kuivaksi oppimisesta -taas..

Käytiin tänään kolmevuotis neuvolatarkastuksessa. Kysyin siellä sitten neuvoa tuon pojan kanssa kun ei suostu tekemään pottaan/pönttöön mitään vaikka istuisi siinä pitkänkin ajan, vaippaan tai lattialle tulee.. Sanoi neuvolatätimme että tuohon puututaan VASTA VIISI VUOTIAANA!? Ihanko totta? Millasin keinoin olette saaneet tällaiset lapset tekemään asiansa pottaan/pönttöön jos on aiemmin pihdannut tekemisiään? Keinot alkaa oleen vähissä..
 
JaV
Ei kannata pakottaa ainakaan,ite tehtiin se virhe ekan lapsen kans.Eikä siittä tullut kuin itkua ja hammastenkiristystä kaikille :/ Jollain hyvällä lahjonnalla ehkä....mut jokainen kypsyy niin eri tahtiin...älkää kiirehtikö :) !
 
"vieras"
Meillä auttoi vain luova lahjonta. Mitkään tarrat tai karkit eivät tavanomaisuudessaan olleet riittävä houkutin, mutta kun lupasin, että saa ihan itse ottaa kameralla kuvan tuotoksista ja vielä itse suihkutella potan puhtaaksi, jo alkoi mieli muuttua. Näin tehtiin ja siitä lähtien meillä kakattiin pottaan tai pönttöön. Eli kannattaa miettiä, mikä voisi lapsen mielessä olla mahdollisimman suuri ja mielenkiintoinen palkkio.
 
Pottakortti :D
Mun tyttöseni ei myöskään osoittanut mielenkiintoa pottaa kohtaan, pikemminkin kammosi sitä. Ikää on vasta kaksi ja puoli, mutta pituutta sen verran, että alkoivat vaipat jäädä pieneksi. Tyttö haaveili kauppareissuilla jostakin DVD:stä. Askartelin tyhjän kortin ja siihen kymmenen tyhjää ruutua. Sanoin, että pääsee ostoksille, kun kortti on täynnä ja ruutuun tulee merkintä jokaisesta pissistä potassa. Parissa viikossa oppi sujuvasti pissimään pottaan kun pyydetään ja on onnellinen DVD:n omistaja :D Vielä kun alkaisi itse kertoa, koska mennään...

Luovasti ja lapsen mukaan siis. Onnea matkaan! Kyllähän tuo viisi vuotta vähän hurjalta kuulostaa.
 

Yhteistyössä