Kuinka paljon painon pitäisi nousta/vko?

Ope
Synnytysosastolla kotiinlähtiessä lastenlääkäriltä kyselimme myös asiaa ja saimme mielestäni aika hyvän ja "yleispätevän" vastauksen: sopivana/ riiittävänä painonnousuna pidetään 10 g/ kilo / päivä :attn:. Eli kolmikiloisella vauvalla päivässä pitäis tulla noin 30 grammaa lisää, nelikiloisella 40 g jne. Siitä siis voi johtua myös edellisten vastaajien hajonta =) Tietysti vauvatkin ovat yksilöitä, ja välillä voi painoa tulla enemmän ja välillä vähemmän :) Ja ikäkin vaikuttaa, alussa tietenkin nousee paino nopeammin ja pitääkin nousta!
 
imettäjä
Meillä neuvolantäti on pitänyt vauvan 250-300 gramman viikkonousua huimana, eli varmaankin reilusti alle 200 grammaakin riittää. Alussa nousi varmaan 100 grammaa per päivä, mutta vauvalla olikin ehtinyt kovasti paino laskea sairaalassa niin lähtikin sitten huimaan nousuun kun alkoi maitoa tulla.
 
Meille sanottiin myös, että 250g mutta kun tyttö ei ole päässyt lähellekään tuota määrää painonnousussa niin ei se sitten kuulema kuitenkaan haittaa. Eikä lisämaitoa tarvitse antaa, jos vauva ei sitä itse vaadi. Kun kuitenkin kasvaa pituutta kovasti ja on muutenkin reipas ja herää itse syömään jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2006 klo 17:03 Santsu kirjoitti:
Meille sanottiin myös, että 250g mutta kun tyttö ei ole päässyt lähellekään tuota määrää painonnousussa niin ei se sitten kuulema kuitenkaan haittaa. Eikä lisämaitoa tarvitse antaa, jos vauva ei sitä itse vaadi. Kun kuitenkin kasvaa pituutta kovasti ja on muutenkin reipas ja herää itse syömään jne.
Meillä on siis noussut siten, että edellisellä kerralla oli tullut 60g/10pv ja nyt viimeksi 130g/7pv. Ei kuulema kuitenkaan tarvitse ylimääräisiä kontrolleja, jos muuten on "normaali".
 

Yhteistyössä