Kummiuden lopettaminen

Aina ei voi onnistua
Itsekin 'valitsin' lapselleni kummeiksi vääriä ihmisiä - tosin valitettavasti ja onneksi tulevaisuutta ei voi ennustaa ...
Jeps - siinä määrin kyse on oman arvostelukyvyn heikkouksista - etten tajunnut että kummiksi pitäisi ennenkaikkea valita lapsirakas ihminen. Sellainen , joka pitää muistakin lapsista kuin omistaan.

Tuota 'aina' mukana elämässä on aika vaikea ennustaa. Vaikkapa verisukulaisten luulisi mukana aina olevan ?

Muutoin ensimmäisen lapsen (ja ainoan) kohdalla kummivalinta oli normisääntöjen mukainen - kummeiksi siskoni miehineen ja lapseni toisen puolen suvun henkilöt...
Nyttemmin emme ole missään väleissä - nämä ihan aikuiset (>35) ja akateemisestikin sivistyneet ihmiset osoittautuivat varsin epälapsirakkaiksi , sekä myös muutenkin ainakin välinpitämättömiksi.
Lyhyesti ja lievästi sanottuna.
Ja jep - olen vielä ollut itse ihan kunnon kummina heidän lapsilleen - sepä kai se eniten ketuttaakin.
Sitä ei saa edes' vastakummius' suhteessa - mitä itse on aikanaan antanut.

Toisen puolen sukulaisten ja kummien kanssa kävi vaan muutoin hassusti - lakkasivat puhumasta perintö'riidan' (tai perimysmahdollisuuden) vuoksi - lapsi silloin alle vuoden ikäinen (nimenomaan hänen mahdollisesta perimisestään kyse) . Hupaisaa ...

Lahja-automaattikummius ei ole kivaa sekään - itse olen kummi kolmelle - kahdelle muulle em. lisäksi. Hoidan synttärit ja joulut - tosin toisen kumilapsen osalta just hieman kummastelin kun lätkämatsin tarjaominen ja yhteinen ajanvietto ei kelpaa , vaan se automaattina olo kelpaa kyllä.

Jos ja kun kummiksi lupautuu - kyllä se johonkin velvoittaa. Kuunnelkaa ristiäisissä lausuttava kummivala uudelleen.
 
Siis kyllä sen kummin voi poistaa, näin on tehnyt ainakin yksi tuttuni. Ja tämä kummi ei todellakaan ole mikään entinen pissis bestis, vaan ihan lapsen isän haluama kummi. Enkä ole kyseisen henkilön kanssa missään tekemisissä enää. Enhän minä olisi suostunut ottamaan häntä kummiksi jos olisin tiennyt, kuinka hän puhuu paskaa minusta kylillä, ja kyllähän nuita vittuiluja olen ihan henkilökohtaisesti saanut kuulla. Olen antanut asioiden olla, mutta pari viikkoa sitten minulle riitti kun saman illan aikana hän syyllisti minua kahdesta eri asiasta (joihin ei minulla ollut mitään osallisuutta) ja haukut tietenkin sain. Lapsen isä yritti myös asiat hänelle selittää, mutta muuta hän teki kun jatkoi vain samaa rataa.
 
"rea"
Itse olisin halunnut olla hyvä kummi eräälle tyttölapselle, mutta tytön vanhemmat erosi ja niin jäi myös miun kummina olo, olisin muistanut kummilastani monin erin tavoin, mutta kaikki yritykset tyrmättiin, viimeinen niitti oli , kun pitivät isot häät ja kummeja ei pyydetty..en halua enää olla tämän lapsen kummi..surullinen olen..
 
Meillä kävi niin että siskon lapsen kummi varasti kummilapsensa mummolta yli 200000€ edesta tavaraa. Kirkkoherranvirasto oli heti kielteisenä kummin poistoon, keskustelussa sitten kun syy selvisi niin monen viikon harkinta-ajan jälkeen, useamman henkilön "konsultaation" ja useamman puhelun saatiin kummi poistettua kirkon toimesta. Sitä tehdään vaan äärimmaisissä tilanteissa.
 
Huijattu
ihmettelen myös! Mä ainakin kun lapsia joskus siunaantuu, mietitään tarkoin kenet valitaan kummiks, anteeks siis pyydetään. Joku tosi läheinen ihminen joka on sekä meidän että lapsen elämässä aina jollain tavalla läsnä. Sellanen hyvä kummi, ilman mitään pakotteita tietenkin. Olisi vain ihana jos olisi sellanen henkilö joka kävisi katsomassa lasta.
Toki kummit on hyvä valita tarkoin, mutta mitä jos kummin haluaa poistaa sen takia että tämä on kavaltanut, valehdellut, mustamaalannut, varastanut ja manipuloinut 30 vuoden ajan.
 
"fakta"
Porukka otta kummiuden täällä ihan liian vakavasti. Ei kai kummeja voi poistaa ja miksi pitäisi pystyä? Ei kummius nykypäivänä merkitse yhtään mitään muuta, kuin että kastetilaisuudessa saa kummit tuntea olevansa tärkeitä ihmisiä lapsen isälle ja äidille. Oikeastihan se liittyi johonkin kristilliseen kasvatukseen, mutta kuka sellaista nykypäivänä antaa?! Ja mitä se on? Pitäisi ilmeisesti lukea lapselle säännöllisesti raamattua ja viedä se sunnuntaisin kirkkoon.

Tyypillistähän on se, että tuo "kummius" hiipuu pois jos tämä kummi ei halua pitää lapseen yhteyttä. Minäkään en tiedä yhden kummini elämästä enää mitään. Tiedä vaikka olisi jo kuollut.

Mutta siis joo... kummius on hetken läppä siihen kastetilaisuuteen liittyen. Se ei tarkoita että kyseinen aikuinen olisi lapselle jotenkin läheisempi kuin vaikka naapurin frouva. Se ei velvoita ostamaan lahjoja tai ei se velvoita yhtään mihinkään.
 
[QUOTE="fakta";30212248]Porukka otta kummiuden täällä ihan liian vakavasti. Ei kai kummeja voi poistaa ja miksi pitäisi pystyä? Ei kummius nykypäivänä merkitse yhtään mitään muuta, kuin että kastetilaisuudessa saa kummit tuntea olevansa tärkeitä ihmisiä lapsen isälle ja äidille. Oikeastihan se liittyi johonkin kristilliseen kasvatukseen, mutta kuka sellaista nykypäivänä antaa?! Ja mitä se on? Pitäisi ilmeisesti lukea lapselle säännöllisesti raamattua ja viedä se sunnuntaisin kirkkoon.

Tyypillistähän on se, että tuo "kummius" hiipuu pois jos tämä kummi ei halua pitää lapseen yhteyttä. Minäkään en tiedä yhden kummini elämästä enää mitään. Tiedä vaikka olisi jo kuollut.

Mutta siis joo... kummius on hetken läppä siihen kastetilaisuuteen liittyen. Se ei tarkoita että kyseinen aikuinen olisi lapselle jotenkin läheisempi kuin vaikka naapurin frouva. Se ei velvoita ostamaan lahjoja tai ei se velvoita yhtään mihinkään.[/QUOTE]

No meillä se hetken läppä on kestäny kohta 7v. Kummi on todellakin lapselle tärkeä ja pitävät yhteyttä.
 

Yhteistyössä