Kummien valinta

Hei,
ajattelin kysäistä mielipidettänne seuraavaan asiaan. Olen viidennellä kuulla raskaana, ja erosimme mieheni kanssa. Emme olleet kuin puolisen vuotta yhdessä ja nyt mietin, että onko oike4in valita itse yksin kummit ja nimi lapselle? En juurikaan tunne miehen sukulaisia, enkä ole heidän kanssaan tekemisissä. Eikö olisi sopivampaa pyytää kummiksi sellaista, joka on lapsen elämässä mukana jatkuvasti? Ja oletteko te sopineet exänne kanssa yhdessä nimen tulevalle lapsellenne vai päättäneet sen itse?
Kiitokset jo mielipiteistänne...:)
 
No mulla oli aika samanlainen tilanne, oltiin kanssa noin puoli vuotta yhessä.
Vähän olen lapsen toisten isovanhempien kanssa tekemisissä, isän kanssa viimeiseen puoleen vuoteen en ollenkaan.
Silloin, kun sain tytön (tyttö siis jo 1,5v) valitsin itse nimen ja kummit.
Tosin siinä vaiheessa välit lapsen isään olivat paremmat kuin nykyisin ja suostuin hänen pyyntöönsä ottaa kummiksi hänen veljensä.
No, kertaakaan ei ole tyttö tuota kummiaan nähnyt eikä ole näköjään kiinnostusta kummiuteen ollenkaan.
Itse valitsemani kummit ovat nähneet tyttöä usein.
Että kannattaa harkita ketä kummiksi pyytää, kummithan on kuitenkin sitä lasta varten..
 
kummin tehtävä
Samaa mieltä kun edellinen että kannattaa itse miettiä semmosia ihmisiä lapsen elämään, jotka ovat mukana myöhemminkin, ja unohtaa se miehen suku ja samoin nimen saat itse päättää, mitä mieheltä kysymään kun ei nyt eikä vastaisuudessakaan ole lapsen elämässä?!

Kummin pääasiallinen tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus. Kaste ei ole nimenantotilaisuus, sen voi hoitaa muutenkin ja pitää nimiäiset, vaan kaste on yksi kirkon sakramenteista, Kasteessa ihminen lupautuu seuraamaan Jeesusta, sen tarkoitus on että kasteen jälkeen ihminen elää uskovaisen elämää. No, lapsi ei tähän pysty, siksi on ne kummit, joiden tehtävä on lapsen kristi´llinen kasvatus, jne.

Hyvin harvassa on niitä kummeja jotka näin tekevät, toimii ns. oikeiden uskovaisten kanssa vaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 19:26 Ninnukka kirjoitti:
Hei,
ajattelin kysäistä mielipidettänne seuraavaan asiaan. Olen viidennellä kuulla raskaana, ja erosimme mieheni kanssa. Emme olleet kuin puolisen vuotta yhdessä ja nyt mietin, että onko oike4in valita itse yksin kummit ja nimi lapselle? En juurikaan tunne miehen sukulaisia, enkä ole heidän kanssaan tekemisissä. Eikö olisi sopivampaa pyytää kummiksi sellaista, joka on lapsen elämässä mukana jatkuvasti? Ja oletteko te sopineet exänne kanssa yhdessä nimen tulevalle lapsellenne vai päättäneet sen itse?
Kiitokset jo mielipiteistänne...:)
Täällä melki sama juttu, olimme vuoden yhdessä ja sitten erosimme. Olemme kyllä yhteydessä päivittäin ja haluaa olla mukana tulevansa lapsen menoissa jne..
Keksimme nimet jo viime vuonna ja aijon pitää ne.
Pari kummia pyydän isin puolelta(eli hänen kaverinsa ja avovaimonsa,joihinka haluan kovasti tutustua) ja sitten pitäisi keksiä vielä, että ketä pyytäisin omalta puoleltani..hankala tilanne jotenkin kun ei tiedä ketä pyytäisi.
 
Minulla la muutaman viikon päästä. Nimen päätän itse, mutta aion kysyä isältä onko hänellä ehdotuksia ja mitä mieltä nimestä on. Kummeja hän tuskin haluaa ilmoitta, mutta jos haluaa niin ihan ok. Minä valitsen kuitenkin osan kummeista.
 

Yhteistyössä