Kuka on sitä mieltä että korvikevauvat on allergisempia kuin imetetyt?

  • Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti
"mmm"
Allergisten vanhemmat eivät saa vastata :)

Kuka on siis sitä mieltä että imettämättömyys tai lyhyt imetys aiheuttaa lapsille allergioita? Tai että korvikevauvojen ruoka-aineallergiat olisivat olleet vältettävissä imettämisellä?
 
"mmm"
Itse olen allergisten lasten äiti ja törmään tähän käsitykseen usein. Siksi kuulisin mielelläni kommentteja näiltä, jotka näin ajattelevat. Mistä ovat tämän käsityksen saaneet ja miksi?
 
en usko
Meidän nelivuotias sai ensimmäiset korvikkeensa 3 h ikäisenä ja imetys ei käynnistynyt minulla lopulta ollenkaan, joten imetin 0 viikkoa. Allergioita ei ole ja poika on muutenkin sairastellut tosi vähän (korvatulehduksia on ollut yksi ja 2-4 flunssaa vuodessa), vaikka on ollut päivähoidossa 1,5-vuotiaasta, eikä meillä syödä mitenkään erityisen terveellisesti (kotiruokaa useimmiten, muta myös herkkuja paljon). Minä uskon että imetystä ja elintapoja enemmän vastustuskykyyn ja sairauksien ilmaantumiseen vaikuttaa perimä ei geenit. Ikävä kyllä näin...
 
"mmm"
Pin: No ei varsinaisesti. Mutta moni kuitenkin sanoo että syntymästään saakka allerginen lapsi ei olisi allerginen, jos sitä olisi imetetty vaikka tätä ei ole faktana koskaan missään esitetty.
 
"mmm"
Monet taaperoimetyksen kannattajat (esimerkiksi) perustelevat ja kannustavat pitkään imetykseen jotta lapsele ei tulisi allergioita. Vaikka eihän syntymästään saakka allergista voi imetyksellä parantaa. Näin kuitenkin väitetään.
 
Mmr
Poikani kohta 1,5v ei ole saanut muuta kuin korviketta ja mitään allergioita ei ole havaittu. Joten omasta kokemuksesta täytyy sanoa ettei ainakaan meidän kohdalla pidä paikkaansa että olisivat allergisempia.
 
en usko
Voisiko se olla niin, että jos lapsella allergiataipumus ja taipumusta korvatulehduksiin sun muihin ja häntä imetetään pitkään, allergiat eivät välttämättä puhkeaisi, eikä hän sairastaisi ihan niin paljon kuin jos olisi korvikeruokittu pienestä pitäen? Kaipa siinä joku tilastollinen perusta on, että väitetään imetyksen auttavan vastustuskyvyn kehittymisessä. Liikun jonkin verran kiintymysvanhemmuusporukoissa ja ihan yhtä lailla niillä vuosia imetetyllä vaikuttaisi olevan allergioita ja korvatulehduskierteitä, ne vaan jotenkin unohdetaan aina kun aletaan puhumaan imetyksen tärkeydestä ;)
 
"vieras."
En ole sitä mieltä että imettämättömyys tai lyhyt imetys AIHEUTTAISI allergioita tai että allergiat olisivat jotenkin säännönmukaisesti ehkäistävissä imetyksellä, mutta uskon sen mitä tutkimukset osoittaa, eli että tilastollisesti imetys ylipäänsä pienentää allergioiden puhkeamisen todennäköisyyttä. Ja uskon että kaikki on kotiinpäin, ei tarvitse imettää kolmea vuotta jotta imetyksestä olisi iloa eikä osittaisimetys ole täysimetykseen verrattuna merkityksetöntä.
 
Todellisuutta
Mikä mielipideasia on se, että mun korvikkeella ruokittu lapseni ei ole millekään allerginen? Mä tiedän kyllä useamman lapsen joka on ollut vauvana ja taaperona todella allerginen ja kyse on ollut imetetyistä lapsista, iän myötä allergiat ovat vähentyneet osittain tai hävinneet kokonaan.
 
Miuski harmailee
Tää on just tää, että tutkimustuloksiin ei uskota, kun omassa perheessä ei ole ollut niin. Uskon kyllä tutkimustulokseen, mutta myös siihen, ettei imetys ole ainoa allergisuuteen vaikuttava tekijä. Omasta kolmikosta kaikkia on imetetty 6-9kk ja eka ja kolmas ovat allergikkoja. Pienenä harmia aiheuttivat ruoka-aineet, nyt siitepölyt ja eläinpölyt. Keskimmäisen kanssa osallustuimme maitohappobakteeritutkimukseen ja hän pääsi vähällä allergioiden suhteen. Mun mies on myös allegikko, joten perimä on tässä kohtaa selvä.Olisivatko sit olleet laajemmin allergisia ilman imetystä, mene ja tiedä. Nyt kuitenkin äidinmaito sopi hyvin, kunhan vältin itsekin niitä harmia aiheuttavia ruokia.
 
Ihan ekaa kertaa edes kuulen tällaista.. Faktoja en tiedä ja vastaan siitäkin huolimatta että lapsella on maitoallergia.. Tätä allergista imetin monta kuukautta. Sisarustaan joka oli korvikkeella 3 viikkoisesta asti ei ole koskaan allergiat vaivanneet.. Mutta tämä nyt oli vain meidän perheen fakta eikä koko totuus asiasta.
 
vviras
Minä olen imettänyt molemmat lapseni vuoden ikäiseksi ja korviketta he saivat todella harvoin vauvana. Imetin koska koin sen helpommaksi tavaksi ja maitoa riitti. Esikoisella ei ole mitään allergioita ja kuopus on allerginen porkkanalle, tomaatille, omenalle ja mansikalle. Allergiset reaktiot eivät ole suuria vaan vain pientä ihottumaa... neuvolalääkäri ei pitänyt noita oikeastaan edes allergisina reaktioina vaan ennemminkin yliherkkyytenä. Lapset ovat olleet todella vähän sairaana ja esikoinen on syönyt yhden antibioottikuurin elämänsä aikana, kuopus ei yhtään. Esikoinen täyttää kohta 3 vuotta ja kuopus on vuoden ikäinen.

Kysymys onkin, että jos kuopus olisi ollut ruokittu korvikkeella niin olisiko allergiat voimakkaampia? Vai onko suurempi tekijä siedättäjänä meidän kaksi koiraa, joiden seassa lapset ovat pyörineet vauvasta saakka? Koirien kanssa tehdään metsäretkiä päivittäin.. lapset painivat koirien kanssa ja varmasti ovat maistelleet koiria tassuista hännänpäähän :D Entäs onko sillä merkitystä, että asumme maaseudulla ja lapset ovat saaneet vapaasti liikkua pihassa ja metsässä heti liikkeelle lähdettyään ja varmasti ovat maistelleet kaikkea pikku kivistä lähtien. Olisiko kuopuksemme moniallergisempi, jos olisi juonut korviketta, asuisimme suht "steriilisti" kaupungissa ja ilman koiria? Olisiko silloin esikoisellakin allergioita? Hmmm...

Entäs keisarinleikkaus ja alatiesynnytys? On todettu, että keisarinleikkauksella syntyneiden lasten riski saada allergisia oireita lapsuusiässä on suurempi kuin alatiesynnytyksellä syntyneiden (tämän kertoi wikipedia.. tarkempaa lähdettä ei ole antaa). Omat lapseni ovat syntyneet normaalisti alateitse..

Allergia on myös voimakkaasti periytyvä ominaisuus. Minulla ja miehellä ei ole allergioita kuten ei vanhemmillammekaan. Molempien perheet ovat maaseudulta eläinten keskeltä.. tosin minä ja mieheni olemme molemmat syntyneet keisarinleikkauksella. Meidät molemmat on ruokittu rintamaidolla n. 3 kk ikään ja sen jälkeen jatkettu "puolimaidolla" ja silloisilla korvikkeilla. Kiinteitä olemme saaneet jo parin kuukauden iästä lähtien. Minulle on aikuisiällä muodostunut kosketusallergia raakaan kalaan (kädet turpoaa kaksin kertaisiksi ja parin viikon päästä lähtee nahkat).

Näissä keskusteluissa kannattaisi muistaa, että ei välttämättä ole olemassa yhtä ainutta laukaisevaa tekijää olemassa, vaan lapsen kehitys on useiden tekijöiden summa. Mutta onhan tuolla korvike asialla helppo syyllistää vanhempia... ;) Anteeksi jos tuli vähän epäselvät lauseet, mutta täällä on aamuhärdelli päällä ja kirjoitin pätkissä.. :D
 
"mie"
Esikoista imetin vuoden, kuopusta en juuri lainkaan ja kummallakaan ei ole mitään allergioita. Suvussa molemmilla puolilla paljon pahasti allergisia ja astmaatikoita, esim. lasten isä. Eli taitaa olla sattuman kauppaa sairastuuko vai ei.
 
Whaaaat?
Enpä ole kuullutkaan moisesta!
Omien lasten allergisoitumista siis odotellessa, kumpaakaan kun ei ole imetetty. Vanhempi täyttää 11v ja nuorempi 7v. Yhtään allergiaa, korvatulehdusta ym flunssaa kovempaa ei ole sairastanut kumpikaan. Esikoisella on ollut vatsatauti kerran vuonna 2004.
En siis missään tapauksessa allekirjoita väittämää.
 
korvikeäiti
Meillä esikko 4v ja juniori 1,5v ovat molemmat pelkällä korvikkeella ruokittuja ja kummallakaan ei ole allergioita, korvatulehduksia ei ole ikinä ollut ja esikko on ollut elämänsä aikana 2 kertaa flunssassa ja juniori ei ole ikinä flunssaa sairastanut. Eikä meillä tosiaan mitään terveyspöperöitä syödä vaan normaalia kotiruokaa jonka kyljestä usein uupuu rehut... Eiköhän geeneillä/perimällä ole tässä se suurempi merkitys kuin sillä tuleeko se maito tissistä vai purkista....
 
vierass
Miksi sitten niin moni äiti on nykyään imetysdietillä, jos imetys suojaa allergioilta? Tunnen nimittäin muutamankin äidin, joilla on ollut hyvin rajoittunut ruokavalio koko imetyksen ajan, koska vauva on ollut niin allerginen.
 
Esikoinen on ns. korvikevauva (sai kyllä rintaa öisin jonkin verran): ei allergioita, ei korvatulehduksia kuin 2 koko 7-vuotisen elämänsä aikana.

Keskimmäinen on täysimetetty kiinteiden aloitukseen asti eli 5.5 kk ikään saakka: korvatulehdukset alkoi 9 kk iässä ja niitä ollut siitä saakka karkeasti laskettuna parisenkymmentä. Riesana myös atooppinen iho ja allergiatesteissä tuli reaktiota mm. kananmunalle. Ei kuitenkaan mitään pahoja allergioita. Tyttö täyttää kohta 4.

Kuopus: täysimetetty tähän saakka ja kiinteiden aloitukseen eli 4 kk ikään. Aika näyttää miten käy.

Nykyään allergialääkärit on sitä mieltä, että 4 kk iässä aloitetut kiinteät vähentää allergioiden riskiä. Näin sanottiin neuvolassa.

Mutta summa summarum: korvikevauvatkin voi olla tosi terveitä ja allergiattomia. :)
 

Yhteistyössä