kerran viikossa olen harrastuksessa 3 h ja viikonloppuisin saan omaa aikaa tarvittaessa (esim. käydä kaupungilla yksin). Mies käy esikoisen kanssa liikuntaharrastuksessa kerran viikossa.
 
"vieras"
Meillä vähän vastaavanlainen tilanne kuin ap:llä, mies osallistuu melko vähän lastenhoitoon. Onneksi miehen äiti on lähes aina valmis ottamaan lapset hoitoonsa kun tarvitsen omaa aikaa, esim. jumpassa käynti onnistuu hyvin ja joskus hoidan kauppareissutkin ilman lapsia. Kyllä mieskin joskus on lasten kanssa niin että olen lähtenyt käymään jossain, mutta hän tekee niin pitkää päivää yrittäjänä, että silloin kun on kotona, vietämme koko perheenä sen ajan, en haluaisi lähteä heti jonnekin. Kotona ollessaan mies kyllä leikkii lasten kanssa ja on läsnä, mutta kyllä melkein koko hoitovastuu on minulla. Enkä koe asiaa mitenkään pahana. Meillä tämä toimii näin, ainakin toistaiseksi.
 
Mieheni hoitaa lastaan viikko/viikko-periaatteella ja lasteni isa hoitaa tallakin hetkella omiaan, kunnes palaan Suomeen.

Omaa aikaa (oli se sitten mita tahansa) saan nykyaan tarvittaessa ja halutessani. Ei se sulje lasten lasnaoloa pois.
 
"..."
[QUOTE="eräs";27087490]Tämä on just tätä et ku mä hoidan kodin 8 tuntia, niin töistä palattuaan mun mies/nainen saa hoitaa sen... Ihan ku se 8 h töissä ois jotain lomaa![/QUOTE]

Miten ois yhdessä? Kuinka sulta tuollanen meni ohi? Ja toisekseen, on minusta hiukan erikoista, jos mies ei halua olla lastensa kanssa. Ja olettaa, että hän on vapaa menemään menojansa, mutta toinen osapuoli pysyy aina kotona.
 
Aika paljon hoitaa. Esim. aamuvuoron jälkeen saattaa mennä reiluksi tunniksi puistoon, että saan olla hetken hiljaisuudessa. Jos menen salille, mies hoitaa iltatoimet ja nukuttamisen. Vauvoja on hoitanut kyllä vähemmän, koska molemmat pojat ovat olleet sellaisia mammanpoikia ja tissitakiaisia. Mies myös selvästi jotenkin "pelkää" ihan pieniä vauvoja. Mies vietti esikoisen kanssa aika paljon aikaa, kun kuopus oli ihan pieni. Nyt touhuaa tasapuolisesti molempien kanssa.

Ap:n miehellä kyllä kummallinen suhtautuminen asiaan. Kyllä molempien vanhempien pitäisi tasapuolisesti päästä josku rentoutumaan. Ei niin, että vaimo lyö hanskat tiskiin, kun mies tulee töistä. Eikä myöskään niin, että mies on töiden jälkeen vapaa arjen velvotteista.
 
"RIIKKA"
Kun asuttiin yhdessä, mies oli lapsen kanssa alusta asti niin paljon kun kerkesi. Aina sain lähteä lenkille, kauppaan, kaverille kahville, kun mies oli kotona. No harvoinpa lähdin, oltiin aika pitkälle ne ajat sit yhdessä kolmistaan.
Mies oli kotona noin 8 tuntia viikossa meidän kanssa, muuten töissä.

Nyt kun on erottu, niin huomasimpa miten paljon tuo 8 tuntiakin merkitsi ja kuinka paljon se 1,5 tuntia illassa yhteistä aikaa perheenä merkkas. Nyt kun olen yksin, mietin, miksi silloin joskus nalkutin.
Nyt lapsi on isällään noin 3 viikon välein 2 yötä.
 

Yhteistyössä