Kuinka teette jauhelihakastikkeen ja millä maustatte?

  • Viestiketjun aloittaja "sss"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itse teen juurikin ruskeasta Maizenasta. Sekaan laitan vähän suolaa, kasvisliemikuutioita ja kermaa, ketsuppia ja pikkasen sinappia. Jauhelihan maustan paistamisvaiheessa. Jos kermaa ei ole, niin lorauta vähän maitoa, niin vaalenee pikkasen. Niin ja laitan puolipakettia reiluun litraan vettä. En siis tee ohjeen mukaan.
 
Ruskistetun jauhelihan maustan suolalla ja grillimausteella. Jauhelihat toiseen reunaan, voita pannulle ja vehnäjauhojen ruskistus. Sitten jauhot ja jauheliha sekaisin ja vettä perään.. Toisinaan maustan ruokakermalla, aina sitä ei tarvitse. :) Sulatejuustoviipaleita tai koskenlaskijaa saatan laittaa kastikkeeseen mauksi.
 
"..."
Jauhelihan ruskistan ja laitan sekaan valkosipulia, tomaattimurskaa, tomaattipureta, suolaa, sokeria, tuoreita yrttejä ja joskus vähän chiliä+keitän kasaan. Tämä siis peruspöperö. :)
 
"ahaa"
mä en ikinä laita jauhelihakastikkeeseen kermaa... ruskistan jauhelihan + sipulit pannulla, kun kypsää, ripottelen jauhelihan päälle jauhoja, kääntelen ja paistan kunnes jauhot ovat "hävinneet" lihan sekaan, sitten kuumaa vettä jonkinmoinen loraus, sekoitus, veden lisääminen, sekoitus ja tätä kunnes on sopivan tuntuinen paksuus kastikkeessa. Sitten ketsuppia hiukan sekaan, soijakastiketta hiukan ja lisää mausteita tarvittaessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Peppi1981
voi+ jauhot notkeahko seos, ruskistethaan sopivan väriseksi. lisätään vesi
jauheliha paistethaan sipulin kans, suolaa. yhestethään kastikkeeseen. mausteeksi jauhettua maustepippuria, sipulijauhetta ja suolaa, lisää jos tarvii.
 
Pilkon sipulit- kuullotan ne-
laitan jauhelihan niiden sekaan (ensin pöydällä ollut huoneenlämmössä n.15-30min, liha suositellaan olevan huoneenlämpöistä kun aletaan paistamaan)-
ruskistan sen-
Maustan sen esim- eri pippuri mausteilla,jauhelihamausteilla,valkospulilla yms yms- vähän vaikka millä, riippuu myös mielialasta ja että mitä kaapista sillä hetkellä löytynee :)

sitten laitan muutamisen ruokalusikallista jauhoja ja sekoitan jauhelihan sekaan tasaiseksi mutta en ruskista jauhojen kanssa- sitten hanasta vettä ja sekoitus. ja kuumalle lidelle- siinä hämmennellen että sakenee-

sen ollessa sopivan sakeaa,tasaista laita lihaliemikuution ja tomaattimurskaa tai pyrettä- halutessa kermaa,juusto tms. riippuen taas mielialasta ja jääkaapin sisällöstä :)

Jos suinkin käy niin että kastike vaiheessa olikin liian vähän jauhoja- otan lasiin vähän vettä ja vähän jauhoja ja voimakkaasti sekoitan se lusikalla tasaiseksi litkuksi ja kaadan hiljakseen kastikkeen joukkoon hämmennellen samalla jottei tule klimppistä-

JA JOKA KERTA ONNISTUU :))
 
Viimeksi muokattu:
samettiruusu
Ruskistan jauhelihan, lisään jauhoja n. 2-3rkl, sekoitan, lisään mausteeksi esim suolaa ja pitsamaustetta, lisään vettä, kiehautan, laitan joukkoon ketsuppia ja annan hiljalleen hautua kannenalla noin 20 min. pehmosta ja hyvää tulee
 
samettiruusu
Pilkon sipulit- kuullotan ne-
laitan jauhelihan niiden sekaan (ensin pöydällä ollut huoneenlämmössä n.15-30min)-
ruskistan sen-
Maustan sen esim- eri pippuri mausteilla,jauhelihamausteilla,valkospulilla yms yms- vähän vaikka millä, riippuu myös mielialasta ja että mitä kaapista sillä hetkellä löytynee :)

sitten laitan muutamisen ruokalusikallista jauhoja ja sekoitan jauhelihan sekaan tasaiseksi mutta en ruskista jauhojen kanssa- sitten hanasta vettä ja sekoitus. ja kuumalle lidelle- siinä hämmennellen että sakenee-

sen ollessa sopivan sakeaa,tasaista laita lihaliemikuution ja tomaattimurskaa tai pyrettä- halutessa kermaa,juusto tms. riippuen taas mielialasta ja jääkaapin sisällöstä :)

Jos suinkin käy niin että kastike vaiheessa olikin liian vähän jauhoja- otan lasiin vähän vettä ja vähän jauhoja ja voimakkaasti sekoitan se lusikalla tasaiseksi litkuksi ja kaadan hiljakseen kastikkeen joukkoon hämmennellen samalla jottei tule klimppistä-

JA JOKA KERTA ONNISTUU :))
Just näin !
 
-
Ruskistan jauhelihan, maustan sen valkosipulilla, pippurilla, maustepaprikalla. Lisään jauhoja ja kääntelen ne jauhelihan sekaan. Lisään vettä ja lihaliemikuution. Joskus lisään papuja tomaattikastikkeessa sekaan :p
 
"minttu"
[QUOTE="...";24517976]Jauhelihan ruskistan ja laitan sekaan valkosipulia, tomaattimurskaa, tomaattipureta, suolaa, sokeria, tuoreita yrttejä ja joskus vähän chiliä+keitän kasaan. Tämä siis peruspöperö. :)[/QUOTE]

Näin minäkin teen. Tosin laitan valkosipulin lisäksi myös sipulia, mustapippuria ja paprikajauhetta.

Ja annoksen päälle juustoraastetta.


Joskus harvoin teen ruskean kastikkeen. Siihen laitan vehnäjauhoja ja vettä, suolaa, musta- tai maustepippuria, liemikuution, basilikaa, timjamia. Yleensä laitan myös lorauksen ketsuppia tai chilikastiketta.
 
"vieras"
Jauheliha ruskistetaan pannulla. Sekaan iso sipuli silputtuna. Reilusti jauhelihamaustetta, Pari ruokalusikallista venhäjauhoja ja käännellään jauhojen sekaan. Sekaan sopivasti vettä ja ruokalusikallinen tomaattipyretta ja muutama maustepippuri. Annetaan muhia ainakin tunti, jotta pippureista tulee hyvä maku ja kastike maukas. Sellaiset pikakastikkeet on järkyn makuisia.
 
"hmmm"
Mut jos tekee noilla ohjeilla miten muut ovat tehneet, että jauhot jauhelihan päälle ja sekotetaan.. ni yäk..

Mä olen tottunut syömään RUSKEAA jauhelihakastiketta... :p
 
"noo"
[QUOTE="sss";24517938]Mulla epäonnistuu JOKA KERTA jos en laita ruokakermaa. NYt ei ole.

Help! Maizenaa on ruskeille kastikkeille =)[/QUOTE]

Minä teen sen kastikkeen niin, että ruskistan jauhelihan ja lisään sipulin ja sen jälkeen (tai tässä vaiheessa panen esim . porkkanaraastetta lisäksi) vehnäjauhoja (tai mitä jauhoja kaapista löytyy) 1-2rkl . Mausteet:mustapippuri, maustepippuri, suola ja sen jälkeen oma valinta.
 
minun tapani
Ruskistetun j.lihan sekaan hieman jauhoja. paistan kevyseti ja lisään lihaliemen ja ruokakerman. Pilkon tomaattia joukkoon pieneinä kuutuoina. Lirautan sekaanvielä ketsuppia ja sinappia ja heiman soijaa.
 
"minttu"
[QUOTE="hmmm";24518036]Mut jos tekee noilla ohjeilla miten muut ovat tehneet, että jauhot jauhelihan päälle ja sekotetaan.. ni yäk..

Mä olen tottunut syömään RUSKEAA jauhelihakastiketta... :p[/QUOTE]

Kyllä se ruskeaa silloinkin on.
 
no just
[QUOTE="hmmm";24518036]Mut jos tekee noilla ohjeilla miten muut ovat tehneet, että jauhot jauhelihan päälle ja sekotetaan.. ni yäk..

Mä olen tottunut syömään RUSKEAA jauhelihakastiketta... :p[/QUOTE]

tuolla ohjeella tulee ruskeaa kastiketta :)
 
"juu"
Ensin jauhelihan ruskistus ja maustaminen suolalla ja pippureilla. Jauhelihat kulhoon, pannulle voimariinia ja pari rkl vehnäjauhoa, ruskistan vehnäjauhot, päälle vettä iso loraus, vispilällä suurustan jauhot sileeksi, jauhelihat takaisin ja siinähän se melkein valmista. Ai niin sipuli myös ruskistetaan j-lihan jälkeen..
 
"noo"
[QUOTE="hmmm";24518036]Mut jos tekee noilla ohjeilla miten muut ovat tehneet, että jauhot jauhelihan päälle ja sekotetaan.. ni yäk..

Mä olen tottunut syömään RUSKEAA jauhelihakastiketta... :p[/QUOTE]

Ohje tuohon, RUSKEAA jauhelihakastiketta, miten tehdään?
 
"Mie"
Ruskistan jauhelihan, laitan sekaan sipulia ja maustan jauhelihamausteella ja valkosipulilla. Sekaan laitan vielä purkin tomaattimurskaa ja purkin valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Sekaan vielä vähän ketsuppia ja se on siinä!
 
Ruskea kastikehhan tehdään niin että voi ja jauhot paistetaan pannulla jne- itse olen kyllästynyt ko kastikkeeseen ja siksi teen nykyään näin. mielestäni tuolla saa paljon monipuolisemman ja se ruskeankastikkeen ominais maku ei puske muiden mausteiden yms läpi.
 
"hmm"
[QUOTE="noo";24518069]Ohje tuohon, RUSKEAA jauhelihakastiketta, miten tehdään?[/QUOTE]


Jauhoja pitää RUSKISTAA pannulla (menee aikaa) ja sitten heivata vaikka kattilaan jossa ruskistuneet jauhelihat ovat ja sitten vesi perään ja plumpsis.. SAA ruskeaa kastiketta, ei vaaleaa jauhomössö kastiketta :p
 

Yhteistyössä