Kukaan käynyt Auswitchissä?

Me ollaan kesällä menossa Krakovaan. Meidän 12-vuotias olisi kiinnostunut käymään Auswitchissä tuolla reissulla. Katselin netistä että sinne on suositeltu ikärajaksi 14 vuotta. Lapsi on aiemmin käynyt erilaisissa paikoissa joissa on ollut tietoa Hitlerin aikakaudesta tai ylipäätänsä sotahistoriasta. Tuolloin hänen englantinsa ei ole ollut niin hyvä kuin nyt on...

Nyt mä mietinkin, kun olen harkitsemassa lippujen ostoa opastetulle kierrokselle että onkohan kierros kuitenkin liian yksityiskohtiin menevä ja liikaa lapselle?? Olisko parempi vaan mennä sinne alueella ja itse katsella paikkoja omaan tahtiin. Mä itse en aio mennä sinne, vaan lapsi on menossa isänsä kanssa.
 
Luulisin että tuon ikäinen pärjää paremmin kuin vanhemmat ihmiset.. Itselle oli kova pala neljä vuotta sitten etenkin poltettujen henkilöiden hiukset/kengät.. Mutta nuoremmat taas olivat täysin haltioissaan ja heistä se oli vaan siistiä. Ovat vissiin vähän erilaisessa maailmassa lapsuutensa viettäneitä ja kovempaa tekoa :) Eli suosittelen kyllä, tuskin traumatisoituu ja opettavainen on!
 
vierailija
Olen käynyt ja noudattaisin museon ikäsuositusta, se ei ole turha eikä huvikseen laitettu. Ehtii sinne hieman myöhemminkin. Opastus oli todella yksityiskohtainen!
 
vierailija
Olen käynyt useita kertoja. Noudattaisin ikäsuositusta. Museossakin ollaan melko tarkkoja säännöissä. Birkenaun puoli ja Auschwitz 1 ovat monen ihmisen viimeinen leposija ja lapsen mielen on vielä vaikea ymmärtää kaikkia ulottuvuuksia. Muutaman vuoden aikana ajattelu ja moraali kehittyvät, niin paikkakin antaa kävijälle enemmän.
 
vierailija
Olen ollut. Riippuu kovin lapsesta miten kierroksen ottaa. Vankila parakki on aika kammottava paikka ylipäänsä. Mutta jos aihe kiinnostaa niin kannattaa tutustua rauhassa esimerkiksi Kazimierziin entiseen juutalaiskaupunginosaan, sen historiaan ja nykyelämään. Myös juutalaisen kulttuurinmuseo on kiinnostava, lapsesi ehkä saattaisi saada enemmän nyt irti esimerkiksi Schindelerin tehtaasta kuin Auschwitzista. Se kun kertoo hyvin varsinkin Krakovan juutalaisten tapahtumista sodan aikana. Toki myös laajemminkin Puolan tapahtumista mutta siinä saisi kunnon tuntumaa, sen jälkeen voisi myöhemmin mennä Auschwitziin. Olen kirjoittanut blogiini 10 postauksen verran meidän viime reissusta. Sieltä löytyy ravintola vinkkejä ja retkiäkin. Myös viimeisenä löytyy Auschwitz jossa oltiin 2011.
Kerron mielelläni lisää Krakovasta, varsinkin Kazimierzista jos haluat. http://villananna.blogspot.fi/search/label/Krakow
 
vierailija
Mä itse näin painajaisia pitkään käynnin jälkeen ja olin silloin melkein kolmekymppinen. En siis varsinaisesti nähnyt unia aiheesta, mutta se pyöri pitkään mielessä ja oli pakko lukea aiheesta lisää ennen kuin sain sen ulos systeemistäni. Iltaisin nukkumaan mennessä ahdisti jne. On aivan eriasia tietää, että jossain on tapettu 6 miljoonaa juutalaista. Keskitysleirillä käynnin jälkeen se kaikki on hyvin konkreettista ja se menee nahan alle, jos on yhtään pohtivaisempaa sorttia. Nytkin alkaa ahdistaa, kun muistelen koko asiaa.

Tämä mun reaktio on sinänsä hassu, koska normaalisti olen aika kovanahkainen ja töissäni näen paljon kuolemaa jne. Mutta kuolema sairauden vuoksi on aivan jotain muuta kuin ne hirveydet, joita tuolla on tapahtunut.

Toisaalta 12-vuotiaan englanninkielikin voi olla vielä sen verran heikolla tasolla, että ei ymmärrä opastetusta kierroksesta kaikkea niin syvällisesti, mutta joka tapauksessa jättäisin ainakin reissun viimeiselle päivälle, ettei loppuloma mene synkistellessä.
 

Yhteistyössä