kuka korvaa, kun lapsi lyö?

Jos 12v lapsi ilman hyvää syytä (hyvää syytä lyömiseen ei kylläkään koskaan ole..) lyö toista nyrkillä niin, että takki menee piloille verestä, kuka korvaa?
Onko tämän lyönnin saaneen perheen tehtävä kiikuttaa takkia pesulaan tai koittaa itse pestä? Näin ehdotti lyöjän äiti ja omasta mielestäni on todellakin heidän tehtävänsä pesettää takki tai antaa rahat, joilla ostetaan uusi. Takki oli kolmatta kertaa päällä =(
 
oijavoi
Käske lyömään takas...ton ikäsenä oli jatkuvasti jotain tappelua kavereiden yms. kanssa ja joskus meni paita rikki joskus takki joskus jotain muuta mutta se oli voivoi...ja ei, en ole kotoisin rikkaasta perheestä
 
asun paikkakunnalla, jossa pesuloita ei ihan nurkilla ole, lähin noin 30km päässä. Ja kyse ei siis ollut tappelusta, se olisikin eri juttu. Nyt tosiaan tirvaistu ilman keskinäistä nahistelua, kyseinen poika erittäin lyhytpinnainen. Tämä ei ensimmäin kerta kun lyö jotain, mutta ensimmäinen kerta kuin näin pahasti =( Tapahtui koulussa ja opettaja näki tilanteen, joten tieto ei vain sen varassa mitä oma poika kotona kertoo..
Eniten ihmetyttää äidin asenne. Ei mitään pahoitteluita, vaan "kehoitus" viedä takki pesulaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;30608748:
asun paikkakunnalla, jossa pesuloita ei ihan nurkilla ole, lähin noin 30km päässä. Ja kyse ei siis ollut tappelusta, se olisikin eri juttu. Nyt tosiaan tirvaistu ilman keskinäistä nahistelua, kyseinen poika erittäin lyhytpinnainen. Tämä ei ensimmäin kerta kun lyö jotain, mutta ensimmäinen kerta kuin näin pahasti =( Tapahtui koulussa ja opettaja näki tilanteen, joten tieto ei vain sen varassa mitä oma poika kotona kertoo..
Eniten ihmetyttää äidin asenne. Ei mitään pahoitteluita, vaan "kehoitus" viedä takki pesulaan..
Jos ette saa keskenänne sovittua, niin riita-asiana käräjäoikeuteen.

Tarkoittikohan tuo äiti kuitenkin, että veisitte takin pesulaan ja he sitten maksaisivat laskun...?
 
"vvv"
Ei ole lyöjän perheen vastuulla pestä/pesettää takkia
Vaan korvata, uusi tai pesetys.

Mutta poliisille ilmoitushan tuosta tarttis tehdä. Se on myös lyöjän etu, pääsee tarvittaessa pois "välittävästä" perheestään.
 
"oijavoi
No eikö sellasta lasta saa sitten millään kuriin jos kerta asia on tiedossa? Ja edelleen eikö tollasta poikaa pitäis hetken aikaa läpsiä että loppuu se hölmöily?

JA onko se takin peseminen itse nyt niin kamala homma, eikös nää "kuka korvaa" jutut pitäs säästää siihen kun lapsi on aikuinen ja antaa lasten olla lapsia?

Ja sanotaan nyt vielä että turha sanoo että helppo se on sanoo ku äiti pesi vaatteet, oon kyllä ite pessy tossa iässä useat takit ja paidat kun on ollu veressä eikä se nyt niin kamalaa ollu
 
Kyllä he käsittääkseni pesulalaskun maksaisivat. Mutta vievät nyt itse ja jollei sieltä saa muutaman päivän sisällä puhdasta takkia, ostavat samanlaisen. Tosiaan ei pahoitteluita, päivällä koetin soittaa niin ei ehtinyt juttelemaan. Facessa sitten viestiteltiin. Huomenna jos ehtis puhelimessa puhumaan. Mutta ensin olisi mun pitänyt itse koittaa pestä, sitten ehdotus et vies ihmeessä pesulaan ja lopulta et jos vien takin heille. Ajaa päivittäin meidän ohitse työmatkallaan, mut takin noutaminen itse ja vaivannäkö vissin liikaa pyydetty.
 
.vieras.
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;30608748:
asun paikkakunnalla, jossa pesuloita ei ihan nurkilla ole, lähin noin 30km päässä. Ja kyse ei siis ollut tappelusta, se olisikin eri juttu. Nyt tosiaan tirvaistu ilman keskinäistä nahistelua, kyseinen poika erittäin lyhytpinnainen. Tämä ei ensimmäin kerta kun lyö jotain, mutta ensimmäinen kerta kuin näin pahasti =( Tapahtui koulussa ja opettaja näki tilanteen, joten tieto ei vain sen varassa mitä oma poika kotona kertoo..
Eniten ihmetyttää äidin asenne. Ei mitään pahoitteluita, vaan "kehoitus" viedä takki pesulaan..
Tässähän tulikin se, mitä suluissa ensimmäisessä vastauksessani arvelinkin. Viette vaatteen pesulaan, esitätte pesulalaskun kuitin sekä laskun kilometrikorvauksesta omalla autolla TAI esitätte mahdollisuutta vanhemmalle hoitaa vaatteen puhdistus haluamallaan tavalla.
 
.vieras.
No eikö sellasta lasta saa sitten millään kuriin jos kerta asia on tiedossa? Ja edelleen eikö tollasta poikaa pitäis hetken aikaa läpsiä että loppuu se hölmöily?

JA onko se takin peseminen itse nyt niin kamala homma, eikös nää "kuka korvaa" jutut pitäs säästää siihen kun lapsi on aikuinen ja antaa lasten olla lapsia?

Ja sanotaan nyt vielä että turha sanoo että helppo se on sanoo ku äiti pesi vaatteet, oon kyllä ite pessy tossa iässä useat takit ja paidat kun on ollu veressä eikä se nyt niin kamalaa ollu
Vedä ääliö jo peitto korville.
 
Periaatteesta en lähde pesemään itse uutta untuvatakkia verestä, joka ei tavallisella pesulla tuskin lähdekään.. Hienoa OiVoi, että olet itse pyykkisi pessyt ja muutenkin hommasi hoitanut, pisteet sinulle, sinusta on kasvanut MIES.
Omasta mielestäni olisi perin outoa, että oma poikani koittaisi pestä takkiaan, jonka kaveri tahallaan lyömisen kautta verestänyt (ja edelleen huom, ei tappelutilanne mis molemmat osapuolet mukana). Tietysti tämä kyseinen poika voisi ruveta pyykkihommiin. Olen kenties niuho sitten, mutta perheen myös tehtävä jotain, kaikesta ei aina selviä vain rahalla.
 
Pin
Mistä tuossa oli sitten kyse? Poikasi ei ole siis esim kiusaaja jonka kiusaamisesta toisella mennyt lopulta hermot? Poika on yhtäkkiä vaan tullut ja lyönyt nyrkillä?
Jos ei ole mitään kiusaamista tai ns reilusta nahistelusta (siis että kumikin on tyhmästi lähtenyt tappelemaan ja toinen onnistunut siinä sitten lyömään) ollut kyse niin tottakai he korvaavat takin.

Ei normaali tuon ikäinen yhtäkkiä vain tule ja lyö nyrkillä naamaan, jotain siinä on ollut tai sitten kotioloissa jotain pahasti pielessä...
 
.vieras.
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;30608767:
Periaatteesta en lähde pesemään itse uutta untuvatakkia verestä, joka ei tavallisella pesulla tuskin lähdekään.. Hienoa OiVoi, että olet itse pyykkisi pessyt ja muutenkin hommasi hoitanut, pisteet sinulle, sinusta on kasvanut MIES.
Omasta mielestäni olisi perin outoa, että oma poikani koittaisi pestä takkiaan, jonka kaveri tahallaan lyömisen kautta verestänyt (ja edelleen huom, ei tappelutilanne mis molemmat osapuolet mukana). Tietysti tämä kyseinen poika voisi ruveta pyykkihommiin. Olen kenties niuho sitten, mutta perheen myös tehtävä jotain, kaikesta ei aina selviä vain rahalla.
Simppeli juttu sitten: rikosilmoitus poliisille ja korvausvaateet liitteeksi.
 
Ja täytyy sanoa et jos olis eka kerta, niin tulisin todennäköisesti vastaan. Mutta olen jutellut äidin kanssa tuuppimisesta, tönismisestä ja läpsimisestä muutaman kerran. Viimeksi ilmoitin selkeästi et tämän on nyt tosiaan loputtava tai sitten otan kouluun yhteyttä ja pidetään palaveri miettien mitä tehdään. Tämä auttoi hetkeksi ja nyt tämä =(
 
oijavoi
Vedä ääliö jo peitto korville.
Huomaa missä pumpulissa ootte kasvanu jos jumalauta 12v lasten keskinäisistä pienistä asioista ootte poliisia soittamassa ja jonkun muutaman kympin takia narisette eikö elämässä muuta ole?

Tulee tästäkin lapsesta oikee voittaja kun äiti kyselee netistä apua kun "meidän yrjänää lyötiin ja nyt ei tiedä soitanko poliisille, opettajalle vai papille kun takki meni vereen"

Mutsi heeeei.....
 
Juu varmasti tarkoitti, että toimitatte laskun heille, eli kulut tietysti pojan vanhemmat hoitaa. Sen lisäksi itse ainakin järjestäisin koulun rehtorin, molempien opettajat ja vanhemmat paikan päälle ja anteeksipyyntö tältä lyöjältä. nuori kaveri ja noin mätkii kavereita niin sääli jos ette anna opetusta.
 
Sisältää klausuulin, jolla käytännössä vanhemmat maksavat jollei alaikäisellä ole varallisuutta.
Ei vanhempien ole mikään pakko maksaa lastensa törttöilyjä. Ellei voida näyttää toteen, että vanhemmat ovat kehottaneet lyömään lasta turpaan. Silloin he ovat laiminlyöneet lapsen asianmukaisen kasvattamisen ja valvonnan.

Tuomioistuimen tuomio on peruste, jolla korvausta voi vaatia vielä myöhemminkin, esimerkiksi, kun lapsi menee kesätöihin tai saa muita tuloja. Korvaussumma kasvaa tietysti viivästyskorkoa koko ajan.
 

Yhteistyössä