Kuivaksi oppiminen?

  • Viestiketjun aloittaja ekan äippä
  • Ensimmäinen viesti
Ilmaiseeko lapsi vessahätää? Osaako kertoa etukäteen jos on vaikkapa kakka tulossa?

Käytä potalla herätessä, ulkoilun&ruokailun jälkeen jne. mutta jos lapsi ei itse vielä ole valmis juttuun niin älä odota liian paljon tuloksia.
 
vieras
Pistät aina potalle istumaan herätessä ja kehut, jos saa sinne jotain aikaiseksi. Päiväunilta onnistuu yleensä parhaiten. Monilla on myös suora putki eli ruoan jälkeen kannattaa myöskin aina kokeilla, jos jotain tulisi.

Meidän lapsilla on ollut aika selkeät merkit kakan tulosta eli silloin on aina kiikutettu vauhdilla istumaan potalle.
 
Sit kun oppii meneen ite potalle niin mä oon ainakin antanu olla ensin ilman housuja niin on ollut helpompaa lapselle: ovat saaneet painella suoraa potalle ilman housujen riisumista. Pottaa voi kanssa pitää vaikka olohuoneessa väliaikasesti jos tuntuu ettei laps ehdi vessaan vaikka huomaakin et on hätä.
Tarrat saatta olla hyvä kannustin, esim. tarra jokasesta pottaa tulleesta pissasta.
 
Meillä meni näin: täytti 2v ja viskasi vaipan veks. Alko opetella potalle. Sitä ennen ei auttanu vaipattomuus jne kun ei hokannu. Vähän se kysy hermoja tolleen päin että opetellaan kun on vaipat heitetty mut yllättävän nopeasti oppi. Säännöllisesti potalle, kehut ja kannustus eikä moitteita jos tulee vahinko. Siivous vaan.
 
Meillä oli käytössä selkee lahjonta esikoisella, tuntuu toimivan nyt kakkosellakin. Törkeesti vaan luvattiin, että aina kun pissi tulee pottaan (tai no pönttöön, eivät ole tykänny pottailla koskaan) niin saa "pissakarkin". Käytännössä se on yksi xylitolilla makeutettu hedelmäkarkki, esim niiskuneiti askista. Toimi kuin unelma ja hiljalleen pissakarkit jäi pois. Muistutella piti jatkuvasti, ekan kk ajan aina piti olla mukana vessassa (kesällä potta kelpasi kun oltiin ulkona, siinä se nököttää terassin nurkalla nytkin).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Sit kun oppii meneen ite potalle niin mä oon ainakin antanu olla ensin ilman housuja niin on ollut helpompaa lapselle: ovat saaneet painella suoraa potalle ilman housujen riisumista. Pottaa voi kanssa pitää vaikka olohuoneessa väliaikasesti jos tuntuu ettei laps ehdi vessaan vaikka huomaakin et on hätä.
Tarrat saatta olla hyvä kannustin, esim. tarra jokasesta pottaa tulleesta pissasta.
Pöksyittä oli poikakin kotona ja potta parissakin huoneessa koska ei hallinnut vielä ajoitusta. Siitä siirryttiin sitte vaan vessaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ilmaiseeko lapsi vessahätää? Osaako kertoa etukäteen jos on vaikkapa kakka tulossa?

Käytä potalla herätessä, ulkoilun&ruokailun jälkeen jne. mutta jos lapsi ei itse vielä ole valmis juttuun niin älä odota liian paljon tuloksia.
no kyllä sen lapsen voi opettaa vaikka ei vaipoissa näyttäskään vielä merkkejä. me opetettiin meidän tyttö viime kesänä. syksyllä tuli silloin 2v. pottatarrat ja tarrapalkinnot käyttöön ja ahkeraa harjoittelua. kyllä se siitä sinnikkyydellä :)
 
marceille
Täällä ollaan samassa tilanteessa. Vähän aikaa sitten otin pottailun osaksi päivärutiinia ja joskus sinne tulee jotain, useimmiten ei. meidän poikaei tunnista vielä pissahätää, mutta isomman hädän kyllä. Valitettavasti vaan saattaa ilimasta asian vasta pitkän punnaillun jälkeen jolloin jo myöhäista :D
Nyt sitten harkihen sitä, että jätän lapselta vain suoriltaan vaipan pois kotona ollessamme ja katson vähän aikaa kuinka käy. Olen varautunut luutuamaan lattiaa useaan kertaan päivässä :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Meillä meni näin: täytti 2v ja viskasi vaipan veks. Alko opetella potalle. Sitä ennen ei auttanu vaipattomuus jne kun ei hokannu. Vähän se kysy hermoja tolleen päin että opetellaan kun on vaipat heitetty mut yllättävän nopeasti oppi. Säännöllisesti potalle, kehut ja kannustus eikä moitteita jos tulee vahinko. Siivous vaan.
Meillä mennään vähän noin. Otin itse vaipat pois, kun aattelin et oppis silleen nopeemmin? Pissavahinkoja tulee kyllä, mutta on alkanut ymmärtää pissaamisen ja märän housun yhteyttä. Tuntus, et vaipat on niin kuivia, et vaikeuttaa tota oppimista??
Mut ei tosiaan etukäteen ilmaise mitään, sit vasta kun on housuissa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ilmaiseeko lapsi vessahätää? Osaako kertoa etukäteen jos on vaikkapa kakka tulossa?

Käytä potalla herätessä, ulkoilun&ruokailun jälkeen jne. mutta jos lapsi ei itse vielä ole valmis juttuun niin älä odota liian paljon tuloksia.
no kyllä sen lapsen voi opettaa vaikka ei vaipoissa näyttäskään vielä merkkejä. me opetettiin meidän tyttö viime kesänä. syksyllä tuli silloin 2v. pottatarrat ja tarrapalkinnot käyttöön ja ahkeraa harjoittelua. kyllä se siitä sinnikkyydellä :)
No, helpommalla pääsee sekä itse että lapsi, kun ei tarvitse lahjontaa tai muutakaan. Kokemuksella sanon. Keskimmäinen oppi itse 1v6kk kuivaksi, otti vain vaipan pois ja meni potalla. Vessassakäynti on kuitenkin niin luonnollinen asia, etten siihen sotkisi noita tarrajuttuja (ellei sitten kyse isommasta lapsesta, jolle se voi olla ihan hyvä kannustin). Lapsi joka hallitsee pissa- ja kakkahätäänsä osaa todennäköisesti käydä potalla itse tai avustettuna, eikä kaipaa palkintoja :)

Mutta tämä on toki vain mielipide, voihan se jollain toimia niinkin että todella opetetaan.
 
kahden äiti
meillä oli poika 3-vuotiaaksi ilman mitään kiinnostusta pottaan. sitte alkoi itse pyytää puhdasta vaippaa, mutta ei lahjonnalle tms heltyny päästämään pottaan. sitte yhtenä aamuna se kiljaisi "pissa tulee", ja nyppi vaippaansa. pyysi puhdasta, mutta minä sanoin, että ollaan vähän aikaa ilman. seuraava vaihe oli, että se juoksi potan eteen, mutta päästi housuunsa. sitte se alkoi laskea housutkin. kun lapsi on valmis, se hokaa jutun
 
piupau
Meillä on kans 2 v tyttö ja ihan pieni vauva ja tuntuu että aika ei riitä siihen että juoksee tuon tytön kanssa vessassa. Mietin että jätänkö vaan housujen alta sen vaipan pois tai kokonaan ilman pöksyjä ja potta olkkariin. Tuntuu vaan että nyt ei ois voimia tuon pottaharjoittelun kanssa ja mitä jos olen imettämässä kun tytöllä ois pottahaluja.. onko se nyt niin syntiä jos sitä pottaa ei vielä kaks vuotiaana käytä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Meillä meni näin: täytti 2v ja viskasi vaipan veks. Alko opetella potalle. Sitä ennen ei auttanu vaipattomuus jne kun ei hokannu. Vähän se kysy hermoja tolleen päin että opetellaan kun on vaipat heitetty mut yllättävän nopeasti oppi. Säännöllisesti potalle, kehut ja kannustus eikä moitteita jos tulee vahinko. Siivous vaan.
Meillä mennään vähän noin. Otin itse vaipat pois, kun aattelin et oppis silleen nopeemmin? Pissavahinkoja tulee kyllä, mutta on alkanut ymmärtää pissaamisen ja märän housun yhteyttä. Tuntus, et vaipat on niin kuivia, et vaikeuttaa tota oppimista??
Mut ei tosiaan etukäteen ilmaise mitään, sit vasta kun on housuissa..
Meil kävi silleen että ei mitenkään reagoinu kun otin vaipan kesällä. Tuntu että ei ollenkaan huomannu hätää ja teki kaiken sinnetänne eikä pottaan yhtään mitään. Palasin sitten vaippaan ja toinen kerta onnistui lapsen itse hoksattua asian. Potta tuli taloon pojan ollessa alle1v ja niin se vaan teki ekan pottapissan 2v...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ilmaiseeko lapsi vessahätää? Osaako kertoa etukäteen jos on vaikkapa kakka tulossa?

Käytä potalla herätessä, ulkoilun&ruokailun jälkeen jne. mutta jos lapsi ei itse vielä ole valmis juttuun niin älä odota liian paljon tuloksia.
no kyllä sen lapsen voi opettaa vaikka ei vaipoissa näyttäskään vielä merkkejä. me opetettiin meidän tyttö viime kesänä. syksyllä tuli silloin 2v. pottatarrat ja tarrapalkinnot käyttöön ja ahkeraa harjoittelua. kyllä se siitä sinnikkyydellä :)
No, helpommalla pääsee sekä itse että lapsi, kun ei tarvitse lahjontaa tai muutakaan. Kokemuksella sanon. Keskimmäinen oppi itse 1v6kk kuivaksi, otti vain vaipan pois ja meni potalla. Vessassakäynti on kuitenkin niin luonnollinen asia, etten siihen sotkisi noita tarrajuttuja (ellei sitten kyse isommasta lapsesta, jolle se voi olla ihan hyvä kannustin). Lapsi joka hallitsee pissa- ja kakkahätäänsä osaa todennäköisesti käydä potalla itse tai avustettuna, eikä kaipaa palkintoja :)

Mutta tämä on toki vain mielipide, voihan se jollain toimia niinkin että todella opetetaan.
no joo. kivahan se oli kesäks opettaa kuivaksi. kamalahn se on kas vuotiasta pitää vaipoissa kesähelteillä kun ilman vaippaakin voisi olla kun vähän jaksaa nähdä vaivaa. usko pois mutta ihan lapsen parasta ajattelin kun opetin ajoissa päiväkuivaksi. 2v8kk iässä oli myös yökuiva. mä en todellakaan halunnut odotella mahdollisesti jopa 3-4 vuotiaaksi asti että lapsi oppii itse käymään potalla ja pitää lasta vaipoissa. mu mielipide on että aikuisen vastuulla on opettaa lapselle uusia asioita, ei odotella että lapsi ehkä joskus itse oppii
 

Yhteistyössä