Kuinka teillä: painon nousu raskauden aikana. Ja terkkarin asenne.

  • Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
...
Elikkäs miten teillä on mennyt painon kehitys raskauden aikana? Ja kuinka terkka on suhtautunut painonseurantaan?

Minä olen nyt viikolla 17 ja painoa on tullut yhteensä 1,5 kg (+ mahdolliset tulevat joulukilot). Aikaisemmilla neuvolakerroilla terkkarina on ollut sijainen ja nyt pelottaa, kun heti joulun jälkeen paikalla on vakkari terkka. Tämä nimittäin viime raskaudessani jaksoi joka kerta nipottaa painostani vaikka sitä tuli kokonaisuudessaan 10 kg (lähtöpaino normaali). Aina oli kommentointi tyyliin "Oho, kylläpä on ruoka maistunut. Ei tarvi kyllä enenmpää tulla". Mukava jos jouluna tulee vielä lisää ja saan taas satinkutia.
 
"hmm"
mulla on tullut vaihtelevasti 12-20kg koko raskausaikoina (4lasta ja yksi mahassa) nyt kun painoa on tullut viikkoihin nähden niukasti niin terkkapa vihjailee siitä (luulee vissiin etten syö kunnolla, vaikka oikeasti olen vain säännöstellyt makeaa)
 
"vieras"
Mulle ei sanonut oikeastaan mitään.

Minusta muutenkin olis hyvä että käytäisiin suunnilleen ekalla tai toisella kerralla läpi se miten sitä painoa normaalisti raskauden aikana kertyy, ja sitten siihen ei sen enempää puuututtaisi, muuta kuin että punnitaan. Punnitushan on myös siksi että esim. raskausmyrkytys voi aiheuttaa nopean painonnousun turvotuksen merkeissä.

Eli kerrottaisiin jo etukäteen mitä riskejä on siitä jos painoa tulee paljon, ja sitten ei sen enempää. Ihmiset kyllä itsekin tajuaa siitä punnituksesta jos painoa tulee paljon.

Mulla tuli kaksosraskaudesta vain 11kg mutta siitäkin jäi kiloja. Itseasiassa kun pääsin laitokselta kotiin ei ollut yhtään kiloa lähtenyt, vaikka vatsassa oli ollut kaksi täysiaikaista vauvaa...
 
meitsi mmm
riippuu varmaan siitä kuinka paljon on lähtöpaino jos tuollaisia kommentoi. eli jos on jo alunperin ylipainoinen niin ei niitä lisäkiloja kauheasti suotaisi tulevan. itsellä siis kokemusta tuosta... sain positiivista palautetta siitä kun alussa paino laski ja loppu raskaudesta oli tullut lähtöpainoon verrattuna vain +2kg
 
Mulla tuli rv20 lähtien yhteensä melkein +20kg, eikä kuulunut nurinaa yhdeltäkään terveydenhoitajalta (taisin käydä kolmen luona), vaikka itseäni harmitti. Lopussa paljastui raskausmyrkytys, turvotusta oli PALJON.
 
dingeli
Itselläni lievästi ylipainoa ennen raskautta, nyt on viikkoja 27+3 ja painoa tullut melkein 8kg lisää. Viimeksi nousu oli 250g/vko ja terkkari sanoi että ihanteellinen painonnousu viikkoihin nähden. Tiedä sitten..
 
...
riippuu varmaan siitä kuinka paljon on lähtöpaino jos tuollaisia kommentoi. eli jos on jo alunperin ylipainoinen niin ei niitä lisäkiloja kauheasti suotaisi tulevan. itsellä siis kokemusta tuosta... sain positiivista palautetta siitä kun alussa paino laski ja loppu raskaudesta oli tullut lähtöpainoon verrattuna vain +2kg
Minä tosiaan olin ja olen nytkin normaalipainoinen. ap
 
Ekaksi se nousi liian vähän ja liian hitaasti. Sitten se loppuraskaudessa nousi liikaa ja liian paljon viikkoa kohden.
Yhtään ei huomioitu että alkuun painoni laski useamman kilon, kaikki palautuneet kilot normaalipainoon + siitä ylittyvät kilot (jotka itse mielsin niiksi varsinaisiksi raskauskiloiksi) laskettiin ja sitten niitä olikin suhteessa liikaa......

Toisessa raskaudessa mä annoin piut paut punnituksille ja kommenteille- tosin sitten mulla oli sellainen terkka joka ei niistä mitään numeroa edes tehnyt.
 
Mulla BMI ennen raskautta muistaakseni 30 tai 31. Painoa tuli viikkoon 21 mennessä vajaa kaksi kiloa, ja sen jälkeen reippaasti joka viikko. Kaikenkaikkiaan painoa tuli melkein 30 kg.

Neuvolassa hoitaja ei kertaakaan pahasti siitä sanonut, lääkäri kerran huomautti, ettei "noilla lähtöpainoilla" tarvitsisi lisää tulla. Tokasin siihen vain, että tulee mitä tulee kunhan lapsi on terve. Painosta turvotusta oli jonkin verran, koska viikko synnytyksen jälkeen paino oli noin 15 kg vähemmän kuin synnärille mennessä.
 
Ei olla koskaan sanottu mitään. Kahdessa ekassa raskaudessa lähtöpaino oli n. 50kg (162cm) ja painoa tuli lisää 15kg. Kolmannella kertaa lähtöpaino olikin 62kg ja lisää tuli vielä 12kg.

Tosin ei meillä painoa enempää seurattukaan. Ekassa haastattelussa kysyi lähtöpainon ja sitten yhden kerran myöhemmin raskaudessa. Kolmas kerta olikin sektion sisäänkirjautumisessa.
 
Ex-keiju
Mulle tuli viikolle 20 mennessä noin 10 kiloa. Siitä se painonnousu sitten alkoi tasoittua. Viikolla 26 oli tullut 12 kiloa. Nyt on vlo 29. En omista vaakaa, mutta tuskin on tullut juurikaan lisää viime punnituksesta.

Oma terkkari on ollut koko ajan asiallinen, sijainen asiaton. Esikoista odotan, lähtötilanteessa olin normaalipainoinen ja urheilullinen. Itseäni ei painoni huoleta.
 
"Tintti"
Olen 160cm pitkä ja painoin raskauden alkaessa 58kg. Mulla tuli alussa painoa eniten ja loppua kohden tasaantui. Yhteensä kiloja 13. Mulla oli viikolla 15 paino noussut melkein 4 kiloa ja viikolla 19+5 kolme kiloa. Terkkari antoi ohjeita kuinka syödään terveellisesti... ärsytti koska en syönyt mitään herkkuja alussa.

Mulla olikin iso maha ja alkoi näkyä viikolta 11 niin selvästi ettei ollut enää peitettävissä. Eiköhän se oo aika yksilöllistä miten se paino lisääntyy.
 
Voin kertoa tähän tätini tarinan. Odottaessaan esikoistaan hänellä painoa tuli myös kaikenkaikkaan vajaa 30 kg. Lähtöpaino hänellä oli normaali. Terkka jaksoi joka kerta marista painosta, mutta tätiäni vain nauratti. Kerrankin hän sanoi, että nyt ei varmasti olu tullut paljon painoa. Meni vaa'alle ja hupsis 2 kg sillä viikolla. Terkka meinasi repiä pelihousunsa.

Terkka myös hyvin ikävään sävyyn tädilleni sanoi, että kyllä nauraa, kun ei paino raskauden jälkeen lähde. Miten kävikään. Jälkitarkastuksessa eli sen 6 viikkoa synnytyksen jälkeen oli taas lähtöpainossa. Tätini myös sanoo ihan suoraan, että turvotusta painossa ei ollut. Kaikki oli kuulemma tullut ihan syömällä (raskausaikana hänellä oli kertomansa mukaan aina nälkä).

Jos niitä terkkareita se paino häiritsee, niin kannattaa ihan suoraan sanoa asiasta. Tokaista vaikka, ettei painolla ole väliä, kunhan lapsi kasvaa tms.
 
"tyty"
[QUOTE="vieras";22733880]Mulla tuli kaksosraskaudesta vain 11kg mutta siitäkin jäi kiloja. Itseasiassa kun pääsin laitokselta kotiin ei ollut yhtään kiloa lähtenyt, vaikka vatsassa oli ollut kaksi täysiaikaista vauvaa...[/QUOTE]

Hui! Mites tää on mahdollista? Mä kun ajattelin, että sinne synnärille ainakin sellanen 8 kg jäis kaksosista. Tai vauvat tietty tulee mukaan, mutta omina paketteinaan :)
 
wge
Olen rv 21 ja painoa lähtenyt -2 kg. En vaan tajua. Ei tee mieli yhtään mitään, enkä ole kertaakaan edes oksentanut. Paino tippuu vaan....no minua ei haittaa, koska lähtöpainoakin on IHAN liikaa ja vauva voi hyvin ja ottaa kyllä mitä tarvitsee. Ei ole kukaan sanonut mitään painostani.
 
Ex-keiju
[QUOTE="suski";22734210]Mutta kun äidin ylipaino lisää riskiä sille, että lapsi ei olekaan terve...[/QUOTE]

Haluatko täsmentää ja antaa mahdollisesti vähän lähteitä. Ja sanon jo etukäteen: kaikilla ylipainoisilla ei ole korkea verenpaine tai sokerit sekaisin.
 
mulla tullut noista 2 ensimmäisestä n25kg kummastakin, nyt on rv 38+0 ja tullut n.20kg, lähtöpainossa olen ollut ½-1 vuoden jälkeen, tämän raskauden jälkeen varmaan nopeammin, koska haluan näyttää hyvältä heinäkuisissa häissämme. terkka ei pahemmin ole maininnut asiasta, mutta äitipolilla oli yksi lääkäri joka napisi vain ja ainoastaan miun painosta, ei katsonut että aiemminkin tullut ja lähteneet poissa, ihan sama vaikka vedellä ja näkkärillä ois, on painonousu samaa
 
pipp
Mulla tuli raskaudesta kaikenkaikiaan 11,5 kiloa. Oma terkka ei kertaakaan sanonut mitään, mutta sijainen joka oli kun oma terkka oli sairaslomalla marisi ja naputti vaikka painoa oli kuukaudessa tullut vaan 500g. Alkuun paino laski mullakin ja kolme viikkoa synnytyksestä olin takasisin lähtöpainossa.

Kyllä tuo painon kyttääminen ainakin minua ahdisti, syömishäiriötaustalla oli välillä jopa pelottavaa astua siihen vaaálle ja kuunnella sijaisen saarnaa.
 
"suski"
Haluatko täsmentää ja antaa mahdollisesti vähän lähteitä. Ja sanon jo etukäteen: kaikilla ylipainoisilla ei ole korkea verenpaine tai sokerit sekaisin.
Äidin ylipainoisuus on yksi merkittävistä riskitekijöistä raskauden aikana. Lääketieteen lisensiaatti KAISA RAATIKAISEN väitöskirjatutkimuksessa mukana olleista synnyttäjistä yli 20 prosenttia oli raskautta edeltävästi ylipainoisia. Heillä todettiin merkittävästi kohonneet riskit vastasyntyneen huonoille kuntopisteille (Apgarin pisteet) ja joutumiselle tehohoitoon. Vastasyntyneen ongelmat olivat sitä suuremmat mitä korkeampi äidin paino oli.

Ylipaino merkittävä raskauden riskitekijä

”Ylipaino ja lihavuus lisäävät monenlaisten raskaus- ja synnytyskomplikaatioiden riskiä. Muun muassa kohonnut verenpaine, pre-eklampsia eli raskausmyrkytys, selkäkivut, keisarinleikkauksen tarve ja synnytyksen pitkittyminen ovat ylipainoisilla yleisempiä kuin normaalipainoisilla. Tämän lisäksi synnytyksiä joudutaan käynnistämään useammin, kun äidillä on ylipainoa. Myös sikiön kuoleman ja synnynnäisten poikkeavuuksien riski suurenee”, Kinnunen luettelee.

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/kg/terveys-ja-laihdutus/lihavuus-lisaa-raskauden-riskeja
 

Yhteistyössä