Kuinka saada kolmikuinen lapsi nukahtamaan itsekseen?

Eli tuossa se kysymys ku kukkaan ei toisessa pinossa vastaa -kuinka siis toimia? Kernaasti haluisin, et nukahtais itse. Mutta vaatii aina tissiä ja nukahtaa siihen, tai sitten sillon ku tissi ei kelpaa ni pitää taputella pepulle niin kauan et nukahtaa. Poika on nyt siis 3kk2vkoa.

Kuinka siis tehdä toisin? Ku itkee kummiski ni eihän sitä voi siellä itkettääkään? Ja eikös unikoulua sun muuta voi harjoittaa vast joskus puolen vuoden iässä tms?
 
Ei mul sikäli oiskaan. Mut jotkut kun sanoopi, et juu kannattaa antaa iteksiään nukahtaa ni miten se muka onnistuis? Iha vaa siis haluisin tietää :D? Ei mua oo rassannu se, et nukutan koska siihen ei kyl tuntia kauemmin yleensä koskaan mee. Mut jos se lapselle ei traumoja tuottais ni sit toki ois kivempi jos iteksiään nukahtas :saint:
 
Must tuntuu että se on niin vauvasta kiinni nukahtaako vai ei.. Voiko sitä edes opettaa.. Meillä jätkä on nukahtanu itekseen aina ja likka nukahti 3 ekaa kuukautta tissille ja nyt sen jälkeenki (tyttö nyt reilu 5kk) vaatii nukutuksen... Mutta eiköhän tuo joskus opi :D
 
Noh, ihan pieni vauva ei vielä ymmärrä että äiti on olemassa vaikka häntä ei näy. Eli periaatteessa ero äidistä/hoitajasta on lapselle aina stressin paikka.
Unikoulua suositellaan vasta lähemmäs vuoden ikäiselle lapselle joilloin hän ymmärtää että äiti on lähellä jossain ja on turvallista nukahtaa itse.
 
Meidän esikoinen alkoi nukahtaa tuossa iässä itsekseen unirättinsä kanssa ilman mitään opettamisia, mutta kuopus ei todellakaan ja hän on sitten saanut nukahtaa tissille kun on kerran halunnut. Realistille vaan tiedoksi, että ei se nyt mitään mahdotonta ole.
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja realisti:
Voi jessus tosiaan. Kuinka joku voi odottaa, että 3 kuukautinen vauva oppisi nukahtamaan itsekseen. Voi vauva raukkaa...
Meillä on kumpikin lapsi laitettu tuossa iässä sänkyynsä ja itsekseen ovat nukahtaneet...Jos vähän ovat kitisseet niin tuttia vain laitettu suuhun. Ei joka kitinästä ole pois nostettu. Mutta varsinaisesti yksin nukahtaminen on varmaan hieman hankalaa tuossa iässä opettaa, jos vauva ei selkeästi halua yksin käydä nukkumaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuitzu:
Noh, ihan pieni vauva ei vielä ymmärrä että äiti on olemassa vaikka häntä ei näy. Eli periaatteessa ero äidistä/hoitajasta on lapselle aina stressin paikka.
Unikoulua suositellaan vasta lähemmäs vuoden ikäiselle lapselle joilloin hän ymmärtää että äiti on lähellä jossain ja on turvallista nukahtaa itse.
Aah, mie ku oon luullu et se oli puol vuotta.

Ja mua siis ei rassaa tuo nukuttaminen, vaikka toki mukavinta ois et ite nukahtais. MUTTA jos se tarkoittaa stressiä vauvalle ni toki mä nukuttelen sen iha mielelläni. Tää siis selvennykseks näille päänaukojille :saint:
 
Noin pientä ei kai mitenkään pysty opettamaan ja miks pitäiskään? Meillä jätkä on nukahtanu alusta asti itekseen, siis hyvin harvoin nukahti tissille/pullolle vaan söi ittensä täyteen, valvo hetken ja nukahti vasta sitten. Syönnin jälkeen vaipanvaihto ja jätkä sänkyyn ja se oli menoa. Mutta siis todellakin lapsikohtaista.
 
mutsi
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Siis tää tuli mieleen tuosta kun jotkut sanoopi, että alusta asti on nukahtanu itse. Ni miten semmonen ees voi olla mahdollista? Ku eikös se pieni ny tarvihe äidin läheisyyttä vähintäänkin sinne puoleen vuoteen asti?
Anopin aikaan oli vähän toiset tavat. Nykyään ei sellaista suositella. Anna vauvan olla vauva, kyllä sen voi sitten isompana opettaa itse nukahtamaan.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Siis tää tuli mieleen tuosta kun jotkut sanoopi, että alusta asti on nukahtanu itse. Ni miten semmonen ees voi olla mahdollista? Ku eikös se pieni ny tarvihe äidin läheisyyttä vähintäänkin sinne puoleen vuoteen asti?
no toiset vauvat nukahtaa itsekseen, nukuttamatta, vaikka äidin viereen tai pinnikseen. Onhan sitä läheisyyttä muulloin sitten... ei kait sen äidin nyt tarvi ihan 24/7 vierellä olla =D

jotkut vaavit simahtaa itsekseen vaiks vaunuihin, toiset tahtoo aina tunnin tissittelyt tms
 
Toi puoli vuotta on suosituksena unikoululle jos on pahoja nukkumavaikeuksia vauvalla.
Oma tytär pääsi unikouluun 8kk iässä jolloin kokoyön kestävää tunnin-puolentoista välein heräilyä oli kestänyt jo sen puolivuotta ja olin ihan loppu.
Lapselle opetettiin että oma sänky on turvallinen paikka, vanhempi on lähellä ja ainakun vähän havahtuu ei tarvitse mennä paniikkiin.
Nykyään tyttö nukkuu yöt läpeensä, 1v7kk. Ja nukahtaa itse omaan sänkyynsä.
 
heh
jotenkin huvitavaa... ensin siinä toisessa ketjussa mammat hehkuttaa, että lapset on nukahtanut alusta asti itsekseen ja sitten kun sä kysyt miten saat sun 3kk nukahtamaan itsekseen niin saat vastaukseksi ette niin saa tehdä...
 
Täydellinen äiti - ei kiitos
No meillä vauva oppi nukahtamaan itsekseen 3 kuukautisena ja täysin ilman itkua. Viikon verran kesti, että oppi. Ja juu, miulla on erittäin tehokas tekniikkaa, joka toimi myös siskon 2 kuukautisella vauvalla ja kaverin 7 kuukautisella, mutta sie oot Suukkosuulle ollut niin ilkiä noissa kirjoituksissasi, että siulle en viiti sitä tekniikkaa paljastaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
jotenkin huvitavaa... ensin siinä toisessa ketjussa mammat hehkuttaa, että lapset on nukahtanut alusta asti itsekseen ja sitten kun sä kysyt miten saat sun 3kk nukahtamaan itsekseen niin saat vastaukseksi ette niin saa tehdä...
No tätä mä vähän mietinkin.. Ku sanotaan toisessa ketjussa suunnilleen, että "no ni! nyt opetat lapses siihen et se pitää aina nukuttaa! Hyi sua!" ja tässä ketjussa sit auotaan päätä kun kysyy, miten se ois muka mahdollista tehdä toisin. Ja ei, en sano että nää olis samoja ihmisiä. Mutta fundeeraan asioita muuten vaa B)
 
-s-
En tiiä onko eriasia jos on pullovauva kuin rintalapsi, mutta mä en ikinä yhdistänyt ruokailua nukkumaan menoon ja poika ei ikinä oo nukahtamiseen tarvinnut maitoa. Ihan vauvanakin iltamaito juotiin äitin sylissä olohuoneessa ja sitten mentiin makkariin ja nukahti itsekseen omaan sänkyyn. Tuo äidin kaipuu nukahtamiseen tuli vasta siinä vaiheessa kun rupes nousemaan pystyyn ja ei ois malttanut nukahtaa.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
jotenkin huvitavaa... ensin siinä toisessa ketjussa mammat hehkuttaa, että lapset on nukahtanut alusta asti itsekseen ja sitten kun sä kysyt miten saat sun 3kk nukahtamaan itsekseen niin saat vastaukseksi ette niin saa tehdä...
mä en o ainakaan mitään toista ketjua lukenut mikä asiaan liittys
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
jotenkin huvitavaa... ensin siinä toisessa ketjussa mammat hehkuttaa, että lapset on nukahtanut alusta asti itsekseen ja sitten kun sä kysyt miten saat sun 3kk nukahtamaan itsekseen niin saat vastaukseksi ette niin saa tehdä...
No tätä mä vähän mietinkin.. Ku sanotaan toisessa ketjussa suunnilleen, että "no ni! nyt opetat lapses siihen et se pitää aina nukuttaa! Hyi sua!" ja tässä ketjussa sit auotaan päätä kun kysyy, miten se ois muka mahdollista tehdä toisin. Ja ei, en sano että nää olis samoja ihmisiä. Mutta fundeeraan asioita muuten vaa B)
ei kannata ottaa täältä mitään neuvoja. teit niin tai näin, se on aina väärin päin.... - siis palstan mielestä :)
 

Yhteistyössä