Kuiva päänahka??

Pojalla (10 viikkoa) on päänahka todella kuiva, sellainen hilseilevä. Ensin epäilin karstaa, mutta "hilse" päänahassa ei ole keltaista. Hieman sellaista liuskamaista kylläkin, mutta ei irtoa rapsuttelemalla. Baby Oilia olemme siihen kokeilleet, tuntui että se vain pahensi tilannetta... ajattelin että se kosteutaisi päänahkaa, mutta ei. Olo aika neuvoton! Voiko päähän laittaa perusrasvaa..? Mistähän tämä kuivuus voisi johtua? Kylvetämme 1-2 kertaa viikossa ilman pesuaineita. Hiuksia pojalla on todella vähän, tuntuu että ne ovat vähentyneet syntymän jälkeen. Onkoha tämä normaalia vai johtuukohan kuivasta päänahasta?
 
Mä olen päänahkaakin laittanut perusvoidetta, auttanut paremmin kun öljy. Meillä kuiva päänahan iho on johtunut allergiasta ja on nyt parempi kun allergisoivia ruoka-aineita saatu pois, mutta voihan iho olla vaan kuivakin eikä välttämättä tarkoita allergiaa.
 
Soitin terkkarille ja hän epäili että se olisi sittenkin karstaa, vaikka ei ole keltaista... Eilen sitten öljyttiin pää ja oltiin myssy päässä. Illalla pesin ja rapsuttelin. Tänään kyllä näyttää vähän paremmalta... ehkä se sittenkin on karstaa. En oo tiennyt, että karsta voi olla valkeatakin. Käsittely täytyy vaan toistaa vielä useamman kerran, jotta saadaan kaikki pois päästä. Toivotaan että tästä on nyt apua!
 
On ihan normaalia tuo karsta ja ihon hilseily. Itse käytin öljyä, jos ei muuta ole niin rypsiöljyä, yöksi ja aamulla pumpulipuikon kanssa rapsuttelin karstaa pois. Öljyn kera.

Toisella lapsella oli atopiaa ja siksi kuiva iho päänahassa vielä kouluiässä ja siihenkin käytettiin öljyä ja ceridalia.
 
Liittyykö tuo päänahan kuivuus ja atopia toisiinsa? Mikä sen atoopisen ihon aiheuttaa..?
Öljykäsittely parina päivänä auttoin pojan päähän, mutta eilen oli ilman öljyä ja taas tänään pää oli ihan samanlainen :( . Blah! Täytyy siis öljytä uudelleen.
Pojan vartalon iho on mennyt todella kuivaksi, on sellaisia kuivia punertavia länttejä kyljissä, kyynärpäissä, takareisissä, pohkeissa.... vähän masussa. Ostin eilen apteekista rasvaista rasvaa, pitää kokeilla sitä jos olisi apua...
 
Ei välttämättä liity toisiinsa kuiva päänahka ja atopia, mutta jos lapsella on muuallakin kuivaa " ihottumaa" niin kuulostaa atopialta. Välttämättä se ei ole kuitenkaan " ikuinen riesa."

Atopia on ihon reagointia, kuka millekin aineelle tai materiaalille. Itse olen aina ollut " kuiva korppu" ja niin kolme lastani neljästä.

Syitä on monia, riippuen lapsesta/aikuisesta, pesuaineet, ruoat, materiaalit yms...ja yksinkertaisesti vain iho on kuiva ja hilseilevä.

Rasvat helpottavat tilannetta, mutta eivät lopullisesti poista oireita. kannattaa kokeilla eri rasvoja, niissä on paljon eroja. Meille on sopinut parhaiten Essex, liian rasvaiset rasvat taas eivät.

Iho kannattaa rasvata heti suihkun jälkeen, niin että iho on vielä märkä, ja pitää lapsi mahd ohueissa vaatteissa. Meillä nuorin, atoopikko, reagoi tosiaan hikeen, villaan, sinisiin vaatteisiin yms. syyt löytyvät ajan myötä. Joskus suuret kuivat läiskät peittävät suuren osan vartalosta ja muutaman päivän päästä ei ole mitään oireita tai ihan kuivuutta vaan. On aika vaikeaa tietää milel lapsi milloinkin reagoi.

Rasvauksista ollaan montaa mieltä. Toiset väittää, että iho kehittää itse rasvaa suojakseen, mutta tottuu pian rasvaan ja sitten rasvauksesta tulee loputon kierre. Nämä on näitä " musta tuntuu-tilanteita."

lapsi ei kärsi kuivuudesta ellei sitten raavi kutinan vuoksi ihoa rikki, niinkuin minä lapsena tein. Lyhytaikainen kortisonin käyttö yhdistettynä ihovoiteisiin tai öljyyn ovat ns ensiapua ja oireita helpottava, mutta jos on atoopikko niin siihen nyt mitään lääkkeitä ole.

Atopia on helpottunut iän myötä, niin minulla kuin lapsillakin, ja on niin osa meidän elämää ettei se häiritse millään tavoin.

Voit myös laittaa öljyä pieniä määriä hiuspohjaan ilman karstan raspausta. Pitää ihon pehemeänä. Siihen me käytettiin Ceridaalia ja/tai ihan manteliöljyä tai ruokaöljyä, jos muuta ei ollut lähettyvillä.
 
Kiitos ikuinen riesa infopläjäyksestä :) ! Tuli tarpeeseen hyvää tietoa :) !

Apteekissakin sanoivat, että paksua rasvaa kannattaa käyttää vain "akuutimmassa" tilanteessa ja sitten tarvittaessa kevyempää rasvaa. Tai olla ilman, kuten sinäkin sanoit. Katotaan nyt, toivotaan että tästä on apua! Tähän asti olin pessyt pojan pyykit tavallisella pesuaineella (annostelen pesuainetta niukasti), mutta vaihdoin nyt hajusteettomaan... jos syy olisi siinä, en tiedä. Yöllä poju on yleensä nukkunut bodyssa + potkareissa, nyt laitoin sellaisen "kesäpuvun" (lyhythihaisen ja -lahkeisen). Peiton potkii pois ja ihan oli lämmin vaikka siinä nukkuikin. Täytyy jatkossa kiinnittää enemmän huomioita vaatemateriaaleihin...
Onneksi poju ei kuitenkaan raavi ihoaan, eikä ole erityisemmin itkuinen. Mutta nyt ulkoilemaan..... :wave:
 
Suosittelen, noin pienelle, allergikoille valmistettuja pesuaineita joista puuttuu mm hajusteet ja seuraamaan jos jokin materiaali tuottaa enemmän oireita kuin toiset. Huuhteluaineenkin kanssa on niin ja näin, saattaa ärsyttää, mutta taas sisällä kuivattu vaate ilman huuhteluainetta on helposti kuin korppu ja sillekin lapsi voi reagoida ellei vaatetta silitä. Onneksi huuhteluaineitakin saa herkkäihoiselle. Ulkona kuivaaminen saa pyykin pehmeämmäksi, mutta esim meillä se ei aina käy siitepölyn takia. Oikeastaan vasta loppukesästä.
Osa vauvoista vain ovat " kuivia" ja iho normaalisoituu ajan myötä tai sitten ei......päänahan kuivuus on myös melko yleistä ilman allergiaa. Varmaan suurin osa vauvoista " hilseilee" alkuviikkoina milloin mistäkin, ihan kuin pitkän uimisen jälkeen......
Lapset eivät " palele" nukkuessaan vaan potkivat todellakin peittonsa pois jo hyvin pienestä.
mahd paljon ilmakylpyjä niin iho tykkää!! Ja lapsetkin!
Tsemppiä sulle pienen kanssa.
 
Pojan iho alkaa olla jo paremmassa kunnossa, mutta päänahka on edelleen todella kuiva. Öljyäminen ei ole auttanut, kokeilin Ceridalia ja Babyoilia. Nyt kokeilen uudelleen perusrasvaa myös päänahkaan. Oletteko rasvailleet ihoa, vaikka se ei ole sellainen kuivankarhea, vai rasvaillaanko vain tarvittaessa?
 

Yhteistyössä