Kuinka "pikkutarkkoja" olette kariesbakteerin suhteen?

  • Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Kyselijä"
Kuinka tarkkoja olette vauvojen kanssa kariestartunnan välttämiseksi? Vältättekö jotain muutakin kuin suoraa sylkikosketusta? Esim. jos vauva huitaisee kädellä suulle (sen ollessa auki/kiinni), käyttekö pesemässä vauvan nyrkit jottei se siirtäisi bakteereja niiden välityksellä suuhunsa, ym. ym.?
 
"vieras"
En käy pesemässä, mutta saatan pyyhkäistä kuivaksi ja toivoa että ei ihan heti laittaisi nyrkkiä suuhunsa. Kariesbakteeri kuolee kuivuessa. Mutta olen kyllä suht tarkka, ja yritän välttää tilanteita, joissa lapsen sormet päätyisivät kenenkään suuhun. Isovanhemmille on ilmeisesti ylivoimaista muistaa, että lapselle ei anneta ruokaa omasta lusikasta tai omalta lautaselta, ja jos lapsi haluaa leipää, hänelle voi antaa ihan oman leipäpalan eikä tarjota itse puoliksi syötyä lapselle. haukattavaksi.
 
"vieras"
Aika tarkka. Olen kieltänyt pusuttelemasta suulle, käyttämästä vauvan kanssa samaa lusikkaa, puhaltelemasta ja päristelemästä vauvaa päiten. Olen yleensä käynyt pesemässä vauvan nyrkit ja sormet jos vauva on laittanut ne jonkun suuhun (jos olen vain ehtinyt ennen kuin vauva on laittanut kädet omaan suuhunsa) ja käskenyt pitämään suunsa kiinni ettei sormet menisi suuhun.
 
Ken guru
Jonkun verran tarkka, en anna syödä samalla lusikalla muiden kanssa, enkä muutenkaan esim. samaa leipäpalaa. En pussaa suulle, jne. Mutten juokse pesemään vauvan käsiä jos on koskenut joskus käsillään suuhun.
 
"vieras"
En yhtään tarkka, vaan pussaan suulle jne. Kariesbakteerin välttäminen ei ole sen väärti, että lapselta jää vastustuskyky ja tärkeät bakteerit saamatta, kun normaali sylkikosketus vanhempiin puuttuu.
 
Todella. En pusuttele suulle, enkä kokeile lapsen ruoan lämpöä omalla suulla, enkä jaa ruokailuvälineitä lapsen kanssa. Myöhemmin aion olla tarkka hampaiden pesun kanssa ja käyttää xylitol-valmisteita. Itselläni on karies bakteeri ja useita reikiä. Mulla ne tulee sillain että reiät on isoja ja syviä ja hampaan pinta kumminkin ehjä, joten vaikeita huomata. Olen omienkin hampaiden kanssa nykyään todella tarkka että saisin pidettyä karieksen kurissa. Toistaiseksi ei ole jouduttu tekemään juurihoitoja yhtään, mutta haasteellista on kun hammaskiille synnynnäisesti huonoa, ja aikoinaan elämäntilanne sellainen etten kauheasti jaksanut ajatella säännöllistä hampaiden hoitoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Tämä on sellainen asia missä kadun huolettomuuttani (esim. samasta lusikasta syömisen ja samasta mukista juomisen suhteen). Ei ole ollut mukava kun muksuilta on löytynyt reikiä hampaissa jo 3-4-vuotiaina. :(
No, vaikka olisin itse saanut varjeltua lasten hampaat niin mummolassa on huoleton meininki ruokailuvälineiden suhteen,ja sinne ei mun kontrolli ulotu.
 
nuhni
Tämä on sellainen asia missä kadun huolettomuuttani (esim. samasta lusikasta syömisen ja samasta mukista juomisen suhteen). Ei ole ollut mukava kun muksuilta on löytynyt reikiä hampaissa jo 3-4-vuotiaina. :(
No, vaikka olisin itse saanut varjeltua lasten hampaat niin mummolassa on huoleton meininki ruokailuvälineiden suhteen,ja sinne ei mun kontrolli ulotu.
Reikiä tullut siitäkin huolimatta että hampaat on pesty 2 kertaa päivässä, vai onko?
 
"vieras"
Ei syödä samasta lusikasta, joskus syön jämät, mutta tosiaan sen jälkeen kun lapsi ei enää syö. Ja omalla lusikalla. Ei pussata suulle, ei kyllä pussattaisi muutenkaan, se on minusta aikuisten välinen juttu, lasta pusutellaan poskelle. Ei ole vielä ainakaan saanut työnnettyä omia sormiaan kenenkään suuhun, minun tai miehen sormet koittaa kyllä omaan suuhun saada. Hysteeriseksi en tuon suhteen ala, mutta näitä perusjuttuja noudatellaan.
 
"mami"
Tässä asiassa olen melko nipo. Ei pussata suulle, ei syödä samalla lusikalla, ei anneta omalta lautaselta ruokaa jne. Joskus vauvan käsi osuu esim omaan suuhuni niin pyyhkäisen kuivaksi, en välttämättä pese. Omat vanhempani muistavat myös tämän, appivanhemmista ei voi sanoa samaa. Siksi ei viedäkään heille hoitoon, liian kova hinta mielestäni jos kariesbakteerin sieltä saa.

Pahaa tekee katsoa useaa tuttua, jotka ihan huoletta nuoleskelevat lastensa ruokalusikoita. Se on kyllä sellainen karhunpalvelus jota en ymmärrä. Teen kaikkeni että lapsi säästyisi hammaslääkärihelvetiltä.
 
Näin
[QUOTE="vieras";28616535]En yhtään tarkka, vaan pussaan suulle jne. Kariesbakteerin välttäminen ei ole sen väärti, että lapselta jää vastustuskyky ja tärkeät bakteerit saamatta, kun normaali sylkikosketus vanhempiin puuttuu.[/QUOTE]

?
Sun mielestä vastustuskyvyn kehittymiseen tarvitaan vanhempien sylkeä...?
Yöks.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28616535]En yhtään tarkka, vaan pussaan suulle jne. Kariesbakteerin välttäminen ei ole sen väärti, että lapselta jää vastustuskyky ja tärkeät bakteerit saamatta, kun normaali sylkikosketus vanhempiin puuttuu.[/QUOTE]

sen vastustuskyvyn ja tärkeät bakteerit saa kivuttomammin (viittaan lapsen hampaiden reikiintymiseen) ja kattavammin muilla keinoilla. Vai puolusteletko omaa viitsimättömyyttäsi noin paskalla tekosyyllä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28617664]sen vastustuskyvyn ja tärkeät bakteerit saa kivuttomammin (viittaan lapsen hampaiden reikiintymiseen) ja kattavammin muilla keinoilla. Vai puolusteletko omaa viitsimättömyyttäsi noin paskalla tekosyyllä?[/QUOTE]

Millä keinoilla se sitten onnistuu muuten kuin sylkikosketuksella?
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";28616656]Ei syödä samasta lusikasta, joskus syön jämät, mutta tosiaan sen jälkeen kun lapsi ei enää syö. Ja omalla lusikalla. Ei pussata suulle, ei kyllä pussattaisi muutenkaan, se on minusta aikuisten välinen juttu, lasta pusutellaan poskelle. Ei ole vielä ainakaan saanut työnnettyä omia sormiaan kenenkään suuhun, minun tai miehen sormet koittaa kyllä omaan suuhun saada. Hysteeriseksi en tuon suhteen ala, mutta näitä perusjuttuja noudatellaan.[/QUOTE]

Meillä vauva on hiljattain löytänyt kätensä ja on niin kova huitomaan, että kyllä ne nyrkit osuvat harva se päivä jonkun suuhun, ihan vaan kantaessa, imettäessä tai vauvan kanssa höpsötellessä. Jos suu on ollut auki niin olen yleensä käynyt pesemässä käden saman tien, jos taas kiinni niin en välttämättä... Yölläkin vauva saattaa kesken imetyksen yhtäkkiä huitaista suulle mutta silloin en ole jaksanut pestä, kun suu on kuitenkin yleensä ollut kiinni eikä vauvakaan imeskele käsiään samalla tavalla kuin hereillä ollessa. Mietin vaan, että kuinka varovainen sitä olisi hyvä olla... =)
 
"vieras"
En käytä samaa lusikkaa, pilliä tai mukia lasten kanssa, ihan itsestäänselvää luulis ton olevan. Tutti pestään ja keitetään jos tippuu, en tod omaan suuhun sitä laita. Kammottavaa jos pikkulasten hampaat tuhotaan vanhempien välinpitämättömyyden vuoksi.
 

Yhteistyössä