Kuinka pitkään lapselle Dvitamiinia?

D-vitamiinilisäsuosituksia

Sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemusopas suosittelee kaikille raskaana oleville D-vitamiinilisää 10 µg/päivä lokakuun alusta maaliskuun loppuun.[17] Sosiaali- ja terveysministeriö suosittelee kaikille alle 15-vuotiaille muun ravinnon koostumuksen mukaan vaihtelevaa D-vitamiinilisää 5-10 µg ympäri vuoden tai lokakuun alusta maaliskuun loppuun. [18]. Viethin mukaan ihmisen optimaalinen tarve on kuitenkin todennäköisesti 25-30 µg/vrk [19]. Antti Aron mukaan aikuinen ihminen voi nauttia jatkuvasti D-vitamiinia 100 µg/vrk ja lapsi 25 µg/vrk. Amerikkalaisen ja kanadalaisen arvion mukaan aikuiselle turvallinen päiväannos (Tolerable Upper Intake Level) jatkuvassa käytössä on peräti 250 µg[20]. Kerta-annoksena 2,5 mg (2500 µg) on turvallinen ja se voi antaa suojaa mm. tuberkuloosia vastaan [21] [22]. Sen sijaan valtion ravitsemusneuvottelukunta määrittelee suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi aikuiselle 50 µg/vrk.[14] Myös Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto (EFSA) on määritellyt suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi (Tolerable upper intake level) aikuiselle 50 µg/vrk[23].
 
vieras
Meillä 3,5v ja 5,5v on syöneet 2v ikäisistä jotain sellasia Multitabsin hedelmän makuisia vitamiinejä. Vaihdellen. Välillä saattaa tulla hyväkin tauko ettei kaapissa ole niitä, mutta sitten aina kun niitä on ostettuna niin lapset muistaa kyllä pyytää melkein päivittäin sen napin. Ei tarvitse itse muistaa mitään.

D-vitamiinitippojen suhteen olen ollutkin aina vähän kehno.... Muistanut miten sattuu. Paitsi nyt kolmosen kohdalla olen prepannut ja muistanut paljon paremmin ne. Esikoinen tosin joi niin paljon korviketta, että neuvolasta sanoivat ettei tarvitse/saa antaa lisää d-vitamiinia.
 

Yhteistyössä