"kumma"-täti tai -setä

Mieheni tai minä emme kumpikaan kuulu kirkkoon, mutta haluaisimme silti nimetä lapsellemme ns. elämänkummin, joka olisi sukulaisten lisäksi läsnä lapsemme elämässä. Mistään uskonnollisen kasvatuksen vastuusta ei siis missään nimessä olisi kyse, vaan olemme ajatelleet ihmistä, jonka maailman- ja elämänkatsomus on mielestämme kohdallaan, ja jonka toivoisimme pysyvän läheisenä lapsellemme ja meille.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Miten olette esittäneet asian ko. henkilölle? oletteko järjestäneet jonkinlaisen nimenantotilaisuuden, jossa "kumma" on muihin nähden erityisasemassa? Luuletteko, että kristilliseen kirkkoon kuuluva henkilö kokee myös tämän vaihtoehtoisen kummiuden samanlaisena vastuullisena etuoikeutena, kuin kastetun lapsen kummina olemisen?
 
Olen ystäväni kastamattoman lapsen "kummi". Oli mielestäni hienoa kun pyysi, itselle kun tuo kastaminen ei ole tärkeää. Tehtävä mulla on melkolailla sama kun "oikeallakin" kummilla, ilman sitä uskonto ja hengellinen opastus-juttua. Ja eipä mun omta kumminikaan ole sitä tehtävää hoitaneet vaikka minut onkin kastettu..
Taitaa olla aika lailla nykyään vain lapselle tärkeä ihminen ja tuki tuo kummitus..:)
 
Mulla ei henk.koht ole kokemusta asiasta, mutta mun tätini on ns. elämänkummi kaveripariskunnan pojalle.
Tämä tätini kuuluu kirkkoon.
Ihan yhtälailla hoitaa "velvollisuuksiaan" kuin kirkkoonkuuluvien kummit.
Pojalle pidettiin nimenantotilaisuus, jossa mainittiin tästä elämänkummista ja kerrottiin heidän nimensa vieraille.
Siinä sitten pojan äiti oli pitänyt pienen puheen ja kertonut elämänkummin "tehtävistä".
Eli aivan samalla tyylillä kuin pappi puhuu kastejuhlassa.
 
Kyllä halusimme lapsellemme kummit vaikka emme kirkkoon kuulukaan. Ja ihan yhtä lailla tuntevat olevansa kummeja. Ja valitsimme itsellemme tärkeitä ja läheisiä ihmisiä, jotka ei "katoa" lapsen elämästä. Nimiäiset on tässä jonkin ajan kuluttua ja ajattelin itse tehdä jonkinlaiset kummitodistukset heille muistoksi. Nimiäistilaisuus ei ole sen kummallisempi kuin kahvittelut ystävien ja sukulaisten kesken.
 

Yhteistyössä