Kuinka tarkkaa on rahankäyttösi?

  • Viestiketjun aloittaja "mievaan"
  • Ensimmäinen viesti
"mievaan"
Tuli mieleen tällainen kun exeliin laiton meidän tämän päiväisen kauppareissun, että miten käytät rahasi?..mitä kulutat, säästätkö, kirjaatko ylös, oletko huoleton vai huolellinen rahankäyttäjä?...
Itse ainakin huomasin mihin kaikkeen "turhaan" sitä ihminen tuhlaakin, nyt voin edes vähän seurata meidän rahankulutusta.
 
bud
Rehellisesti, olen aika onneton rahankäyttäjä. Mitään maksuhäiriöitä/vippejä ei ole, mutta aika usein karkaa kädestä vaatekaupoissa ja tulee ostettua liikaa kaikkea ihanaa, mihin ei olisi varaa. Olen muutaman kuukauden säästänyt, 50-100e/kk. Säästän etelänmatkaa varten, joka toivottavasti toteutuu v.2014.
 
"vieras"
Olen aina ollut säästeliäs, mutta en nyt mikään pihi kuitenkaan. Satsaan enemmän elämyksiin kuin materiaan, eli tuhlaan rahani mieluummin teatteriin, elokuviin, konsertteihin, kahvilassa/ravintolassa käymiseen...kuin esim. vaatteisiin, meikkeihin tms. Vältän turhuuksien ostamista ja poden huonoa omatuntoa heräteostoksista, joihin sorrun erittäin harvoin. Näin kotiäitinä ei oikein ole varaakaan törsäillä, mutta saan ihan kivasti vanhempaninrahan/kotihoidontuen/lapsilisät riittämään kaikenlaiseen ja usein jää jotain tilille säästöönkin (miehen palkasta menee isommat menot, kuten lainanlyhennykset, vastike...)
 
sopivasti
hiukan kahtalaista. saatan törsätä surutta kun asia on olevinaan sen väärti, mutta arjessa tuijotan tarkkaan. mutta aika hyvin pystyn ne törsäyksetkin hallinnoimaan.
 
Välillä lipsahtelee, kuten nyt alessa, mutta velkaa ei ole ja kaikki on mietitty kuitenkin etukäteen. Tiedän paljonko rahaa tulee, paljonko menee mihinkin ja sitten pallottelen erisummien kanssa. Yleensä tiedän mitä ostan, mutta tulee aina napattua vähän jtn pientä siinä samalla ja yllättäen se pieni onkin aika paljon.
 
Mulla menee kaikki mikä tulee. Oon tosi huolimaton, jos mun lompakosta häviää muutama satanen niin en välttämättä edes huomaa. Enkä siis ole rikas tai mitään sinnepäinkään, mutta aina jostain tupsahtaa muutama satanen ylimääräistä niin en oikein osaa säästääkkään kun nurkan takana odottaakin jo seuraava tuhlaamista. Olisi tosi kiinnostavaa tehdä joku taulukko minne kaikki raha häviää, en kuitenkaan mitään kallista ostele mutta kuitenkin kevyesti pari tonnia kuussa häviää taivaan tuuliin.
 
Keittiönoita
Ostan melko huolettomasti kaikkea tarpeellista. Sen sijaan tarpeetonta en juurikaan osta. En osta vaatteita sen vuoksi, että muoti vaihtuu tai joku vaate on kivan näköinen, vaan sen vuoksi, että tarvitsen sen vaatteen. Ruokakaupasta tarttuu mukaan aina niitä samoja peruselintarvikkeita, joista osa tosin saattaa olla kalleimmasta päästä. Kierrätän ja suosin kirppareita. Makkari on odottanut jo pari vuotta kattolamppua, mutta mieleistäni ei ole vielä löytynyt. Käytän kuitenkin rahaa mm ravintolassa syömiseen sekä viineihin ja järjestän mielelläni päivällisiä läheisilleni ja ystävilleni. Meikkeihin ja kampaajalle mulla ei kulu rahaa. Sen sijaan puutarhaliikkeisiin menee joka kevät, joskin kaikki sieltä ostamani siemenet ja taimet ovat hyötykasveja.

En pidä kirjaa menoista, joskus olen tehnyt sitäkin. Säästöön menee joka kuukausi vähintään 250 €. Mulla ei ole autoa enkä muutenkaan juurikaan matkustele muutoin kuin työasioissa. Harrastukset mulla on kotona ja niihinkin tarvikkeet saan kohtuullisen edullisesti, kun vähän viitsin nähdä vaivaa.
 
Saisin olla paljonkin tarkempi. En ole suurituloinen joten rahat mitkä tulee meneekin. Tilipäivänä saatan ostella jotain ylimääräistä mikä sitten loppukuusta harmittaa. Nyt varasin 10 kg luomumansikoita joihin pitää säästää rahaa. Niiden ostaminen ei mielestäni ole tuhlausta. Minulla on tietyt laskut joista huolehdin. Niihin uppoaa tilipäivänä useampi sata euroa.
 
hiukan kahtalaista. saatan törsätä surutta kun asia on olevinaan sen väärti, mutta arjessa tuijotan tarkkaan. mutta aika hyvin pystyn ne törsäyksetkin hallinnoimaan.
Vähän tähän tyyliin. Tuhlaan sopivasti, tietyissä rajoissa eli tilanne on aina hallinnassa, vaikka saatan tehdä nopeita päätöksiä isojenkin ostosten suhteen. Arkeen liittyvissä menoissa, esim. ruokakaupassa katson sitten tarkkaan kilohinnat ja vertailen mikä on edullisinta. Säästöön menee kuukausittain tietyt summat.

Excel-taulukkoa minusta ei kuitenkaan olisi pitämään :D Kuitit kasaantuu laukkuihin ja kukkaroon, ei toivoakaan että saisin kasattua kaikki yhteen ja naputeltua koneelle :O
 
Tarkka olen. Tiedän tulot-menot kuukausittain ja tuhlattavaksi ei jää kh-tuella :) Ei ole palkkakaan ollut koskaan niin muhkea että voisi ostella extempore mitä vaan, mutta en valita, kun oon tottunut. Toki paremmat tulot olis jees ;)
 
lucifer
esimerkkinä voisi mainita että olen onnistunut tänä aamuna tekemään tilauksen eräästä nettikaupasta ja ostokset tuli maksamaan vain piirun verran alle 600€:ashamed:.... lapsille ja itselle löytyi kaikkea kivaa syksyyn ja hieman kesäänkin:whistle:
 
"Marianna"
Meillä raha menee pääasiassa tarpeelliseen, sitten jotain extempore isompia ostoksia tehdään ja kummallakin on taipumuksena laittaa kyllä lapsiin "turhaankin" rahaa. Vaatteita ostetaan vain tarvittaessa, samoin kosmetiikka yms. kampaanmokäynnit. Eli varmaan aika järkeviä rahankäyttäjiä ollaan. Samoin kodin sisustus yms. ei olla hirmu kiinnostuneita vaan ostetaan jos tarvitaan jotain uutta.
 

Yhteistyössä