Kuinka usein peset lattiat?

  • Viestiketjun aloittaja edes hiukan puhdasta
  • Ensimmäinen viesti
Aika ajoin. Keittiön lattian pyyhin rätillä 1-2 krt viikossa, samoin muiden huoneiden lattiat jos ne näyttävät nuhruisilta. Mutta harvemmin moppaan koko kämppää, se on enemmänkin miehen heiniä 3-4 kertaa vuodessa :)
 
nyt mietityttää, en kehtaa vastata edes :confused:

mutta sen verran sanon, että ei meillä sukat likaannu koskaan ja imuroidaan pari kertaa viikossa.

kertokaa mulle miksi niitä lattioita pitää pestä? tippunut ruoka tietenkin pyyhitään heti pois. mutta miksi esimerkiksi olohuoneen tai lastenhuoneiden lattioita pitää pestä?
 
"vieras"
Kylläpä olen oppinut tänään paljon uutta! Perunat keitetään kuorineen ja lattiat pestään useita kertoja viikossa!

Meillä pyitään imuroimaan kerran viikossa, mutta usein venyy kerta kahteen viikkoon. Lattiat moppaan noin neljä kertaa vuodessa. Vessan lattian pesen viikkosiivouksen yhteydessä. Jos huomaan eteisessä kuraa, kissa puklaa olkkariin tai keittiön lattialle tipahtaa jotain, niin pyyhin saman tien pois pesuainerätillä. Ei lapsia, pari kissaa, kerrostaloasunto eikä kuljeta kengillä sisällä. En näe syytä luututa useammin, koska eihän nyt aikuiset ihmiset lattioita likaa! Tai jos likaa, niin osaa pyyhkiä saman tien.
 
"Lissu"
nyt mietityttää, en kehtaa vastata edes :confused:

mutta sen verran sanon, että ei meillä sukat likaannu koskaan ja imuroidaan pari kertaa viikossa.

kertokaa mulle miksi niitä lattioita pitää pestä? tippunut ruoka tietenkin pyyhitään heti pois. mutta miksi esimerkiksi olohuoneen tai lastenhuoneiden lattioita pitää pestä?
Hmm no jos ei kengät jalassa liikuta sisällä ja syödään vain keittiössä, niin en mäkään muuta syytä keksi kuin että pöly lähtee tehokkaammin.

Mä moppaan lattiat ehkä kerran kuussa. Tarpeen mukaan.
 
"vieras"
Nyt koiran karvanlähtöaikaan imuroin lähes joka päivä, moppaan n. 2 krt viikossa, mutta silti on sukanpohjat likaiset :/
Uus omakotitalo, keittiö ja eteinen laattaa. Just niistä lähtee aina likaa... voiko olla, että rakennusaikainen loppusiivous oli huono, eikä laatat puhdistuneet kunnolla... Vaikka en tiedä kuin sen olisi voinut tehdä paremmin =)
 
Perhe2a+2L, koira ja kani.
Meillä on pakko pestä lattiat alakerrasta joka päivä, koska koira kuljettaa hiekkaa ja karvaa joka puolelle asuntoa. Saan silloin siirtää jopa sohvat pois paikoiltaan koska karvaa on sielläkin, eikä edes vähän. Imuroida ei voi koska lattia ei ole ole edes oikea lattia vaan remonttimatto (taloyhtiö pihistää, monen monta vuotta odotettu lattiaremonttia). Lattiasta lähtee joka kerta mustaa pesuvettä vaikka me ei edes asuta sotkuisesti, pyyhitään heti kun jossakin roiskuu. Tämän asunnon kanssa olen tullut hysteeriseksi siivoamisen kanssa, lika ei pysy poissa. Mattoja ei voi käyttää, koska ne olisivat pian tumman lian peitossa. Meidän lähellä on vilkkaasti liikennöity autotie ja tiedän että ilmastoinnin kautta tämä tiepöly leviää tässä vuoden -83 rivitaloasunnossa oikein hyvin. Olen harkinnut jo muuttamista, sillä en pysty niin paljoa tekemään kuin tämä asunto vaatisi. Naapurien hajut leviävät viereisiinkin asuntoihin, voisin jo melkein kirjoittaa viikkolistan siitä mitä naapurit kokkaa, eikä se leijuileva ruoanhaju omassa asunnossa tuoksu yhtä hyvälle kuin naapurin asunnossa samalla hetkellä. Ilmanraikastin, tolu ja leveä lattia"moppi", sekä rikkalapio/harja ovat tämän asunnon todelliset ystävät ja pesuaineita tässä taloudessa todellakin kuluu. Imurointi ei onnistu koska imuri vetää sisäänsä tämän kämpän lattian, remonttilattia irtoilee listojen alta. Yläkerta jossa lasten huoneet sijaitsee eikä koiralla ole sinne pääsyä, ei tarvitse pesua kuin 1-2 viikon välein. Siellä kun imurointikin onnistuu, on vielä kunnollinen lattiakin.
 
tjaah
Meillä käytössä curling-siivous eli jokaisella on oma moppi mukanaan, kävelee peruuttamalla ja hinkkaa lattian puhtaaksi perässään. Silti on likaista ja tehdään suursiivous 4 kertaa viikossa.

No, oikeasti meillä imuroidaan 1-3 krt/vk, luututaan 1-2 krt/kk. 2 pientä lasta, 2 kissaa, 2 aikuista.
 
Siis jotkut pesee lattiat viikoittain tai jopa useammin :O
Missä välissä ehditte tehdä mitään muuta kuin kotitöitä, täällä tuntuu että hukun niihin jo nyt ja kuitenkin imuroidaan 1-2 kertaa viikkoon ja pestään lattiat ehkä kerran kuussa. Sitten satunnaisia tahroja pyyhitään erikseen. En edes pese mistään mattojen tai huonekalujen alta joka kerta, muutaman kerran vuodessa. Jos ei paskaista ole niin eikö se riitä? Tuntuu melko steriililtä touhulta joillakin.

Meillä on kissa, taapero ja vauva, joka ei vielä liiku. Konttausvaiheessa tulee ehkä sitten imuroitua paikallisesti useammin, saa nähdä.
 
Siis jotkut pesee lattiat viikoittain tai jopa useammin :O
Missä välissä ehditte tehdä mitään muuta kuin kotitöitä, täällä tuntuu että hukun niihin jo nyt ja kuitenkin imuroidaan 1-2 kertaa viikkoon ja pestään lattiat ehkä kerran kuussa. Sitten satunnaisia tahroja pyyhitään erikseen. En edes pese mistään mattojen tai huonekalujen alta joka kerta, muutaman kerran vuodessa. Jos ei paskaista ole niin eikö se riitä? Tuntuu melko steriililtä touhulta joillakin.

Meillä on kissa, taapero ja vauva, joka ei vielä liiku. Konttausvaiheessa tulee ehkä sitten imuroitua paikallisesti useammin, saa nähdä.
Meillä on 2 koiraa jotka ulkoilee vapaasti omassa (maatila) pihassa. Mä kun saan imuroitua ja pestyä lattiat, menee tovi, koirat tulee sisälle ja *tadaa* harmaat tassunjäljet risteilee pitkin lattioita. Aina löytyy luututtavaa.
 
"vieras"
Olispa mielenkiintoista tietää, kuinka moni niistä jotka siivoaa joka päivä, ovat työssäkäyviä? Itse ainakin siivosin paljon enemmän silloin, kun olin lasten kanssa kotona. Kun menin töihin, siivouskin väheni. Ja niille, jotka sanoo, ettei koti sotkeennu työpäivän aikana. Jos mä olen töissä, ei se sitä tarkoita ettei kotona olisi ketään. Mies tekee myös vuoroa, joten on usein päiväsaikaan kotona. Samoin isommat lapset, joiden koulu loppuu aiemmin kuin mun työpäivä. Joten aina siellä kotona joku on sotkemassa, ei se siistinä kestä vaikka töissä käydäänkin.
 
"Essi"
Mikä on luuttu?

1 krt/vko imuroin, pyyhin lattiat ja pesen vessan (tai miehen kanssa). En pese lattioita sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan käytän tätä mikrokuituliina-nihkeä pyyhintä menetelmää (parkettia ja laminaattia).
 
[QUOTE="Essi";22123931]Mikä on luuttu?

1 krt/vko imuroin, pyyhin lattiat ja pesen vessan (tai miehen kanssa). En pese lattioita sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan käytän tätä mikrokuituliina-nihkeä pyyhintä menetelmää (parkettia ja laminaattia).[/QUOTE]

Mun äiti käyttää "luututa" ilmaisua, vaikkei sitä kuuluisaa lattialuutua ole ollutkaan käytössä. En tiedä onko yleistä tuolla Pohjanmaan suunnalla vai muutenko vaan.
 
No se joka halus tietää moniko on työssäkäyvä, niin minä ainakin, miehen kans hoidetaan iso navetta ja kaks pientä lasta. imuroin joka päivä, moppaan koko kodin joka toinen päivä, vessat kahesti viikkoon, sängyt kerran viikossa tamppaus ja petivaatteiden vaihto....ja joka päivä paljon muutakin siivousta...silti mulle ainakin jää aikaa harrastaa:) esim ratsastamassa käyn....
 
niihku
[QUOTE="jepa";22122438]2 kertaa viikossa luututaan lattiat, ja 2-5 kertaa viikossa imuroidaan.
Meitä on minä,mies ja pieni lapsi.
En ymmärrä kyllä miten jotkut onnistuvat pitämään kämpän siistinä imuroimalla vaikkapa kerran viikossa, tai luutuamalla kerran kuussa!
En nää siinä mitään pahaa, jos se asunto kerran siistinä pysyy noinkin vähällä työllä(taino,edes asumiskelpoisena) mutta meillä vaan ei pysy. :D
Vähän väliä lattialle kaatuu mehuja,maitoa,ruokaa ym. ja kuraa tulee niin paljon eteiseen että sen saisi luututa parin päivän välein..
Vessan & kylppärin lattia(muovimatto)kerää myös hirveät määrät pölyä,hiuksia,pesuaineita ymym.[/QUOTE]

Juu, paljon vaikuttaa asiaan tosiaan tilan määrä, lattiamateriaalit, pölynimurit, ilmanvaihto, asujien määrä ja laatu sekä toki myös elämäntavat.

Itse asuin aikaisemmin vanhassa rintamamiestalossa, jossa oli painovoimainen ilmanvaihto (sisään tulee suodattamatonta ilmaa) ja lattialla muovimatot (sähköinen materiaali, kerää likaa ja pölyä). Asuin yksin ja kuitenkin sain jatkuvasti imuroida ja pestä lattioita, jotta asunnossa olisi ollut järkevän siistiä.

Nyt asun miehen ja alle kouluikäisen lapsen kanssa talossa, jossa on koneellinen ilmanvaihto, laminaattilattiat ja keskuspölynimuri (joka imee ne pölyt ja roskat teknisessä tilassa olevaan säiliöön eikä puhaltele niitä takaisin huoneilmaan). Kengät ja kuravaatteet meillä riisutaan tuulikaapissa ja ateriointi tapahtuu vain ja ainoastaan keittiössä. Tällä hetkellä lattiat kaipaavat pesua lähinnä vain keittiössä, tuulikaapissa ja vessassa, muiden huoneiden lattiat pesen vain silloin tällöin (ehkä noin kahden kuukauden välein). Pesuvesi ei ole näissä huoneissa tuolloinkaan likaista eikä sukkien pohjat tummu.
 
"ystävä"
Ystäväni luona sukan pohjat tummuu, sanoi, että pesi viimeksi lattiat jouluksi.
Heillä on koira ja pieni lapsi.
Itse imuroin 3-5x viikossa ja lattiat pesen 2-4x kuukaudessa. Siivouspäivänä pyyhin samalla pölyt.
Tuota, kehtasit kysyä ystävältäsi sitten koska pessyt lattiat kun minun sukkani on tummuneet? Vaikka avoimesti juttelen mutta tämä on aihe mitä en kehtaa ikinä kysellä ja syyttää ystävääni minun sukkieni likaantumisesta.
 
ei nolota
>Pakko kysyä :) nolottaako teitä, jotka siivoatte harvoin.. kun vieraita tulee kylään?
Ei nolota. Imuroimme noin kerran viikossa, lattiat pestään ehkä noin kahden kk välein. Emme kävele koskaan kengät jalassa sisällä, joten mielestäni tuo parin kuukauden välein on ihan riittävää ja sen verran siistiltä näyttää, ei ei tarvitse nolostella vieraiden edessä.
Ihmettelen todella, miten täällä ihmisillä riittää aikaa ja ennen kaikkea intoa pestä lattioita viikottain ja imuroida päivittäin... omasta näkökulmasta tuo kuulostaa ajanhukkaukselta, mutta jokainen tekee tietysti tyylillään.
 

Yhteistyössä