kuinka tulla toimeen...

  • Viestiketjun aloittaja aiair33
  • Ensimmäinen viesti
aiair33
saan kotihoidontukea 320e/kk ja lapsilisää n.220e/kk.mies palkkaa n.1600e/kk käteen. nuorimmainen 1v 4kk eli olen "kärvistellyt" kotihoidontuella kohta 6kk ja töihin paluu edessä vasta elokuussa.en arvannut että talous menee näin tiukalle kotihoidontuella.nyt kaipaisin neuvoa kuinka säästää ja pärjätä tuonne elokuulle asti?kuinka muut olette selvinneet?aika kurjaa sinällä,et viihdyn kotona lasten parissa mutta talous ei kestä.onko muita jotka joutuu töihin palaamaan vain talouden takia?

nyt olen säästellyt näin;

-mahdo.paljon vaatteet ostetaan kirppikseltä
-lehtitilaukset katkaistu.
-ostan kerralla pakkaseen tarjoustuotteita (voiko leipää pakastaa?)
 
Meillä minä saan kotihoidontukea ja asumistukea ja mies opintorahaa ja ihan hyvin ollaan pärjätty,mitä nyt loppukuusta on aikamoista kärvistelyä tai sitten niinkuin tässä kuussa kun laskut maksoi niin sen jälkeen jäi loppukuulle 100 tililleOnneksi huomena tulee lapsilisä niin pääseee kaupaan ostaan ruokaa.Meillä kyllä vain yksi lapsi. eikä ole mitään asunntolainoja tai vastaavia.

Leipää voi pakastaa niinkuinmelkeinpä mitä vain.
Rahaahan ei juuri jää kuin laskuihin ja sitten loput menee ruokaan,vaikka niin mukava olisikin joskus ostaa jotain muuta.
Itse odotan nyt toista ja aion jäädä kotiin hoitaan lapsia niin kauan kuin nuorimmainen on 3 vuotias.
l
Kyllä sitä aina jotenkin pärjää vaikka päällä seisten jos ei muuten.
 
Nuppi
Tämä voi kuulostaa vähän hullulta, mutta Marttaliiton sivuilla on ihan hyviä säästämisvinkkejä, halpoja ruokia ja sellaista. Vilkaise ihmeessä ap, ehkä saat jotain ideoita sieltä, www.martat.fi.

Niin ja kyllä, minä jouduin menemään töihin, jotta talous kestäisi. Ehkä eniten meidän perheen kukkaroa rasittaa vuokra, asutaan Helsingissä ja vaikka neliövuokra on alueeseen nähden edullinen, se on silti 800 kuussa.
 
- Laita ruoka alusta asti itse
- Leivo leipää ja sämpylää pakkaseen
- käytä ns kauden kasviksia ja halvempia hedelmiä tai tilaa ruokapiirien kautta (luomuakin saa edullisesti)
- käytä lapsella kestovaippoja ja itsellä kuukuppia ja kestositeitä
- auton käyttö minimiin
- osta vain välttämättömimmät käyttötavarat, ei turhaa shoppailukulttuuria
- säästä sähköä kotona (energiansäästölamput, turhien valojen sammuttelu ja ylimääräiset lamput pois, pese täysiä koneellisia pyykkiä, sähkölaitteet pois valmiustilasta...)
- maksullisista harrastuksista tinkiminen
- lehtiä voi lukea kirjastossa

Me ollaan tosi pienituloisia (kk-tulot jää varmasti alle teidän tulojen, vaikka minä kävisin töissä), mutta kunnollisesta ruuasta ei tingitä! Syödään kasvispitoista ja mahdollisimman paljon luomua. Ruokaan meillä menee kuukausibudjetista suurin osa, mutta muuten elämme mahdollisimman vähän kuluttaen. Tämä tulee olemaan meidän valintamme, vaikka tulotaso nousisikin.
 
Dahlia
Edellisten vinkkien lisäksi ehdotan erästä konstia joka toimi meillä! Vaatii hiukan vaivaa, mutta kannattaa.

Kerätkää kuukauden (tai mielellään pidemmältä) ajalta KAIKKI kuitit pienistäkin ostoksista (alle euronkin ostoksista). Lisäksi sen kuukauden tiliote avuksi, josta näkee maksetut laskut. Sitten pistäkää paperille otsikoita, joiden alle kirjoitatte menot, esim. "ruoka", "vaatteet", "lehtien irtonumerot", "karkki" jne. Mitä yksityiskohtaisemmin jaottelette sen parempi tulos. Sitten jokaisen kuitin summa kirjoitetaan oikean otsikon alle ja kuitit laitetaan ryhmittäin pinoihin. Pian näette kuinka paljon kuhunkin ryhmään menee rahaa kuukaudessa. Tässä vaiheessa jo varmaankin tulee yllätyksiä - "Oho, miksi ruokaan menee noin paljon?". Seuraava askel on analysoida miksi johonkin tiettyyn kategoriaan uppoaa niin paljon rahaa, eli käydään kuitti kuitilta läpi mistä se summa koostuu. Itsestämme huomasimme esim. että ostamme lehtien irtonumeroita, joista kertyy iso summa. Lisäksi söimme turhan usein ulkona, minkä tiesimmekin, mutta näin syynätessä selvisi tarkkaan se summakin kuinka paljon siihen uppoaa... Ja oli helppo vähentää kun tiesi tarkkaan kuinka kalliiksi se pitkän päälle tulee.

Mahdoinkohan nyt selostaa turhan hankalasti? Pointsi kuitenkin siis käydä tarkkaan läpi kaikki menot, yhtäkään kuittia tai laskua unohtamatta. Tällä tavalla myös huomaa kuinka tosi pienistäkin menoista kasvaa yllättävän iso summa.

Itse teimme näin koko vuoden kuittien kanssa ja se oli vielä valaisevampaa. Mutta kuukauden menoilla pääsee hyvin alkuun =)
 
Mya
meillä kolmihenkisen perheen tulot on n 880 e/kk ja 460 menee siitä vuokraan.

Autoa meillä ei ole, mies kulkee pyörällä ja minä linja-autolla (lastenvaunujen kanssa saa ajaa meilläpäin ilmaiseksi)

Kaupassa metsästetään niitä oranssilla tarralla merkittyjä tuotteita ja muutenkin syödään halvasti (tosin terveellisesti). Eineksiä meillä ei juuri syödä, kun itsetehden tulee halvemmaksi.
Harrastuksia minulla on lukeminen, kirjoittaminen, piirtäminen yms. Kaikki on suhtllä . ilmaista. Mies pelaa jalkapalloa kaveriporukassa ilmaiseksi.
Puhelimissa meillä on prepaid liittymät...niin eivät pääse laskut kasaantumaan.
Äkillisissä sairastapauksissa on ollut pakko hakea tukea sossusta, että saa ostettua esim. lääkkeet. Onneksi ei olla paljoa sairasteltu.

Mitään ns turhaa meillä ei ostella, eli meillä menee kaikki rahat ruokaan ja muihin pakollisiin ostoksiin. Halvaksi tulisi käydä kaupassa vain kerran tai kaksi viikossa, mutta meidän autottomien on käytävä useammin, kun ei jaksa kantaa kaupasta kovin isoa kassimäärää.

Isovanhemmat ostavat lapselle lähes kaikki vaattet (käytettyinä). Itsellemme emme miehen kanssa osta vaatteita, paitsi alesta ja kirppareilta.

Juuri ja juuri tullaan toimeen. Tosin loppukuusta ollaan aina pari päivää rahattomia, ennen lapsilisien tuloa...
Onneksi elintaso nousee ensi vuoden alussa kun mies saa opintonsa päätökseen.

Nyt ajattelin laittaa huutonettiin turhia vaatteita myyntiin....jos sitä vaikka jonkun euron saisi.
 
Pupunen
Minä neuvoisin, että panostakaa hyvälaatuiseen ruokaan. Monet sairaudet ovat vältettävissä näin ja sitä kautta lääkärilaskut. Muusta voi ja kannattaakin tinkiä!
 
..Tätä mää ihmettelen.miten ette pärjäis? Meillä on mun tulot samat kun sulla ja mies saa noin 1200e /kk. Maksetaan omakotitalon lyhennyksiä noin 800-900 e kk ja on autokin. Hvin pärjätään.
 
No meillä miehellä jää käteen 880? liiton koulutustukea ja mulla kotihoidontuesta ja kuntalisästä yht.540?+lapsilisä 100?. Eli yhteensä 1520?. Hyvin pärjätään, no tosin meitä on vain 3.
Otan aina miehen tilistä (tulee tasan 4 viikon välein) 400? ruokaan, bensaan ja pojan erikoiskorvikkeeseen. Eli 100?/vk (mikä on minusta aika paljon, vähemmälläkin pärjäisi). Käyn kerran viikossa kaupassa. Suunnittelen ruokalistat etukäteen aina 4 viikoksi eteenpäin ja teen tarkat kauppalistat. Ei tule ostettua pahemmin turhuuksia. Toki meilläkin ostetaan välillä jäätelöä tai muita herkkuja. Ja syömme monipuolisesti ja terveellisesti. Paljon kasviksia, kanaa ja tuoretta kalaakin yritetään syödä kerran viikossa. Pojalle ostetaan hätävaraksi purkkiruokia ja hedelmäsoseita ja tietty vaippoja.
Kuntalisä minulla menee toiselle tilille, josta maksan isommat laskut kuten sähkö, vakuutukset, tv-lupa ym. Ne tulee kerran vuodessa kaikki, saa maksutapa alennusta. Tarvittaessa lainaan tältä tililtä rahaa esim. lääkäriin.
Lopuista rahoista maksan laskut yht.n.790? (sis.lainanlyhennys 470e, vastike 240?, puh.laskut n.50?, netti 30?). Vielä näiden maksujen jälkeen meillä jää vähän reilu 100? ylimääräistä.
Bussilla kuljetaan esim. kaupunkiin kun rattaiden kanssa pääse ilmaiseksi, koska bussi menee ihan vierestä ja kaupungissa on vaikea löytää parkkipaikkaa.
Pidän myös tarkkaa kirjanpitoa kaikista tuloista ja menoista.
Vaatii vähän suunnittelua ja tarkkaavaisuutta, mutta onneksi oma äiti on minulle se opettanut. Jos tästä vaikka saisit jotain vinkkiä.
 
en tiedä miten pärjätä,kun ihmettelen kuinka te kaikki ylipäätään pärjäätte?eikö ole stressaavaa?meillä kaksi palkkatyössä käyvää,normaali duunaria ja neljälasta.lasten harrastukset vie vuodessa jo n.1400e ja ja vakuutukset 820e.päivähoitomaksut kahdesta 380e/kk ja iltapväkerhot 200e/kk siihen sitten kaksi autoa,asuntolaina,ruoka....ja aina ihmettelen ettemme velkaannu kuitenkaan hirvesästi-silloin tällöin pitää käyttää visaa...
 
Heippa!

Yks vinkki tiukkaan rahatilanteeseen on työ. Kotiäitille sopivia lisätienestihommia on paljon erilaisia, itse valitsin rehdin ja reilun tupperi-homman. Sillä saan satkun pari kuussa ihan muutamalla esittelynpidolla ja ihan ite saan päättää työajat, millon meidän perheelle sopii. Eikä pienennä työkkäriä (saan työkkäriä+kodinhoitotukea). Ite teen kausittain tuota hommaa, välillä siis tienaa vähän enemmän ja toisinaan ei lainkaan kun ei jouda pitämään esittelyjä.

 

Yhteistyössä