Kuinka pian pois sairaalasta??

  • Viestiketjun aloittaja hello
  • Ensimmäinen viesti
hello
Kyselen teiltä lähinnä uudelleen synnyttäneet, että kuinka pian olette päässeet pois sairaalasta synnytyksen jälkeen (normaali alatiesynnytys!). Yleensä eikös ensisynnyttäjät ole sen 3 päivää jos imetys ym onnistuu, mut toisen kohdalla jos esim. lapsi syntyy aamulla niin onko mahdollista päästä kotiin seuraavana päivänä? Itsellä toinen synnytys ihan kohta ja mietin et olisi mukava jos ei tartteis olla sitä kolmea päivää siellä kun esikoinenkin on kotona..

Riippuu varmaan täysin äidin ja lapsen voinnista ja et miten kaikki sujuu, ja tietysti varmaan myös sairaalastakin..
 
Moikka! Mun on ihan pakko kysyä että miksi ihmiset haluaa lähteä vauvan kanssa kamalan nopeasti pois sairaalasta?
Itse olen ollut aina vähintään sen 3 päivää jo ihan senkin takia että jos vauvalle tuleekin sitä keltasuutta niin helpommin n siellä sairaalassa sen huomaavat ja hoitavat. Kyllä varmasti harmittaisi lähteä takaisin sairaalaan..
Mutta tämä nyt vaan oli oma mielipiteeni joten älkööt suuttuko!!?? :D
 
Peppi28
En nyt ihan varma ole,mutta kun vauvalle annetaan se calmette-rokotus niin eikös vauvan täydy olla tietyn ikäinen, 2vrk?? Ainakin kaks:lla pitävät sen aikaa että sen rokotteen antavat ja vasta sitten voi lähteä kotiin. Sen kuulotutkimuksen voi onneksi käydä tekemässä kotoakin käsin, jos synnytys vkololoppuna. :)
 
Calmette-rokotusta ei enää anneta kuin riskiryhmiin kuuluville. On muuttunut ohje syyskuun alussa. Vai muuttuukohan se nyt lokakuun alussa. No joka tapauksessa mulla la lokakuun lopussa, eikä rokotusta enää anneta.
 
Tyttö syntyi torstaina klo 21 ja lauantai aamuna päästiin pois!!! Olisivat pitäneet vielä yhden päivän mutta itse halusin pois!!! Olin ollut jo ennen synnytystä 3 pvä sairaalassa joten se rupesi jo riittämään!!! :D
 
Itse synnytin Kätilöopistolla polikliinisesti vajaa kolme viikoa sitten.

Vauva syntyi aamulla kuuden aikoihin ja kotiin lähdettiin lääkärin tarkastuksen jälkeen kun vauva oli noin seitsemän tuntia. Olimme tyytyväisiä ratkaisuun ja suurin syy oli heti kotiin lähtemiseen se että saan nukuttua kotona monta kertaa paremmin (joka on ainakin minulle ihan erityisen tärkeää)

Tämä oli toinen lapsemme ja ensimmäisen kohdalla ei tietenkään oltaisi uskallettu lähteä.

Vauvan jälkitarkastus oli kolmen vuorokauden ikäisenä ja ensimmäisenä aamuna kotona kun vauva oli vuorokauden Kättäriltä soittivat ja kysyivät miten on mennyt.

Meillä esikoinen oli keltainen ja luulemme että senkin olisimme tunnistaneet hyvin tästä vauvasta.
 
kolmannen saava
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2006 klo 18:31 Jutta83 kirjoitti:
Moikka! Mun on ihan pakko kysyä että miksi ihmiset haluaa lähteä vauvan kanssa kamalan nopeasti pois sairaalasta?
Itse olen ollut aina vähintään sen 3 päivää jo ihan senkin takia että jos vauvalle tuleekin sitä keltasuutta niin helpommin n siellä sairaalassa sen huomaavat ja hoitavat. Kyllä varmasti harmittaisi lähteä takaisin sairaalaan..
Mutta tämä nyt vaan oli oma mielipiteeni joten älkööt suuttuko!!?? :D
Sen takia että
a) kotona odottaa perhe ja lapset
b) sairaalassa esim. nukkuminen on monella hankalaa
c) miksi maata sairaalassa (nimikin kertoo jotain paikasta) jos ei ole sairas ja vauvalla ja itsellä on hyvä olla
d) kotona vauvan ja arjen pyörittäminen on paljon mukavampaa
e) kysyjällä oli jo ennestään lapsi, osaa kyllä hoitaa pientä ja usein imetys yms. sujuu ilman opastusta
f) miksi maksaa siellä olosta
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 08:52 kolmannen saava kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2006 klo 18:31 Jutta83 kirjoitti:
Moikka! Mun on ihan pakko kysyä että miksi ihmiset haluaa lähteä vauvan kanssa kamalan nopeasti pois sairaalasta?
Itse olen ollut aina vähintään sen 3 päivää jo ihan senkin takia että jos vauvalle tuleekin sitä keltasuutta niin helpommin n siellä sairaalassa sen huomaavat ja hoitavat. Kyllä varmasti harmittaisi lähteä takaisin sairaalaan..
Mutta tämä nyt vaan oli oma mielipiteeni joten älkööt suuttuko!!?? :D
Sen takia että
a) kotona odottaa perhe ja lapset
b) sairaalassa esim. nukkuminen on monella hankalaa
c) miksi maata sairaalassa (nimikin kertoo jotain paikasta) jos ei ole sairas ja vauvalla ja itsellä on hyvä olla
d) kotona vauvan ja arjen pyörittäminen on paljon mukavampaa
e) kysyjällä oli jo ennestään lapsi, osaa kyllä hoitaa pientä ja usein imetys yms. sujuu ilman opastusta
f) miksi maksaa siellä olosta
Peesi!
Mä saiin pojan 21.9 klo 2.58 ja kotiin lähdettiin 22. päivä klo 14.00
 
peesi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 08:52 kolmannen saava kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2006 klo 18:31 Jutta83 kirjoitti:
Moikka! Mun on ihan pakko kysyä että miksi ihmiset haluaa lähteä vauvan kanssa kamalan nopeasti pois sairaalasta?
Itse olen ollut aina vähintään sen 3 päivää jo ihan senkin takia että jos vauvalle tuleekin sitä keltasuutta niin helpommin n siellä sairaalassa sen huomaavat ja hoitavat. Kyllä varmasti harmittaisi lähteä takaisin sairaalaan..
Mutta tämä nyt vaan oli oma mielipiteeni joten älkööt suuttuko!!?? :D
Sen takia että
a) kotona odottaa perhe ja lapset
b) sairaalassa esim. nukkuminen on monella hankalaa
c) miksi maata sairaalassa (nimikin kertoo jotain paikasta) jos ei ole sairas ja vauvalla ja itsellä on hyvä olla
d) kotona vauvan ja arjen pyörittäminen on paljon mukavampaa
e) kysyjällä oli jo ennestään lapsi, osaa kyllä hoitaa pientä ja usein imetys yms. sujuu ilman opastusta
f) miksi maksaa siellä olosta

Peesi!!!!
kuopustytö syntyi aamulla 9.30 ja kotiin päästiin illalla 19.00. Meille paras vaihtoehto.
 
mä olin ekalla kerralla kaks vuorokautta sairaalassa. Poika jäi vielä teholle. Imetys meni päin per.settä ja nyt toisella kerralla aijon olla osastolla niin kauan että imetys aivan varmasti sujuu. Plussaa siinä on sit se että saa valmiit safkat ja puhtaat vaatteet ja lakanat koko ajan :D
 
sektio ja poliklin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 20:48 Hay-D kirjoitti:
mä olin ekalla kerralla kaks vuorokautta sairaalassa. Poika jäi vielä teholle. Imetys meni päin per.settä ja nyt toisella kerralla aijon olla osastolla niin kauan että imetys aivan varmasti sujuu. Plussaa siinä on sit se ettät a valmiit safkat ja puhtaat vaatteet ja lakanat koko ajan :D
Minä olin esikoisen kanssa sairaalassa 2 vrk 5h (suunniteltu sektio)ja kuopuksen (normali alatie) kanssa 10h.

Siinäpä se, toinen nauttii "täysihoidosta" ja toinen oman kodin mukavuudesta ja itsemääräämisoikeudesta..... Onneksi kaikilla on mahdollisuus valita omaan tilanteeseesa sopiva vaihtoehto.


 
Oys:issa pitävät ainakin sen 3 päivää,koska keltaisuus kuulemma ilmenee vasta toisena päivänä.Itse olisin toisen lapsen kohdalla halunnut lähteä aikaisemmin,koska oli kova ikävä kotiin ja itkeä tihrustin yöt sen takia.Nukkuminebn sairaalassa on ainakin mulle tosi hankalaa ja sen vuoksi olokin siellä aikas nuutunut :ashamed:Mutta mun ainakin annettiin ymmärtää,että sen 3 päivää "täytyy"olla..Ärsytti vielä sekin,että tyttö kun syntyi 3 min.puolen yön jälkeen niin se laskettiin sitten siitä asti,eli tuntui että jouduin vielä pidempää olemaan kuin ajattelin..

Nyt,kun kolmas syntyy niin tuntuu,että ihan päästä sinne sairaalaan "lepäämään",mutta tiedän että se ikävä taas tulee,varsinkin kun kotona jo kaksi tylleröä odottamassa.Mitenköhän kestän ikävän.. :'(
 
Esikoisen kanssa olin 5vrk sairaalassa (oli ihan tavallista 90-luvun alussa vaikka kaikki oli ok...), kakkosen kanssa 3vrk (-94), kolmosen kanssa 2vrk (-04) ja nelosen kanssa 1vrk (-05) =) Nelosen kanssa olisimme olleet muuten pidempään mutta hän syntyi jouluna aatonaattona ja halusimme päästä kotiin lasten luokse aatoksi. Tyttö syntyi klo 14.03 ja pääsimme aika tarkalleen 24h kuluttua kotiin. Joulupyhien jälkeen kävimme Kättärillä lastenlääkärin tarkistuksessa ja samalla tyttö sai Calmetten (jota siis ei nykyään enää anneta kaikille).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 22:38 mami3 kirjoitti:
Täällä Seinäjoella ainaskin pidetään ne 3 vrk, koska lastenlääkärit eivät tee kotiinlähtö-tarkastusta ennenkuin vauva väh. ton ikänen.
mut eihän ketään voi pakottaa olemaan sairaalassa?? Täälläpäin päivystävä tekee lähtötarkastuksen ja sit tullaan lastenlääkärin tarkastettavaksi kotoakäsin. Siis jos kotiutuminen tapahtuu silloin, kun lastenlääkäri ei ole paikalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 17:15 sädis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 22:38 mami3 kirjoitti:
Täällä Seinäjoella ainaskin pidetään ne 3 vrk, koska lastenlääkärit eivät tee kotiinlähtö-tarkastusta ennenkuin vauva väh. ton ikänen.
mut eihän ketään voi pakottaa olemaan sairaalassa?? Täälläpäin päivystävä tekee lähtötarkastuksen ja sit tullaan lastenlääkärin tarkastettavaksi kotoakäsin. Siis jos kotiutuminen tapahtuu silloin, kun lastenlääkäri ei ole paikalla.
Joo, äitiä ei voikaan mutta mulla hoitsu uhkaili että jos lähden, en ehkä saa vauvaa mukaani.

Se sitten jäi selvittämättä miten olis käynyt, kun sain sen lääkärintarkastuksen vauvalle sille päivälle.

Olisin kiinnostunut selvittämään sen, mitä laki asiasta sanoo mutta en ole vielä selvitellyt.. en tiedä mistä sais selville. Sairaalan potilasasiamies ei katsonut tarpeelliseksi vastata kysymykseeni :whistle: :kieh:
 

Yhteistyössä