kuivat silmät

  • Viestiketjun aloittaja kuivis
  • Ensimmäinen viesti
kuivis
olisko jotain hyviä kikkoja kuivien silmien hoitoon. Käytän kostutustippoja. Meneeköhähn tämä joskus ohi vai mahtaakohan olla loppuiän vaiva. Silmälääkäri totesi kuivat silmät. Silmäni ovat valonarat ja päänsärkyjä jne.

 
kuivis
olen kyllä miettinyt onko tämä sitä Sjögrenin oireyhtymään, mutta tuskin sentään, iho on kyllä kuiva ja niveliäkin joskus pakottaa...
Mun työ on semmosta missä on kova ilmanvaihto, kärtyä, kirkkaita valoja ja monitorien seurantaa, eli aika rasittavaa silmille. Yölläkin saattaa herätessä silmät olla kuin hiekkapaperia.

Paras kostutus on ollut Visco tears, koska on geelimäinen. En nole tiettykään, että ennen saunaa ja suihkua kannattaa laittaa.Kiitos!
 
italian mamma
àlà turhan sure, mutta on monia muitakin (aika varaattomia) tauteja, joissa silmàt kuivuu, esim. meretojan tauti eli agel. kannatta kysyà enemmàn hyvàltà silmàlààkàriltà ja jos epàilyttàà. puhua omista ajatuksista. tsemppià.
 
Krassi
En halua pelotella sinua..mutta itse laitoin kuivat silmät, tukkoisen nenän, kuivan suun ja nivelkivut myös työn ja ilmastoinnin syyksi -ja minulla todettiin noin kymmenen viikkoa sitten Sjögren. On toki paljon muitakin sairauksia, jotka kuivattavat silmiä. Monet tavalliset allergiasairaudet ovat sellaisia, mutta pienempi ikävä on otatuttaa yksinkertainen verikoe varsinkin ennen suunniteltua raskautta-kuin saada myöhemmällä tietää sairaudestaan ja sen mahd. vaikutuksista lapseen. Sjögren ei aina aiheuta sikiölle mitään ja raskauskin on seurattuna mahdollinen. Joten ei kannata järkyttyä..elämä on..Itse käyn parhaillaan sairauden hyväksymistä läpi ja siksi tartun tällaisiin aiheisiin. Kirjoittelu auttaa, kun ei ole keskustelukumppania. Itse en ole pystynyt käyttämään vielä neuvottuja kosteustippoja, suun kosteuttajia tms. vaikka ne suojaisivat minua ja lasta tulehduksilta, mutta pikkuhiljaa...eilen olin todella tyytyväinen kun pystyin ajamaan illalla autoa, vaikka aurinko välillä häikäisikin -jos olisi paistanut suoraan en olisi nähnyt mitään -olen silmistäni todella arka valolle. Ja aurinkolasit minun vahvuuksillani maksaisivat varmaan miljoonia. Ota rohkeus rintaasi ja vaadi Sjögrenin vasta-aineiden otattamista-varsinkin, jos suunnittelet raskautta!
 
Mulla oli viimevuoden lopulla oireilua silmissä, tuntui kuin olisi hiekkaa silmissä, iltaisin en nähnyt lukea lapsille iltasatuja enkä juuri mitään muutakaan esim. telkkan tekstejä. Kävin kolmisen viikkoa tk-lääkärillä ja kirjoitti joka kerta jonkin uuden kostutustippa reseptin, itse epäilin sjogreniä.
Varasin sitten vihdoin ja viimein oikealle silmälääkärille ajan.
Menin sinne silmät punaisina ja kova päänsärky päällä.
Silmälääkäri alkoi tutkia näköäni ja rupesi kiroomaan, että voi helv.. helv.., siinä vaiheessa iski paniikki. Mun silmänpaineet oli todella korkealla toisessa 36 ja toisessa 47. Normaali alle 20. Diagnoosina oli glaukooma, lääkäri kirjoitti kiireellisen lähetteen silmäpolille seuraavaksi aamuksi. Menin sinne ja tunnin kuluttua tulin ulos laserilla tehtiin pari reikää silmään jotta paine saatiin alas.
Seuraavalla viikolla menin uudelleen sairaalaan ja siellä lääkäri totesi, että toisessa silmässä on jotain,, tivasin että mitä? Sanoi, että voi olla syöpä. Halooo...!
Lähdin kotiin itkien ja parkuen, mies, 2 lasta alle 5v. juuri valmistunut talo. Mietin mites nyt.
Ja eikun seuraavaksi yliopistolliseen tutkimuksiin pariksi päiväksi ja siellä todettiin ettei mitään syöpää ole.
Se lääkäri sai viikoksi perheemme elämän totaalisen sekaisin, kun odottelimme pääsyä sinne yliopistolliseeen tutkimuksiin. Onneksi ei mitään löytynyt mutta tapa jolla se asian esitti oli ällistyttävä. Tokaisi vain, että voi olla syöpää.
No nyt kaikki on ok. en tarvitse painetta alentavia lääkkeitä toistaiseksi, eikä paineet saaneet mitään muutoksia silmänpohjiin. Kontrolleissa käyn loppuvuodesta seuraavan kerran.

Käy ihmeessä tutkituttamassa silmäsi jos niissä jotain on, niitä kun ei varaosina saa uusia.
 
huh huh, jopa sula on ollut hurja kokemus. toivon ettà kaikki menee hyvin ja saat silmàsi pysymààn kunnossa. en minàkààn voi ymmàrtàà noin tahditonta lààkàrià. meidàn perheessàkin suomessa on ihan samanlainen kokemus (siis juuri ihan samoilla sanoilla kuin kerroit). kyllàhàn lààkereiden pitàà kertoa totuus, mutta ei tarvitse tuolla tavalla pelotella, kun diagnoosikaan ei ollut varma.

noista perinnòllisistà sairauksisa vielà, hesassa on sellainen perinnòllisyysklinikka johon voi ottaa yhteyttà ja minàkin kàvin pari vuotta sitten verikokeissa varmistaakseni oman sairauden. oikein asiantuntevaa, ystàvàllistù ja ammattitaitoista apua.
 
ensimmäinen kirjoitt
voi v....tu. Mua on pitempää jo vaivannut nenän tukkoisuus, limaa irtoo. pahinta on päänsärky, silmien valonarkuus ja kuivuus. Nyt olen ahkerasti kostutellut silmiäni, auttanut hieman. Suu ei ole kuiva ja ihokin siisti, hilseilee sääristä, eli kuivaa on, ainakin ihotautilääkärin mukaann atooppinen iho... Pitää varmaan mennä lekuriin ja pyyttää ottamaan ne näytteet (pitää varmaan ihan hulluna).
 
edellinen
niin tosiaan kävin silmälekurissa, paineet ok jne. ei puhuttu sjögrenistä mitään. Mulla on kyllä kova väsymys päällä koko ajan... Terve lapsi on myös. en tiennyt että voisi vaikuttaa siihenkin...
 

Yhteistyössä