Kuinka vaarallinen vatsasyöpä on?

  • Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vatsa- ja suolistosyövät on vaarallisia, koska ne alkaa usein oireilla vasta sit kun tilanne on jo edennyt pahaksi...Tuttavan mies kuoli 3 viikkoa syövän toteamisen jälkeen, tosin oli kärsinyt erinäisistä vatsaoireista jo kauemmin. Eli kannattaa mennä ajoissa lääkäriin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vatsa- ja suolistosyövät on vaarallisia, koska ne alkaa usein oireilla vasta sit kun tilanne on jo edennyt pahaksi...Tuttavan mies kuoli 3 viikkoa syövän toteamisen jälkeen, tosin oli kärsinyt erinäisistä vatsaoireista jo kauemmin. Eli kannattaa mennä ajoissa lääkäriin!
Mun ystäväni menehtyi vatsasyöpään 3 viikkoa kasvaimen löytymisestä :(
Oli toki kärsinyt vatsavaivoista jo vuosia mutta tutkimuksissa todettiin vain vatsakatarri. Että eipä ne lekuritkaan aina sitä syöpää ajoissa löydä.
 
narikka83
pappa kuoli vattasyöpää -96 meni nopeasti, morfiinia kipupumpun kautta... aijemmin kuvat otettu -92 joissa silloinen lääkäri ei kasvainta nähny, myöhemmin samoista kuvista kasvain näky....
 
Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Mun anopilla ollut, leikattu ja voi hyvin. Vatsasyöpä on helppo leikata useimmiten ja riippuu kuinka ärhäkkä on että kuoleeko, onko esim etäpesäkkeitä paljon.
Mä olen kuullut että vatsasyöpä on useimmiten edennyt jo pitkälle ennen kun se huomataan. Ja silloin se vie kyllä nopeasti hautaan.
Toki jos huomataan hyvissä ajoin, hoito on helpompaa.
 
täti
Kaikki syöväthän on erilaisia jo aktiivisuudeltaankin. Eräs tuttavani on sairastanut jo yli 10 vuotta, mutta syöpä pysähtynyt hoidoilla ja hän elää ihan normaalia elämää.
 
Mansikka
Mua alkoi ahdistaa kun luin näitä. Mulla on refluksitauti, ja on pakko syödä happosalpaajia joka päivä, tai muuten oireet on tosi pahat. Sitten kuulin että salpaajat voi tehdä hapottoman vatsan, mikä altistaa vatsasyövälle. Nyt pelottaa ihan kamalasti :-(. Olen vasta vähän yli 20 v.
 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vatsa- ja suolistosyövät on vaarallisia, koska ne alkaa usein oireilla vasta sit kun tilanne on jo edennyt pahaksi...Tuttavan mies kuoli 3 viikkoa syövän toteamisen jälkeen, tosin oli kärsinyt erinäisistä vatsaoireista jo kauemmin. Eli kannattaa mennä ajoissa lääkäriin!
Tunnen samanlaisen tapauksen. Pari viikkoa meni toteamisesta, epämääräisiä oireita oli ollut pitkään.
 
Pari viikkoa meni meidänkin papalla diagnoosista. Meni vielpä ihan muista syistä alunperin lääkäriin, oli aika ikävä yllätys :(

Toisaalta, kun ajattelee, niin todella hyvä, ettei lähtö pitkittynyt. Säästyi pidemmiltä kärsimyksiltä.
 
"jen"
Mua rupes kauheesti pelottaan! oon 14 v mulla tosi paljo erilaisia oireita vatsasyöpään liittyen.. :( on ollut jo kauan nyt vasta lääkäriin! toivottavasti ei ole liian myöhäistä
 
"marjaleena"
Serkun vaimo kuoli 28 vuotiaana. Havaittiin vasta, kun polvesta löytyi etäpesäke. Kuoli 3 kk:n kuluttua diagnoosista.
Minä en oikein uskonut lääkäriä, joka löysi vatsahaavan ja arveli, että se voisi olla myös syöpä. Pääsin kahden viikon kuluttua leikkaukseen. En sentään kieltäytynyt siitä, vaikka koko vatsalaukku poistettiin. Siitä on 17 vuotta. Yksi kohtalotoveri on elossa. Eläminen piti opetella uudestaan. Aluksi onnistuin syömään vain herneen verran, sitten vähitellen enemmän. Nyt täytyy pitää jo painoa kurissa. Kävely on toinen ongelmani, mutta sitä harjoittelen. Se johtuu selkäydinnesteen huonosta kierrosta. Siksi minulla on suntti.

Monesta asiasta selviää laittamalla kädet ristiin ja yrittämällä kovasti. Ja tietysti siihen tarvitaan läheisten rakkautta - ja paljon.
 
"vieras"
Miehen veljellä poistettiin mahalaukku tammikuussa ja marraskuussa kuoli. Kävi useissa tutkimuksissa, mutta vasta leikkaus pöydällä syy löytyi. Jos ei oltas "aukastu" elinaika ois ollut n.2viikkoa. Syöpäkasvain oli kasvamasa suolen pään tukkoon.
 
"harmaa"
mummo eli vuoden. Valitti aijemmin vatsavaivoista jolloin lääkärit totesi että vanhalla ihmisellä nyt voi olla mitä vain vaivoja ja vältteli. Lopulta kun todettiin pääsi heti sädehoitoon, meinasi kuolla hoitoon joten pakko oli jättää kesken. vuoden eli ja kuoli :(
 

Yhteistyössä