Kumpaa neuvoa sitä nyt noudattais? (lapsi kipeä)

Eli onko se parempi antaa kuumeen nousta kunnolla vai antaa sitä lääkettä?

Minä annan lääkettä, kamalaa se olis itselläkin kärvistellä, jos vielä pää on kipeä... Nii ja lapsi on reilu vuoden ikäinen, sai jonkun flunssan kun on tää viikko tutustuttu päiväkotiin, jippiaijei :headwall:
 
emm
Liian aikaisin ei lääkettä kannata lapselle antaa. Muistaakseni ainakin yksi lääkevalmistaja suosittelee, että lapsen kuumetta ei pitäisi lääkitä, jos se on alle 38,5. Ja kyllä meillä ainakin tyttö leikkii ihan pirteänä ja touhuaa jos kuume on alle tuon rajan. Tuota neuvoa on meillä noudatettu.

Paranemista teidän lapselle!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
No mulla on jostain jäänyt sellanen ajatus että ei pitäs heti antaa lääkettä, että se kuume "tappais" sen pöpön... :ashamed: (ja minusta se on vähän pöljää )
Pöljää se onkin, anna vaan sitä lääkettä. Ei se kuume mitään tapa, se on oire taudista.
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja emm:
Liian aikaisin ei lääkettä kannata lapselle antaa. Muistaakseni ainakin yksi lääkevalmistaja suosittelee, että lapsen kuumetta ei pitäisi lääkitä, jos se on alle 38,5. Ja kyllä meillä ainakin tyttö leikkii ihan pirteänä ja touhuaa jos kuume on alle tuon rajan. Tuota neuvoa on meillä noudatettu.

Paranemista teidän lapselle!
näin meilläkin ja olen myös lukenut et tappaa pöpöä se kuume
 
Lääkettä
Noin pienet kuumekouristelee suht helposti ja meillä se ainakin on tarkoittanut aina sairaalakeikkaa (vaikka ei kaikilla olekaan niin vakavaa). Älä leiki siis noin pienen kuumeella.

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
No mulla on jostain jäänyt sellanen ajatus että ei pitäs heti antaa lääkettä, että se kuume "tappais" sen pöpön... :ashamed: (ja minusta se on vähän pöljää )
Pöljää se onkin, anna vaan sitä lääkettä. Ei se kuume mitään tapa, se on oire taudista.
Ootkos tosissasi? Muka vain pelkkä oire?

Kyllähän se vain sen takia se kuume nousee, että pöpölle olis mahdollisimman epäedulliset olot siellä kehossa. Siksi juuri kuume nousee - pöpöjä tappaakseen. Keho puolustautuu vierasta vastaan.



 
Annoin panadolia ennen nukkumaanmenoa, kuumetta oli 38,2 astetta. Jaksoi kyllä leikkiä, mutta oli vähän itkuinen. On ollut kyllä aiemminkin kipeänä ja olen kyllä aina antanut lääkettä, tuli vain sitten mieleen että annanko sitä sitten liian herkästi...
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja jepu:
Riippuu normilämmöstä, eli paljonko sitä kuumetta todella on ja toki muuten yleiskunnosta.
Itse en anna ennen kuin on yli 38 ja silloinkin yleensä yötä vasten.
Näin meilläkin. Jos kuume ei vie lasta vetämättömäksi, niin en yleensä anna lääkettä. Kuume on elimistön oma (tehokas!) puolustusmekanismi pöpöjä vastaan. Jos kuume on korkea, niin silloin helpotan lapsen oloa lääkkeellä. Illalla annan herkemmin lääkettä, jotta yö menisi paremmin ja lapsi saisi taudista huolimatta hyvin nukuttua.
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
Annoin panadolia ennen nukkumaanmenoa, kuumetta oli 38,2 astetta. Jaksoi kyllä leikkiä, mutta oli vähän itkuinen. On ollut kyllä aiemminkin kipeänä ja olen kyllä aina antanut lääkettä, tuli vain sitten mieleen että annanko sitä sitten liian herkästi...
hyvä että annoit kumminkin jo ton verran kuumetta ja saa nyt paremmin varmasti nukuttua
 
Nalletar
Luottavasta lähteestä:

Kuumelääkkeet eli tulehduskipulääkkeet ovat turvallisia, ja niitä on syytä käyttää silloin, kun lapsella on yli 38,5 ºC:n kuume. Kuumelääkkeiden käyttö ei hidasta paranemista eikä estä vastustuskyvyn kehittymistä, joten mitään estettä niiden käytölle ei ole lievemmässäkään kuumeessa, etenkin jos lapsi on ärtyisä ja kivulias. Tulehduskipulääkkeet vähentävät mm. kurkkukipua, lihassärkyä ja yleistä epämiellyttävää oloa, joita erityisesti pienillä lapsilla on vaikea todeta

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00437#s2
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen kuullut sen, että kuume myös tapaa pöpöjä, joten lääkkeet voivat vain pitkittää sairautta.
Sama. Kuume on elimistön oma tapa nujertaa pöpö.
Tämän takia annan lääkettä vain yötä vasten tai silloin jos lapsi oikein valittaa. Pojalla ikää 1,5 vuotta.
 
Meilläkin pikkuneiti kuumeessa ja räkänen......38.8 oli puoli kasilta lömpöä ja lääkettä annoin kun meni kasilta nukkumaan......reissussa ollaan joten kurjaa....huomann pitäis monta sataa kilsaa ajaa kotiin, mutta katsotaan aamulla mikä tytön vointi.... :snotty: Paranemisia sinnekin.
 
Sehän riippuu ihan siitä miten lapsi jaksaa, onko kärtyinen, kipeä, voipunut, väsynyt, tuskainen vaiko energinen, reipas ja iloinen. Jos on taipumusta kuumekouristuksiin niin silloin on tottakai aihetta antaa kuumetta alentavaa lääkettä heti kun vaan huomaa, että lämpö alkaa nousta mutta muuten voi seurata lapsen vointia ja mennä sen mukaan. Yötä vasten monesti kannattaa antaa vähän herkemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninnananna:
Meilläkin pikkuneiti kuumeessa ja räkänen......38.8 oli puoli kasilta lömpöä ja lääkettä annoin kun meni kasilta nukkumaan......reissussa ollaan joten kurjaa....huomann pitäis monta sataa kilsaa ajaa kotiin, mutta katsotaan aamulla mikä tytön vointi.... :snotty: Paranemisia sinnekin.
Toivotaan että olis joku pikanen flunssa :snotty: :)
 
vitsailette?
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen kuullut sen, että kuume myös tapaa pöpöjä, joten lääkkeet voivat vain pitkittää sairautta.
Sama. Kuume on elimistön oma tapa nujertaa pöpö.
Tämän takia annan lääkettä vain yötä vasten tai silloin jos lapsi oikein valittaa. Pojalla ikää 1,5 vuotta.
Ajattelette oikeasti, että se pöpö noin vain kuolee asteen tai parin nousulla ja tauti menee itsekseen pois? Sillä verukkeella annatte kuumeisen lapsen olla kuumeessaan ja ties missä muissa kivuissaan? En ymmärrä, miksi lapsia pitää kiduttaa, kun itse otatte pieneen päänsärkyynkin särkylääkettä.. mistään kuumeista nyt puhumattakaan.
 
Nalletar
Mäkin ajattelin ennen niin, että kuume editäis paranemista, jne. Mutta se taitaapi olla vanhanaikainen uskomus. Tuo terveyskirjaston linkki jonka aikasemmin laitoin on ihan lääkäreiden käyttämä sivusto. Mä uskon sokeasti kaiken mitä siellä lukee.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vitsailette?:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen kuullut sen, että kuume myös tapaa pöpöjä, joten lääkkeet voivat vain pitkittää sairautta.
Sama. Kuume on elimistön oma tapa nujertaa pöpö.
Tämän takia annan lääkettä vain yötä vasten tai silloin jos lapsi oikein valittaa. Pojalla ikää 1,5 vuotta.
Ajattelette oikeasti, että se pöpö noin vain kuolee asteen tai parin nousulla ja tauti menee itsekseen pois? Sillä verukkeella annatte kuumeisen lapsen olla kuumeessaan ja ties missä muissa kivuissaan? En ymmärrä, miksi lapsia pitää kiduttaa, kun itse otatte pieneen päänsärkyynkin särkylääkettä.. mistään kuumeista nyt puhumattakaan.
Jos lapsi on iloinen, syö ja leikkii niin miksi pitäisi lääkitä?
Laitoinhan, että jos lapsi valittaa saa lääkettä.:headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vitsailette?:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen kuullut sen, että kuume myös tapaa pöpöjä, joten lääkkeet voivat vain pitkittää sairautta.
Sama. Kuume on elimistön oma tapa nujertaa pöpö.
Tämän takia annan lääkettä vain yötä vasten tai silloin jos lapsi oikein valittaa. Pojalla ikää 1,5 vuotta.
Ajattelette oikeasti, että se pöpö noin vain kuolee asteen tai parin nousulla ja tauti menee itsekseen pois? Sillä verukkeella annatte kuumeisen lapsen olla kuumeessaan ja ties missä muissa kivuissaan? En ymmärrä, miksi lapsia pitää kiduttaa, kun itse otatte pieneen päänsärkyynkin särkylääkettä.. mistään kuumeista nyt puhumattakaan.
Niin juuri. Kyllä ne valkosolut siellä koittavat virusta tai bakteeria tappaa aivan samalla tavalla otti sen lääkkeen tai ei. Kuten joku tuossa sanoikin, kuume on vain oire, valkosolut tekevät työn.

 

Yhteistyössä