Kukkagurut hoi! Onko nuo "äitienpäiväruusut" tarkoitettu vaan "kertakäyttöisiksi", vai voiko ne saada...

  • Viestiketjun aloittaja "ruusunnuppu"
  • Ensimmäinen viesti
"ruusunnuppu"
... säilymään pidemmällekin ja jopa kukkimaan uudestaan? Eli miten siis tuollasta pienessä purkissa olevaa ruusua tulis hoitaa? Kuuluuko esim. kuihtunut kukka leikata pois? Istutetaanko isompaan ruukkuun / johonkin "ruusumultaan" vai miten? Viedäkö kesäksi ulos? Entäs sitten syksyllä - tarviiko jonkun "talvetuksen", jos mielii vaikka vielä ensi keväänä / kesänä nauttia ruususta?

Huomaa varmaan, että meikäläinen on perehtynyt enemmän noihin helppohoitoisempiin viherkasveihin... :whistle: :D
 
mulle neuvottiin
...että pidä kosteena mutta ei litimärkänä se multa ja laita lannoitetta. En muistanut kysyä tota isompaan ruukkuun istutusta...annoin kuitenkin semmosta veteen lisättävää pirkka-lannoitetta ja olen vahtinut tota multaa. Ei ole ainakaan vielä kuollut :D Ajattelin yrittää että jos kastelis samalla rytmillä kuin muutki huonekasvit, 2 kertaa viikossa :)
 
"piipula"
minäkin sain komean ruusun pojaltani äitienpäivänä ja kukkakaupan ohjeessa sanottiin selkeästi että ruusu on ulkokukka ja pitää kastella runsaasti, laitoinki parvekkeelle ,asun etelälapissa
 
vierasss
Kyllä ne ihan normi ruusuja on. Äitini tapaa istuttaa ne maahan aina pian äitienpäivän jälkeen ja kyllä sieltä useita vuosia talvehtineita yksilöitä löytyy.
 
Ruukkuruusu ei ole sisällä pidettävä viherkasvi vaan ulkokukka. Sisätiloissa kestää ja kukkii viikon- kaksi jonka jälkeen elinkaari loppuu siihen.
Ulos laitettaessa kukkii loppusyksyyn saakka, aurinkoinen valoisa paikka, paljon lannoitetta ja tasaisen kosteana pidettävä, pintamulta saa kevyesti kuivahtaa kasteluiden välillä. Kukkien kukittua muistakaa leikata ruusu, leikkauskohdasta tulleepi uudet versot ja kukkanuput.

Perusruusut eivät talvehdi yleensä meillä (ulkomaan tuonnit), jaloruusut kylläkin!
 
"yx vaan"
Mullakin on ruukkuruusuja ulkona penkissä jo komea rivi. 3-4 vuotta on mulla vähintään kestäneet. Talveksi havuja päälle ja kesän kuumimmilla päivillä kastelua, muuten pärjäävät "oman onnensa nojalla", lannoitetta nakkaan samalla kun muillekin ulkokukille noin kerran kesässä.
 

Yhteistyössä