Kuinka paljon on sopivasti omaa aikaa viikossa äidille/isille lapsiperheessä?

  • Viestiketjun aloittaja verttimortti
  • Ensimmäinen viesti
verttimortti
Eli, kuinka paljon teidän mielestä olisi vanhemman saatava omaa aikaa viikossa?
Omaan aikaan lasketaan urheiluharrastukset, soppailut, kavereiden tapaamiset ym omat kivat menot mistä nauttii!
Tämmöistä mietin.
Meidän perhe on 3 henkinen, lapsi on 4v.
Kuinka monta tuntia viikossa pitäisi vanhemman saada omaa aikaa?
Nyt en puhu vanhempien yhteisestä ajasta vaan ihan omasta ajasta.
Mikä olisi ihanteellinen määrä?
(toivottavasti joku ymmärtää mun kysymyksen)
 
no joo
No jaaa. kyl yhden 4-vuotiaankin kans voi tehdä vaikka mitä, shopiialla, käydä uimassa, syömäsäs ravintolassa jne. Mihin sä muka omaa aikaa tarttet? Kysyy neljän alle kouluikäisen äiti. :xmas:
 
"vieras"
Tarviiko sitä joka viikko? Riippuu mitä harrastat, mihin sä sitä omaa aikaa tarvitset. Joskus on tosi kiva päästä jonnekin ilman lasta/lapsia mutta mun mielestä jotenkin erikoinen ajatus että tähän pitäisi olla joku sääntö montako tuntia viikossa kukakin viettää yksin.
 
meillä
on pienet lapset ja pari tuntia kerran viikossa on luksusta, silloin käyn uimassa. Sen lisäksi on aikaa päivittäin, kun lapset on päikkäreillä, silloin on tosin sidottuna kotiin.
 
"silakka"
No meillä on 9kk ja 2v, enkä oo kauhiasti omaa aikaa kaivannut. Ehkä nyt parin kuukauden aikana on tullut sellanen et voi kun pääsis johonkin ilman lapsia ja oon sit mennytkin.

Toi oman ajan tarve ja mahdollisuus vaihtelee aikalailla lasten määrän ja iän mukaan. Jos kahdeksan pyöräyttäisin niin voin kertoo et vois haluta omaa aikaa mut ollaan ajateltu et kaks tehdään ja sit kattellaan kun ne kasvaa isoiksi. Eli nyt kun ne on pieniä niin omaa aikaa vähemmän.
 
"pepe"
Meillä 2 alle koluikäistä lasta. Täysin omaa aikaa pari-kolme kertaa viikossa jolloin käyn juoksulenkillä tai yksin ruokakaupassa. Iltaisin toki omaa aikaa lasten mentyä nukkumaan, mutta kotoa ei tuolloin voi poistua. Mies on meillä paljon työmatkoilla.
 
No,
omaa aikaa oli silloin kun lapsi oli päikkäreillä ja satunnaisesti ,ehkä parin kk:n välein kun kävin soppailemassa 3-4h tai pari kertaa vuodessa kun kävin kaverin kans piletttää.
Nyt kun olen töissä ei oikein olekkaan,viikonloput menee niin nopeasti ettei juurikaan tuu itekseen mihkään lähettyä.
 
Monta.

Mulla menee koiraharrastuksiin matkoineen 6-7 tuntia viikossa, punttisalitreeneihin 3,5 tuntia viikossa, aerobisiin treeneihin 5-7 tuntia viikossa ja sitten vielä shoppailut siihen päälle.

Miehellä menee punttistreeneihin noin 7-8 tuntia viikossa.

Mullekin se 7-8 tuntia kyllä riittäisi omaan aikaan, jos ehtisin siinä ajassa kaiken tekemään. Mutta kun en ehdi.
 
"Jenis"
En muista äideistä/isistä tiedä, mutta mulle sopivasti on, jos pääsen 2-3 krt/vk jumppaan tai lenkille, ja vaikka kerran viikossa-kahdessa kavereiden kanssa kahville, syömään tai muuten kaupungille. Monet varmaa tarvii omaa aikaa vähemmän, mulla ei pää kestä jos en saa välillä olla rauhassa. Varsinkin silloin oma aika oli tarpeen, kun olin lasten kans kotona.
 
"vieras"
En nyt mitään tuntimääriä osaa sanoa, mutta kyllä minä tarvitsen omaa aikaa ihan päivittäin nyt kun olen kotona lasten kanssa. Toisinaan se tarkoittaa muutamaa tuntia kaupungilla/ kampaajalla/ harrastuksessa, toisinaan ravintolareissua kaverin kanssa, toisinaan taas puoltatuntia ihan itsekseen teekupin ja lehden kanssa perhe oven toisella puolella.
 
"eee"
Monta.

Mulla menee koiraharrastuksiin matkoineen 6-7 tuntia viikossa, punttisalitreeneihin 3,5 tuntia viikossa, aerobisiin treeneihin 5-7 tuntia viikossa ja sitten vielä shoppailut siihen päälle.

Miehellä menee punttistreeneihin noin 7-8 tuntia viikossa.

Mullekin se 7-8 tuntia kyllä riittäisi omaan aikaan, jos ehtisin siinä ajassa kaiken tekemään. Mutta kun en ehdi.
Käytkö sä töissä?
 
toisen aikaako elän??
Pisti silmään tuo oma aika. Kenenkäs aikaa minä muutenkaan eläisin? :D Mutta tiedän mitä ap tarkoittaa ja yksin oloa en kaipaa. Riittää ne muutamat tunnit iltaisin.
 
Kun kuopuksen vauva-aika oli ohi, aloin itse todella kaivata sitä "omaa" aikaa yksin tai kavereiden kanssa. Käyn 3x vk treeneissä joihin menee kolmesta huomattavasti isompaan määrään tunteja kerralla. Siihen päälle käyn välillä itsekseen jossain tai kavereiden kanssa ulkona.

Välillä on myös kiva käydä ihan yksin esim. kaupassa työmatkalla. Autossa vietetty aika on nykyään myös luksusta itsenäistä aikaa kun voi olla ylhäisessä yksinäisyydessään :D

Isäntä käy 2-4x vk harrastamassa ja päälle treffaa kavereita ym., on kerralla yleensä vähintään muutaman tunnin pois.

Meillä erittäin ok järjestely, jotkut ottaa enemmän ja jotkut tarvitsee huomattavasti vähemmän. Pääasia kai että jokainen pyrkii toteuttamaan itseään itselleen sopivalla tavalla :)
 
Meille syntyy esikoinen kesällä, joten toistaiseksi sitä omaa aikaa on ihan niin paljon kun haluaa :) Vauvan tulon jälkeen itsellä on haaveena päästä koiran kaa lenkille/puistoileen päivittäin ja sit pari kertaa viikossa body pumpiin. Mies pelaa jalkapalloa 2 joukkueessa, joten kesällä pelejä on n 3krt/vko, lisäksi varmasti tapaa välillä kavereitaan.
 
"vieras"
No mulla on omaa aikaa aina iltaisin, kun lapsi on mennyt nukkumaan. Samoin hetki aamulla, ennen kuin lapsi herää ylös. Kerran parissa kuussa käyn kampaajalla. Muuten ei juurikaan mitään sen kummempaa "omaa aikaa" ole.
 
"annika"
mä lasken omaksi ajaksi sen että käyn nyt osa-aikaisesti töissä. sen lisäksi välillä kirpparilla ja kaupassa, ehkä pari tuntia viikossa yhteensä. Se mitä pitäis tehdä niin joskus pitäis nähä kavereita ILMAN lapsia. se tekis varmaan hyvää.
 
"meri"
varmasti riippuu ihmisestä. mä tarvitsen paljon, että jaksan. masennuin pahasti synnytyksen jälkeen ja siitä toipumassa edelleen. rakastan kyllä aikaa lapseni kanssa mutta välillä pitää saada olla rauhassa! "harrastan" opiskelua, johon menee 4-10h viikossa, sit vapaaehtoistyötä 0-4h viikossa ja sen lisäks joskus kavereiden tapaamista, shoppailua tms.
 

Yhteistyössä