kuinka vanhalle lapselle laitat vielä iltapalan tai aamupalan valmiiksi

mun mielestä tuo ei ole mikään vaiva vaan vanhempien tehtävä on laittaa lapselle aamupala ja mahdollisesti myös iltapala.. Kyllä meidän 6v osaa itelleen leipää tehdä ja jugurtin ottaa kaapista jos niin haluaa...
 
Onhan tuo tenava osannut laittaa aamupalan jo kauan itselleen, mutta edelleen aina silloin tällöin teen aamupalan valmiiksi niin on mukavempaa istuskella ja jutella aamupalaa nauttiessa ilman, että toinen pomppii hakemaan jotain kaapeista.
Mutta esikoinen on nyt siis 12v.
 
Ja toisaaltaan miksei sitä voisi laittaa aina aamu/iltapalaa valmiiksi jos siitä saa itselleen kuitenkin hyvän mielen. Ehtiväthän nuo lapset sitten omassa kodissaan laitella sitä aamupalaa itselleen lopun elämäänsä.
Meillä monesti viikonloppuisin esikoinen on auttelemassa esim kattamisen suhteen ja laittelee kaikille teetä tai kahvia valmiiksi.
 
Laitan 7 ja 9 veelle aina aamupuuron ja huolehdin, että syövät kunnolla niin aamulla kuin illalla.

Totta kai tekevät itsekin osaavat tehdä ja tekevätkin voileipiä yms., mutta on ihana minusta huolehtia lasten aamu- ja iltatoimista ja siinä samalla jutella kaikkea. =)
 
kinuski
Kyllä meidän 8v osaa itse tehdä ja ottaa aamu- ja iltapalaa, ja silloin kun olen paikalla niin ottaakin usein, tosin laitan välillä samalla kuin 4-vuotiaallekkin. Silloin kun joutuu itsekseen lähtemään kouluun, laitan valmiiksi, koska muuten ei syö aamupalaa ollenkaan, tuijottaa vaan telkkaria siihen asti kun lähtee kouluun.
 
kyl mä välillä annan 7v:llekkin vaikka kyllä se jää kaapilla osaa käydä mutta kun on nuo 2 nuorempaa myös niin hyvin voin myös ohimennen tyttöä paapoa =)
jos en kotona oo niin osaa kyllä välipalaa ottaa ihan itekkin =)
 
Aika usein tulee laitettua viel valmiiksi tuolle 8 veelle, poika on niin äärettömän mukavuuden haluinen että vetää kyllä kaikista naruista ettei vaa tarvis tehä mitään itse. Mammaansa oli jopa pyytänyt joku kerta viel syöttämäänkin :eek:
Hänelle ei ole ikinä viel missään asias tullut sitä "minä itte"-vaikka muuten onkin kyllä ihan normaalisti kehittynyt, koulussa pärjää hienosti yms. Oon vaan tullut tulokseen että poika vaan tekee kaikkensa että sais täydellistä palvelua. Hauskinta ehkä on se, että tuo 2 vee kuopus on monissa asioissa paljon omatoimisempi ja avaa veljeljeen jopa pillumehut...
 
5-vuotias osaa kyllä itse tehdä leivän ja avata jogurttipurkin, mutta tietysti syömme ilta- ja aamupalan yhdessä. Lapset haluavat usein auttaa ja ottavat tavarat jääkaapista, mutta minusta on surullista jos jonkun kodissa alle kouluikäiset (tai kouluikäisetkin) käyvät vain jotain syötävää illalla hakemassa eikä syödä yhdessä. Aamulla tietysti eri asia jos koululainen herää muita myöhemmin.

Ja olen myös käsittänyt että aika moni koululainenkin jättää aamupalan väliin ja nuokkuu sitten aamun tunnit, joten kyllä aion laittaa aamupalan valmiiksi jääkaappiin sittenkin kun lapsi lähtee itsekseen kouluun.
 

Yhteistyössä