Kuka kertoisi, iästä kysymys

Hei,

olen yrittänyt ottaa selvää useammalta nettisivulta mutten ole onnistunut löytämään vastausta seuraavaan:

Onko Special needs-lapsi aina jollain tapaa sairas vai voiko SN-luokitus tulla myös lapsen iästä? Tarkoitan, että onko esim. 7-vuotias lapsi SN-lapsi?

Vielä kysyisin, voikohan vanhemman lapsen esim. 4-8 v. saada nopeammin kuin aivan pienen?

Kiitos jos joku ehtii vastata!
 
Minä ainakin olen ymmärtäny, että sn-lapsella on aina, jokin vamma, sairaus tai jtn sellaista. Iällä ei siis olisi asian kanssa mitään tekemistä.

Ja kyllä vanhemman lapsen saa usein nopeammin kuin pienen.
 
Kiitos nopeasta vastauksesta. Näin olen tätä itsekin ajatellut mutta jostain muistelin lukeneeni, että myös iän osalta näitä sn-luokituksia tehtäisiin. Muistin varmaan jutun väärin.

Meillä on ihan alku taipaleella vasta tämä adoptio asia, vuosi sitten on käyty keskustelemassa ja jäätiin vielä asiaa miettimään, mutta nyt on se päätös tehty, että tähän mukaan lähdetään. Meillä on lapsettomuustausta, yksi IVF-lapsi meillä on, lisäksi lukuisia epäonnistuneita hoitoja on takana.
Olemme ajatelleet, että olisimme valmiita ottamaan hieman vanhemman lapsen, jonka sopeutumista varmasti helpottaisi oma lapsemme (täyttää kohta 7 v).

Jos jollakulla kokemusta vanhampana adoptoidusta lapsesta, otan mielelläni kaiken tiedon vastaan. Kiitos jo etukäteen.
 
kyllä jotkut maat luokittelevat vanhemmat ( esim yli 4 veet ) sn-lapsiksi, tai siis sanotaan nyt, että " kiintiöpaikkojen ohi " tulevat sn-lapset, ja yli 4 vuotiaat... asiasta saa lisää tietoa suoraan palvelunantajilta. Kannattaa pyytää infopaketteja heiltä.
Joskus vanhemman lapsen adoptio saattaa olla nopeampi, mutta ei välttämättä. Onnea matkaan =)
 
Jep, kyllä näin on että jotkut maat katsovat sn- lapsiksi pelkästään iän puolesta. onko se ikä sitten yli 4v vai kouluikäinen on varmaan maasta kiinni. Perheessä olevaan lapseen siis tarvitsee olla vähintään vuosi ikäeroa siten että lapsi tulee aina nuorimmaksi. Todennäköisesti juuri kouluikäisen lapsen adoptio voi olla huomattavasti nopeampi.
 
Kiitos tosi paljon tiedoista. Täytyypä siis ottaa ja soittaa jollekin palvelun tarjoajalle. Nämä asiat ovat vielä niin vieraita, meillä on joskus elokuussa käynti sosiaalitoimistossa jolloin asia laitetaan siis eteenpäin (en tiedä vielä näitä termejä...). Meillä ei myöskään ole kohde maata paljoa mietitty ja sen vuoksi emme vielä tiedä näistä palvelun tarjoajista. No kaikki selviää aikanaan. Kiitos kuitenkin näistä tiedoista!
 

Yhteistyössä