Kuinka paljon vauvan (7kk) pitäisi jo syödä kiinteitä äidinmaidon lisäksi / pvä ?

  • Viestiketjun aloittaja Krissu
  • Ensimmäinen viesti
Krissu
Kun meillä tuo syöminen takkuaa kovasti, niin mietityttää että jääköhän ravintoaineita yms. pahastikin uupumaan? Hedelmäsososeet uppoavat jotenkuten, ei-makeat sitten eivät juuri ollenkaan... Yhteensä ehkä vain n. puoli pilttipurkillista menee päivässä kiinteitä alas, varmaankin ihan liian vähän? Maitoa juo tissistä aina ruokailun jälkeen. Vinkkejä?
 
asdf
Luin just Tracy Hoggin kirjaa ja siinä mentiin ihan parin teelusikallista per ateria.

Mun mielestä tosi vähän, mutta se on lohduttanut mua kun tuolle meidän seitsenkuiselle ei aina soseet uppoa.

Puuroa meillä menee ihan kauhean paljon ja helposti.
 
4kk poika
voiko olla että pitäis olla "vain" noin vähän .... meillä 4kk poika vetää puoli purkkia kerralla ja vielä 50-100ml maitoa päälle... ollaan vasta 3 makua annettu 3 viikkoa neuvolan kehoituksesta... peruna-porkkana ja maissi-porkkana ja päärynää... velliä juo aamuin illoin 200ml o_O eli meidän ukko vetää 1,5 purkkia päivässä soseita ja maitoa n 1litran...
 
jassåå
mä olen asiasta sitä mieltä,että ne neuvolan ohjeet voi tunkea sinne,mihin aurinko ei paista. Ja lapsi syö niin paljon soseita kun hänelle maistuu... vaikea sitä on pakottaakkaan :D
 
4kk poika
tarkoitin lähinnä sillä että kun yleensä tullaan taivastelemaan että "voivoi miten sie noi pienelle annat nii ja nii paljo soseita, ei sille vielä sais ja ei sille sitä sais ja tätä sais... tapat vielä lapses ku annat kiinteetä.....plaaplaaplaa"
 
hep
riippuu varmaan siitäkin, että kuinka kauan niitä kiinteitä on annettu. Meidän vauva on muutaman päivän päästä 6kk, eikä ole vielä mitään muuta saanu ku maitoa :) Enkä usko että kuukauden päästä annokset on vielä mitään superisoja. Eiköhän kaikki ole hyvin, jos vauva kasvaa ja on tyytyväinen.
 
täällä näin
Meillä poika huomenna 6 kk. Syö aamulla puuron, aamupäivällä kasvissoseen, välipalana hedelmäsoseen, päivällisenä kasvissoseen ja iltapalana taas puuroa. Isoja määriä yleensä menee, n. ison pilttipurkillisen verran. Lisäksi maitoa joka ruualla.

Lapset on yksilöitä! Jos lapsesi paino ja pituus ovat ok sekä yleisvointi muutenki, eli on pirteä ja hyvinvoiva ei ole hätää. Toiset vaan syövät vähemmän.
 
4kk poika
Alkuperäinen kirjoittaja hannanmamma03:
Meillä kans 4kk poika syö 2 kertaa päivässä kasvis soseita,aamusin puuroa ja hedelmäsosetta menee varmaan 1 purkki päivässä,lisäks tietysti maitoa..Suursyömäri ilmeisesti..äitiinsä tullu :whistle:
meillä taas taitaa olla isäänsä tullu, mie ku syön tyylii kerran päivässä :D hyvähän se on et ruoka maistuu :D

 
Maitovasikan mutsi
Meidän neiti rupesi nielemään kiinteää ravintoa vasta 8 kk ikäisenä, siis niin että sitä oikeasti meni mahaan asti. Kiinteitä ruvettiin tarjoamaan puolivuotispäivänä, mutta se oli ainoastaan maistelua, hyvänä päivänä saattoi mennä yksi teelusikallinen suuhun pyöriteltäväksi, sitten oli päiviä ettei vauva ottanut edes lusikkaa suuhunsa. En pakottanut enkä huudattanut nälkäisenä, neuvolan mukaan olisi pitänyt pitää nälässä niin kauan että rupeaa soseet uppoamaan. Mä tarjosin ruoka-aikana ensin sosetta ja jos ei kelvannu, niin kohta tissille.

Kun se 8 kk tuli täyteen niin suu rupes aukeamaan. Käytännössä oli siihen saakka täysimetyksellä. Ulkopuolinen painostus oli välillä ahdistavaa, mut vauvaani en alkanu kiusata. Nyt 1,5-vuotias, terve ja kaikkiruokainen reipas tyttö. Seuraava vauva menee samalla kaavalla, eiköhän ne rupea syömään lisäruokaa sitten kun tulee nälkä. Esikoiselle riitti maito sen 8 kk ainoaksi ravinnoksi. Hyvin kasvoi, itse asiassa huomautettiin siinä 7 kk kohdilla että hiukkasen pullava vauva. :D Hoikistui kun lähti liikkeelle, nyt mun mielestä jopa laihan näköinen vaikka syö kuin heppa.
 
vieras
Me aloiteltiin kiinteät 4kk iässä refluksin takia aikas nopealla tahdilla. Tai siis maku per vko. mut kummiskin. Nyt tyttö 8kk ja pvä. menee 2 liha/kasvispukkia 1 hedelmä ja puuroa n. 1 desi aamuin illoin. + siihen maidot päälle n. 6-8dl. tyttö kyllä aikas iso jo 6kk ,eli 9,6kg ja 72cm. To. 8kk neuvola joten nyt en tiedä mittoja. Mutta siis kaikki tyylillään ja omalla tahdillaan:)
 

Yhteistyössä