Kuinka usein käytte gynellä, entä papassa, ikä ja ehkäisy?

  • Viestiketjun aloittaja "kysely"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Edellisestä papasta on 5 vuotta. Kutsu kai tulee tänä vuonna, kun täytän 35. Gynekäynnistä on 5 vuotta. Pitäis varmaan käydä tänä vuonna ihan yksityisellä, kun olisi hyvä ultrata välillä ettei mitään outoa ole.

kondomiehkäisy
 
nnnnnn
[QUOTE="a p";29510688]Saako kysyä, miksi käyt noin usein gynellä? tai siis 2 kertaa vuodessa on tosi usein.[/QUOTE]

Minusta se on todella vähän kun aikanaan tuli käytyä melkein useammin kuin kerran kuussa.. Erinäisten vaivojen takia ja reseptejä hakemassa kun joitakin ei uusita mielellään ilman tapaamista.
 
"lady"
Gynellä käyn joka toinen vuosi, lisäksi tietty tarvittaessa.
Papa-kokeessa en ole käynyt ikinä, uuups. Lähete sinne on ollut iät ja ajat, tosin tuskin on enää voimassakaan.
Ikää on 27 ja ehkäisyä ei ole käytössä.
 
Viimeisestä gynekäynnistä on 3 vuotta. Samalla otettiin papa. Lupasivat soitella, jos siitä jotain ihmeellistä on, eivät soittaneet, joten oletan olleen kunnossa.

Ikää 30 ja ehkäisynä hormonikierukka. Seuraavan kerran gynekäynti sitten, kun kierukka uusitaan, eli tässä parin vuoden sisään.
 
sairaan hyvä hoitaja
Gynellä 1,5-2 vuoden välein (gynen oma suositus, joka yleispätevä kuulemma muutenkin ellei toisin määrätä) ja aina silloin tieteysti papa, ehkäisynä hormonikierukka jonka vaihdatan 5-7 vuoden välein. Muistattehan siskot että mammografiassa ja rintojen uä:ssä tulisi 40 ikävuoden jölkeen käydä 2 VUODEN VÄLEIN. Joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu elämänsä aikana rintasyöpään ja taudin saaminen kiinni alkuvaiheessa on ensiarvoisen tärkeää toipumisen kannalta!!
 
"hei"
Pahoittelut ap:lle, mutta sekoitan tämän nyt samaan ketjuun kun aiheessa ollaan... Missä iässä mammografiassa ja rintojen uä:ssä pitäisi käydä? Ei ole ikinä tullut gynen kanssa puheeksi koko tissit. Itse tiedän kyllä miten niitä tutkia kotona, mutta pitäisi varmaan käydä ihan tutkituttamassa ammattilaisellakin joskus. Käykö kukaan alle 30 vuotias tutkituttamassa rintojaan varmuuden vuoksi, siis ilman mitään epäilyksiä, sukurasituksia jne.?
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja sairaan hyvä hoitaja;29510749:
Gynellä 1,5-2 vuoden välein (gynen oma suositus, joka yleispätevä kuulemma muutenkin ellei toisin määrätä) ja aina silloin tieteysti papa, ehkäisynä hormonikierukka jonka vaihdatan 5-7 vuoden välein. Muistattehan siskot että mammografiassa ja rintojen uä:ssä tulisi 40 ikävuoden jölkeen käydä 2 VUODEN VÄLEIN. Joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu elämänsä aikana rintasyöpään ja taudin saaminen kiinni alkuvaiheessa on ensiarvoisen tärkeää toipumisen kannalta!!
Mammografia 2 vuoden välein on todella usein ja mammografialla on omat riskinsä syövän suhteen. Säteilyä siitä tulee ja voi aiheuttaa soluissa muutoksia.

Paras tapa tutkia itse rinnat ja hakeutua tutkimuksiin, jos jotain outoa. Tottakai seulontamammografioihin kannattaa mennä, mutta ei liian usein.
 
sairaan hyvä hoitaja
[QUOTE="hei";29510766]Pahoittelut ap:lle, mutta sekoitan tämän nyt samaan ketjuun kun aiheessa ollaan... Missä iässä mammografiassa ja rintojen uä:ssä pitäisi käydä? Ei ole ikinä tullut gynen kanssa puheeksi koko tissit. Itse tiedän kyllä miten niitä tutkia kotona, mutta pitäisi varmaan käydä ihan tutkituttamassa ammattilaisellakin joskus. Käykö kukaan alle 30 vuotias tutkituttamassa rintojaan varmuuden vuoksi, siis ilman mitään epäilyksiä, sukurasituksia jne.?[/QUOTE]

Oma gyneni tsekkaa pyynnöstäni aina rinnat ja silloin tällöin tarkistan toki itsekin. Jos oireita ei ole yleinen suositus on, että rinnat tarkistettaisiin mammografiassa ja uä:ssä kahden vuoden välein 40 ikävuoden jälkeen. Tästä tulee varmaan eriäviä mielipiteitä, mutta tiedän mistä puhun. Olen nimittäin tekemisissä gynekologien ja rintakirurgien kanssa harva se päivä.
 
sairaan hyvä hoitaja
[QUOTE="vieras.";29510805]Mammografia 2 vuoden välein on todella usein ja mammografialla on omat riskinsä syövän suhteen. Säteilyä siitä tulee ja voi aiheuttaa soluissa muutoksia.

Paras tapa tutkia itse rinnat ja hakeutua tutkimuksiin, jos jotain outoa. Tottakai seulontamammografioihin kannattaa mennä, mutta ei liian usein.[/QUOTE]

Syöpä ei suinkaan aina oireile millään tavalla, vaan suuri osa rintäsyövistä löytyy sattumalöydöksenä. Itse luotan kokeneeseen naisröntgenlääkäriin pääkaupunkiseudella, jonka mielestä MYÖS tutkimukset 2 vuoden välein ovat suositeltavia KAIKILLE yli 40-vuotiaille.
 
"vieras."
Gynellä käynyt kerran elämässäni
2 vuoden välein käyn terveyskeskuksessa papassa ja joukkotutkimuksessa silloin kun kutsu käy.
Tarvittaessa gynellä myös terv.keskuslääkärin kautta, jos siis jotain isompaa ongelmaa.
ikä 33v. ja ehkäisynä nuvaring.
 
minäpäpä
Gynellä olin ekaa kertaa kesällä, samalla otettiin papa. Ikää nyt 25 v. 2-3 vuoden välein tulis jatkossa käydä, näin ymmärsin. Papa otetaan sit samalla. Tai oonhan minä alapäätutkimuksissa ollut aiemminkin, raskauksien johdosta. Raskauksia kaksi, lapsia yksi. Ehkäisyä ei tällä(kään) hetkellä ole, kun raskaus on taas toivottu.
 
laiska käymään
38v, ei ehkäisyä koska mies steriloitu. Gynellä olen viimeksi käynyt 2v sitten raskauden jälkitarkastuksessa. Oliskohan siinä papakin otettu... Seuraavan kerran menen varmaan vuosien kuluttua, koska en saa aikaiseksi kuitenkaan varattua aikaa, inhoan muutenkin lääkärikäyntejä. Rintojani ei ole tutkittu koskaan. Ei koskaan gynellä, en osaa sitä tehdä itse, enkä ole ollut mammografiassa. Tuskin menenkään jos ei nyt jotain erillistä kutsua sellaiseen tule.
 
vierasa
Miten te jotkut voitte käydä gynellä vain kahden vuoden välein kun käytätte e-pillereitä? Vai onko mun gyne erikoisuus, kun kirjoittaa reseptin vain vuodeksi ja haluaa tehdä aina tutkimuksen ennen kuin uusii reseptin?
 
"miemie"
Ennen kävin gynellä joka vuosi, mut nyt en ole käynyt pariin vuoteen ja en tiedä koska menen seuraavan kerran. Papa otettiin 3vuotta sitten. Ikä 33 ja syön e-pillereitä mutta en ehkäisyyn.
 
----
Miten te jotkut voitte käydä gynellä vain kahden vuoden välein kun käytätte e-pillereitä? Vai onko mun gyne erikoisuus, kun kirjoittaa reseptin vain vuodeksi ja haluaa tehdä aina tutkimuksen ennen kuin uusii reseptin?
Niin mullakin resepti on voimassa vain vuoden kerrallaan, mut joka toinen vuosi sen voi täällä meilläpäin ainakin uusia apteekin kautta.
 
"hmm"
Vedän pohjat. En ole käynyt ikinä. Ikää 36v. Raskausaikoina on tutkittu (4 lasta) ja joukkoseulonnat käyn. Ei kai tässä enää edes kehtaa mennä, kun hävettää, etten ole koskaan käynyt...
 

Yhteistyössä