Kuka pystyy säästämään kaikki lapsilisät lasten tilille?

Ihmettelen miten joillakin on varaa laitta kaikki lapsilisät säästöön. Järkeni sanoo, että mitä ideaa on maksaa lapsilisiä hyvätuloisille, jotka pärjäisivät hyvin ilman niitäkin. Me säästetään lapsilisistä 15€ jokaisen lapsen tilille kuukausittain. Enempään ei kertakaikkiaan ole varaa! Hyvä että joitan pystymme kuitenkin säästämään :)
 
No se lapsilisä on tosiaankin ihan kaikille tarkoitettu, joten miksi kummassa sitä pitäisi rikkaammilta rajata pois? En pysty laittamaan lisistä säästöön valitettavasti, olishan se hyvä kyllä esim autokoulua varteen,,
 
"vieras"
En säästä lasten tileille, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan säästää kuitenkin.

Minusta on erikoista että niin moni asuntovelkainen säästää lapsilisät lapsille, mutta maksaa samaan aikaan pankille asuntolainastaan korkoa. Ei mene mun järkeeni ollenkaan tuo toiminta.
 
vieraas
Meillä menee lapsilisistä 50 euria molempien lasten omille tileille ja 50 euroa minun sijoituksiin. Käyttötililleni jätän sen loput n. 70 muihin menoihin. Lasten tileille menevistä rahoista tehdään isompia hankintoja.. mm. Turvaistuimet ollaan ostettu ja tulevaisuudessa maksetaan sieltä harrastukset/mopokortit/ajokortit yms. menot. Isovanhemmilta tulee myös joululahja ja synttärirahat lasten tileille. Jos lapset haluavat lähteä esim. vaihto-oppilaaksi niin onpahan tahaa jo säästössä. Samoin esim. ratsastus, jääkiekko yms. harrastukset maksavat paljon.

Nyt pikkuisina ollessaan heistä ei ole isoja kuluja, jiten nyt on hyvä hetki säästää.
 
Minä. En tarvitsisi lapsilisää, mutta käsittääkseni se on ns. tulontasausta varten pieni kädenojennus valtiolta: lapseton kollega on rikkaampi kuin minä. Kyseessä ei ole siis toimeentulotuki köyhemmille perheille.
 
vieruus
Tytön tilille menee. Mikä siinä on niin paha? Jokainen käyttää rahat niinkun parhaimmalta tuntuu, mitä sitte. Ei kai se ole keltään muulta pois jos joku lapsilisät laittaa säästön lapselle? Ihan pöllösti ajateltu. Meillä neidillä 8v on n. 10 000 EUR tilillä ja summa kasvaa koko ajan. Eikä toi oo ees paljon
 
ei ne suuret tulot
Ihmettelen miten joillakin on varaa laitta kaikki lapsilisät säästöön. Järkeni sanoo, että mitä ideaa on maksaa lapsilisiä hyvätuloisille, jotka pärjäisivät hyvin ilman niitäkin. Me säästetään lapsilisistä 15€ jokaisen lapsen tilille kuukausittain. Enempään ei kertakaikkiaan ole varaa! Hyvä että joitan pystymme kuitenkin säästämään :)
Me säästettiin puolet lapsen lapsilisästä hänen tililleen ollessani hoitovapaalla. Mies tienasi alle keskitulon. Muina tuloina kotihoidontuki, kuntalisä ja lapsilisä. Yhteensä kaikki vähän yli 2000 €, muistaakseni jokusen satasen yli toimeentulorajan.

Oltiinko me siis mielestäsi hyvätuloisia? Pitääkö rankaista ihmisiä siitä, että elävät pihisti?
 
Kyllä me pystyttäisiin, mutta aletaan säästämään vasta kun menen töihin kummankin lapsen tilille. Onhan se kiva että heille on pienet pesämunat jotta meidän ei sitten tartte maksaa ajokouluja ym :) Sen takia mä säästän.
 
"muija"
Tytön tilille menee. Mikä siinä on niin paha? Jokainen käyttää rahat niinkun parhaimmalta tuntuu, mitä sitte. Ei kai se ole keltään muulta pois jos joku lapsilisät laittaa säästön lapselle? Ihan pöllösti ajateltu. Meillä neidillä 8v on n. 10 000 EUR tilillä ja summa kasvaa koko ajan. Eikä toi oo ees paljon
Kyllähän se on jostain muusta aina pois, kun rahat otetaan valtion kassasta.
 
alpu
Me säästettiin puolet lapsen lapsilisästä hänen tililleen ollessani hoitovapaalla. Mies tienasi alle keskitulon. Muina tuloina kotihoidontuki, kuntalisä ja lapsilisä. Yhteensä kaikki vähän yli 2000 €, muistaakseni jokusen satasen yli toimeentulorajan.

Oltiinko me siis mielestäsi hyvätuloisia? Pitääkö rankaista ihmisiä siitä, että elävät pihisti?
Jos vanhempien tulot menee tietyn tulorajan yli, niin mielestäni lapsilisää ei tarvitsisi maksaa. Mutta jos osaa elää säästeliäästi niin sehän on vain hyvä. Järkevää rahankäyttöä!
 
Jos vanhempien tulot menee tietyn tulorajan yli, niin mielestäni lapsilisää ei tarvitsisi maksaa. Mutta jos osaa elää säästeliäästi niin sehän on vain hyvä. Järkevää rahankäyttöä!
Mikä mielestäsi olisi ko tuloraja? Otettaisiinko siinä huomioon perheen koko? Entä esim asuinpaikka, pääkaupunkiseudulla kun on kalliimpaa asua kuin vaikkapa pohjoisessa.
 
vierass
No ei tosiaan mene lasten tileille. Muistan kyllä miten kaverini käyttäytyivät, kun omat lapsilisänsä omaan käyttöönsä saivat TAI mahdollisesti ison rahan 18-vuotiaana.

Minä säästän kyllä lapsilisät, mutta ITSELLENI, että voin ITSE avustaa lapsiani TODELLISESSA TARPEESSA. Minun mielestäni rahoja ei ole tarkoitettu 18-vuotiaan ryyppy-rahaksi (mihin hyvin moni 18-vuotias ne sitten pistää...).
 
"..."
Mun periaate on että eletään nyt ja nautitaan, reissataan, käydään teattereissa ja elokuvissa ym lasten kanssa. Eli olemme pienituloisia ja lapsilisät tulevat ihan tarpeeseen ja pieneen extraan. Mutta kyllä pidän myös säästämistä tarpeellisena, synttäri ym rahat menevätkin lasten tileille ja pienen summan laitan myös säästöön lapsille lapsilisistä. En näe tarpeellisena että lasten pitäisi olla varakkaita kun kotoa lähtevät, pieni pesämuna riittänee. Rahan arvon oppii vain, jos joskus joutuu hieman menojaan laskeskelemaan. Ja sen opin haluan myös lapsille antaa, ei sitä nälkää tarvitse kuitenkaan nähdä :) Mutta kyllä nuoruuteen ja opiskeluvaiheeseen mielestäni kuuluu pieni pihistely. Oppivat sen että raha ei kasva puussa.

Mutta pääasiassa elämme tässä ja nyt ja sopivasti satsaamme tulaveisuuteen lapsille. No, me olemme siinä mielessä "onnellisessa" asemassa, että 90 prosan varmuudella lapset tulevat saamaan perintöjä jossain vaiheessa. Mutta eipä sitäkään voi aivan varmasti tietää ja sen varaan ei tietenkään lasketa. Iloitaan ihmisten seurasta kun ovat vielä keskuudessamme :)
 
"vieras"
Meillä menee tytön tilille, mut sieltä sitten otetaan aina isompiin hankintoihin ja pakollisiin jos muuten ei olis varaa. Nyt siellä on aika pitkään ollut 500€ kun tytöllä on kallis lääkitys eikä vielä saa kelakorvausta. Parhaimmillaan oli 1200€. Tyttö on nyt 1,5v.
 
"heips"
Kyllä pystyttäisiin, mutta ei säästetä. Omiin säästöihin (sijoituksiin) menee n. 300-500 e kuussa. Lasten omille tileille en aio säästää. Annan mielummin omista säästöistä lapsille tarpeeseen (helpompi antaa kaikille saman verra). Olen kyllä nähnyt näitä 18-vuotiaita jotka on saanu lapsilisäsäästöt 18-vuotispäivänään ja aika nopeasti kaikki on tuhlattu...
 
"vieras"
Meillä on 3 lasta ja olisi varaa laittaa lapsilisät lasten tileille säästöön, mutta emme tee niin. Lapsilisät kulutamme normaaliin elämiseen. En näe kovin viisaana antaa 18-vuotiaalle tuhansien eurojen pottia tuhlailtavaksi. Haluan, että lapset oppivat itse säästämään, tekemään työtä rahan eteen ja arvostamaan sitä kautta saavuttamiaan asioita. Näitä asioita on kovin vaikea oppia jos kaikki tulee kuin manulle illallinen. Tiukassa paikassa olemme valmiita avustamaan rahallisesti, mutta muuten saavat ihan itse opetella tulemaan toimeen.
 
"vieras"
Lapsilisän siirto lapsen tilille on verottajan silmissä lahja ja siihen on olemassa maksimirajat. Täyttyvät hienosti jo pelkillä lapsilisillä saatikka jos siirtää lapsen tilille muutenkin rahaa ;)
 
lucifer
lapsientileille menevät, lapsilisänsä saavat käyttöönsä kun lähtevät opiskelemaan on sopiva pesämuna elämiseen ja kirja ym hankitoihin. muut säästöt on sitten rajattu tarkemmin mihin voivat käyttää ja niitä vapautetaan heidän käyttöönsä eri-iässä. ja jos näyttää että elämä menee "hunnigolle" tai eivät ole kiinostuneet työnteosta evätään heiltä nämä käyttövarat kokonaan.
olen laatinut tarkat paperit asioista ja niitä noudatetaan vaikka itse olisin jo kipannut.
 

Yhteistyössä