Kukahan osais kertoa mitä se sikalunssa sitten aiheuttaa raskaana olevalle??

Meillä kaikissa lapsissa nöffis parasta aikaa. Itse en tietenkään ole vielä sitä rokotusta saanut. Neuvolassa ei osattu kertoa mitä se voi minulle nyt aiheuttaa. Sieltä sanottiin että "koska kuulut nyt riskiryhmään niin kyllähän siitä jotain haittaa on" :/ Olis ihan kiva tietää että MITÄ HAITTAA!?!
Minulle vai sikiölle vai molemmille?

Onko täällä ketään raskaana olevaa joka olisi tuon sairastanut? Tai joku jolla olis tietoa enemmän kuin meidän neuvolantädillä?
 
No voi herranjestas mitä sulle nvlassa on asiasta sanottu. Kannattaa googlettaa kyseinen sairaus ja kato niitä jälkitauteja. En siis ole mikään lääkäri mutta olen ymmärtänyt että tästä sikainfluenssasta tai tavallisesta influenssasta vaarana on jälkitaudit jotka on kovia eikä itse flunssa. Eli nyt on tärkeää että hoidat itsesi kuntoon kunnolla ja lepäät niin kauan että olet varmasti terve!

Miten mä olen niin ymmärtänyt että jos sikainfluenssa on todettu, niin raskaana olevalle pitäisi HETI aloittaa tamiflu- tai vastaava lääkitys? Soitappa omalle lääkärillesi ja tarkista asia.

Mutta naurettavaa tuo nvlan toiminta sanoa että joo, kyllä siitä nyt jotain haittaa on!!!GRRRR ja sit ei edes perustella miksi tai mitä! Mutta siis nyt vain lepäät ja pidät nesteytyksestä hyvää huolta ja soita sille omalle lääkärillesi:)

Paranemisia sinulle :hug:
 
Kiitos aamukastetta =)

Niin siis minulla ei vielä ole tuo tauti mutta pientä flunssan poikasta kuitenkin jo. Uskon kyllä että enköhän sen sairasta ihan tässä samalla.
Yritin tänään kysellä uudelleen tk:n sairaanhoitajalta jolta esikoisen kokeiden tulokset sain, tästä minun tilanteesta mutta sieltäkin vain sanottiin että lääkärit on kiireisiä että jos nyt oireita tulee niin sitten soitella uudelleen.
 
Soitappa influenssa polille omaan terkkariin. Koska kaikilla lapsilla tauti ja sinulla jo oireita, tulisi sinun aloittaa tuo estolääkitys. Mitä aikaisemmassa vaiheessä lääkitys aloitetaan, sitä lievemmäksi oireet jäävät. Jaksamista sinne!!
 
Voi sun neuvolaasi, mitä sössimistä. Jos eivät muuta tiedä niin sen että raskaana olevat ovat riskiryhmää sikainfluenssassa. Jo sen pitäisi laittaa kelloja soimaan.

Tuon Tamifluun teho perustuu juuri siihen että se aloitetaan heti taudin alkuvaiheissa, ei pari päivää jälkeen. Mutta milläs sitä tietää onko sikatautia jos kukaan ei suostu ottamaan näytettä?

Tulepa kertomaan mitä tapahtuu =)
 
Raskaana ollessa naisella on suurempi riski saada jälkitauteja ihan normaalistakin flunssasta. Tämä johtuu juurikin tuosta hengityselinten "puristuksiin" joutumisesta raskauden aikana. Itse sain viime keväänä raskaana ollessani kohtuullisen kovan jälkitaudin normiflunssasta ja silloin lääkärini kertoi tämän. Hän myös totesi, että erityisesti raskaana ollessa tulisi aina hakeutua lääkäriin, mikäli jo loppuneen flunssan oireet alkavat uudestaan alusta (esim. yhden kuumeettoman päivän jälkeen nousee kuume uudestaan seuraavana päivänä).
 
Sairastin sikaflunssan vkolla 9 heinäkuussa. Tauti oli kuin raju influenssa ja sain Tamiflun ja hyvää hoitoa suomalaisessa yliopistosairaalassa. 3 vkoa kesti yskä, jolloin varoin kesäsaunaa ja uimista :'( . Nyt on vko 22 menossa ja kaikki näyttää hyvältä, olen kuitenkin jo 41 ja odotan 4:ttä, punktiot ja ultrat tehty. Odotan ulkomailla ja täällä lääkäri ei pitänyt huolestuttavana taudin sairastamista tai lääkitystäkään siihen välttämättömänä. Minulla lääkitys varmasti lievensi oireita ja lyhensi kuumeen kestoa (oli kuit 39astetta 5 pvää). Vauvalle lääkkeestä ei tiettävästi ole haittaa, vaikka se vähän pelottikin. Toisaalta täällä lääkitään odottavia äitejäkin helpommin kuin Suomessa.

Ei siis aihetta paniikkiin, mutta kannattaa ottaa yhteyttä tietysti lääkäriin ja Suomessa se kai on suosituskin sekä hoitaa itseään kunnolla ja levätä ihan oikeasti. Pikkuisen on Suomessa paniikinomaista tuo suhtautuminen, mutta helppohan se on sanoa näin jälkikäteen, kun sain niin superhoidon siellä kotomaassa. En vieläkään tunne ketään, joka olisi sen sairastanut Suomessa tai täällä Luxemburgissakaan. Ja työyhteisöni käsittää sentään tuhansia ihmisiä. Haitat taudista ovat varmaan samat kuin muillekin eli vakava jälkitautien vaara, en ainakaan saanut sen pelottavampaa tietoa infektiolääkäriltä. Raskaana vastustuskyky vähän muuttuu, siksi kai itsekin sain sen
 

Yhteistyössä