Kuinka usealla on tapana olla avaamatta ovea vieraille?

Tai ainakin avata ensin väliovi hyvin kuuluvasti, sitten pistää se (muka) ihan hipihiljaa kiinni leikkien, että ette olekaan kotona... :D Noh, kokemus tämäkin, ensimmäinen laatuaan. Vinkki kaikille: se ovisilmä kyllä paljastaa sen verran, ettei jää epäselväksi kotiväen olevan paikalla.

Ei sinänsä. Eihän se kenellekään ole pakko oveaan avata. Etenkään näin uhkaavan näköisille ja kokoisille ihmisille kuin minä :D
 
Viimeksi muokattu:
"nnn"
Oliko se siis joku sun tuttu, vai menitkö ihan vieraan oville? Vähän noloa, jos joku tuttu. Ehkä se kävi tarkistamassa ovisilmästä ja mietti sitten, että tuolle en avaa.

Mutta jotkut ei vaan halua avata esim. rahan keräilijöille tai kaupustelijoille ja se on mun mielestä ihan ok. Parempikin, että esim. vanhukset eivät avais, kun on ollut kaikenlaisia varkausjuttuja.
 
Meillä on onneksi ulko-ovessa ikkuna, joten näen heti, kuka on ovella. Kerrostalossa asuessa kurkkasin ovisilmästä ensin, mutta en jättänyt ovea avaamatta. Paitsi silloin kerran, kun joku ventovieras mies kolkkas ovella aamuyöllä...

Taisit olla tosi pelottava, jos piti jättää ovi avaamatta :D
 
"vieras"
Mä en koskaan avaa ovea yllättäville vieraille jos olen yksin kotona. Enkä häpeä asiaa ja esim. ala sammutteleen valoja tms.

Miksi en avaa, mun kokemuksen mukaan siellä on joku helvatan kaupustelija tai kerjääjä, eikä mua kiinnosta ostaa uutta pinssiä, taulua taikka uskontoa. Vaihtoehtoisesti siellä saattaisi olla myös joku hullu sekopää, tai rasittava naapuri. Ei normaalit ihmiset pimputtele vieraiden ovikelloja.
 
En avaa kovin helpolla. Nykyään useammin kun on ovikoodin ansiosta loppunu se jehovien ja mormonien ravaaminen ja juur muita ei kelloa soita ilman että tiedetään oottaa. Aikasemmin taas 99% rimputtajista oli tyrkkyjä.
 
[QUOTE="nnn";25666375]Oliko se siis joku sun tuttu, vai menitkö ihan vieraan oville? Vähän noloa, jos joku tuttu. Ehkä se kävi tarkistamassa ovisilmästä ja mietti sitten, että tuolle en avaa.

Mutta jotkut ei vaan halua avata esim. rahan keräilijöille tai kaupustelijoille ja se on mun mielestä ihan ok. Parempikin, että esim. vanhukset eivät avais, kun on ollut kaikenlaisia varkausjuttuja.[/QUOTE]

Kyllä se ihminen minut tietää. Ainakin pitäisi tietää, kun poikani on hänen poikansa ystävä. Poikaa olin etsimässä, kun oli puhelimetta liikkeellä enkä löytänyt häntä sieltä, missä hänen sovitusti piti olla.

Mutta eipä se oikeastaan ollut se viestin alkuperäinen tarkoitus. Kunhan seisoin vähän hölmistyneenä ja äimistyneenä käytävällä. Autossa jo äärimmäisen huvittuneena. Mutta eipä se taida ollakaan ihan niin tavatonta tai outoa. Eihän sitä ovea oikeastaan tarvitse kenellekään vieraalle avata. Onhan meillä oikeus omaan rauhaan.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25666388]Mä en koskaan avaa ovea yllättäville vieraille jos olen yksin kotona. Enkä häpeä asiaa ja esim. ala sammutteleen valoja tms.

Miksi en avaa, mun kokemuksen mukaan siellä on joku helvatan kaupustelija tai kerjääjä, eikä mua kiinnosta ostaa uutta pinssiä, taulua taikka uskontoa. Vaihtoehtoisesti siellä saattaisi olla myös joku hullu sekopää, tai rasittava naapuri. Ei normaalit ihmiset pimputtele vieraiden ovikelloja.[/QUOTE]

Normi ihmiset? Oliko sekin epänormi naapuri joka tuli sanomaan että meijän auto on kinoksista johtuen liikaa heijän puolella? Tajuttiin korjaa asia samantien. Kyl kato normaali ihmisellä voi olla oikeaa asiaa. Mut harmi jos kukaan tarvitseva ei sua tavota.
 
"vieras"
Normi ihmiset? Oliko sekin epänormi naapuri joka tuli sanomaan että meijän auto on kinoksista johtuen liikaa heijän puolella? Tajuttiin korjaa asia samantien. Kyl kato normaali ihmisellä voi olla oikeaa asiaa. Mut harmi jos kukaan tarvitseva ei sua tavota.
No mä asun omakotitalossa keskellä korpea, että jos naapurin mielestä mun auto on vinossa niin siinäs ihmettelee kaikessa rauhassa.

Toisekseen, tunnen naapurit. Puhuin mulle vieraista ihmisistä.
 
"joku"
No enpä kyllä välttämättä avaa. Miksi ihmeessä aina pitäis ovi avata, jos ei edes odota ketään? Siellä oven takana voi myös olla joku varas. Enkä yleensä halua ostaa mitään kaupustelijoiltakaan. Kyllä ne ihmiset jotka välttämättä haluavat tulla ja tavata, osaavat soittaa puhelimella ensin.
 

Yhteistyössä