Kumpi onpi parempi? Kotimainen Piltti vai ulkolainen luomu-ruoka (vauvanruokapurkit)

  • Viestiketjun aloittaja Lopetiitus
  • Ensimmäinen viesti
Lopetiitus
Kumpi onpi parempi? Ei makuna vaan yleensä eettisesti ja ravinnollisesti ja yhteiskunnallisesti yms...

Suomenlipulla varustettu Piltti tai Bonat vai ruotsalaiset luomu-Hipp -ruuat?
 
"vieras"
Suosin kaikissa ruokaostoissani kotimaista eli ostan noita avainlipullisia tuotteita (Piltti/Bona). Koen suomalaisten työllistämisen tärkeäksi. Kyllähän osa noiden luomutuotteiden ekologisuudesta menee jo siinä, että ne kuljetetaan tänne muualta.
 
"Kata-76"
Avainlippu: "Myöntämisperusteita ovat suomalainen valmistus sekä omakustannushinnasta laskettava kotimaisuusaste ja palveluiden kohdalla myös omistajuus ja pääkonttorin sijainti."

Eli tuo avainlippu ei takaa, että raaka-aineet on suomalaisia, jos sitä ajattelit?
 
"joo"
Bonahan kuuluu nestleen, ja tässä joskus tajusin, että myös piltti kuuluu nestleen. Olin elänyt siinä luulossa, että piltti olisi kokonaan suomalainen. Siihen asti yritin ruoat ostaa aika paljon pilttia, hedelmäsoseet bonaa, kun piltissä on sokeria. Mutta nyt hieman pettyneenä tähän ylikansallistumiseen, ehkä ostaisin ruotsalaista luomua, jos valita pitäisi. Ainakin jos hinta on ok tai olis tarjouksella.
 
Aloittaja tässä hei
Juu, ei tässä nyt kotiruokaa vertaillakaan. (Siis mähän tarjoon kans vaan pelkkää aitoa luomukotiruokaa lapsilleni, ne ei oo koskaan joutunut syömään mitään ällöö purkkiruokaa ;) )

Mietin vaan, kun jotkut ostaa tuota luomuruokaa, kun se on luomua ja olisi parempaa lapselle. Itse ajattelen, että kotimainen on parempaa, vaikka ei olisikaan luomua. Siis kun näistä purkeista nyt puhutaan.
 
"vieras"
Piltti ja Bona kuuluvat nestle- konserniin jota pyrin boikotoimaan yleisesti, mutta varsinkin vauvanruokien kohdalla. Eli ulkolainen luomu mieluummin. Eipä tuo Ruotsi niin kaukana ole ja millähhän prosentilla ne Piltitkään on kotimaisia raaka-aineiltaan.
 
Mä lähinnä katson, onko lisättyä sokeria. Meillä menee purkillinen per lapsi päivässä (lähinnä puuron seassa), joten tulee helposti epäterveellisen paljon sokeria päivässä, jollen ole tarkkana soseen terveellisyyden kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24721500]Piltti ja Bona kuuluvat nestle- konserniin jota pyrin boikotoimaan yleisesti, mutta varsinkin vauvanruokien kohdalla. Eli ulkolainen luomu mieluummin. Eipä tuo Ruotsi niin kaukana ole ja millähhän prosentilla ne Piltitkään on kotimaisia raaka-aineiltaan.[/QUOTE]

Samoista syistä ostan aika paljon ruotsalaisia luomusoseita, vaikka usein ostan ihan summittain eri merkkejä, kun Hipp-soseissa ei aina ole kovin isoa valikoimaa saatavilla. Vauva tykkää tosi paljon parista Hipp-soseesta niin ihan senkin takia tulee usein valittua sitä, jostain syystä kaikki Piltit ei maistu.
 
"minä"
Kyseisessä lasteruokatehtaassa aiemmin työskennelleenä voin varauksetta suositella Pilttiä ja Bonaa. Raaka-aineet ovat tarkasti valikoituja, laadukkaita ja mikä tärkeintä, suurin osa kotimaista. Hyvillä mielin voisin syöttää omille lapsilleni.
 
[QUOTE="vieras";24721500]Piltti ja Bona kuuluvat nestle- konserniin jota pyrin boikotoimaan yleisesti, mutta varsinkin vauvanruokien kohdalla. Eli ulkolainen luomu mieluummin. Eipä tuo Ruotsi niin kaukana ole ja millähhän prosentilla ne Piltitkään on kotimaisia raaka-aineiltaan.[/QUOTE]

Tuo onki uus tieto mulle. Ja siinäpä taas yks syy miks ostaisin sitä Hipp-muonaa mieluummin. (Luultavasti teen kuitenki ite soseet, enimmäkseen.)
Mä haluan tukea luomutuotantoa, mieluiten kotimaista, mut jos ei oo ku ulkolaista luomua ni valitsen sen.
 
kooo
Jos purkkiruokaa tarvii lapselle antaa, niin valitsen (tai siis valitsin) Hipp -purkit. Tai Holle tai Semper. Ei koskaan ikinä Bona- tai Pilttipurkkeja, juuri sen vuoksi että ne kuuluvat Nestleen, ja ihan senkin takia, että se koostumus ja haju oli öklöjä.
 
Tämä on vaikea. Avainlippu on tärkeä, mutta minä kyllä ostan mielummin ulkolaista luomua kuin ulkolaista perusruokaa. Jos siinä olisi joutsenmerkki eli suomalaista ruokaa, niin se menisi edelle.

Käytännössä muksu söi sekä Hipp:ä että muutakin juttua. Pelkällä Hipp:llä olisi aika rajoittunut makuvalikoima.
 
vierailija
Hipp- lastenruoka ei ole ruotsalaista, vaan saksalaista alkuperää. Luomua kyllä on. Samaa olen miettinyt, eli suomalaista Turussa valmistettua, vai Saksassa (Oberpfaffenhofenissa) ja ehkä jossain muualla (nettisvut ei kerro, missä) tuotettua Luomu-ruokaa. Molemmat on vanhoja tutkittuja brändejä, brändejä, että ei varmaan pieleen mene. Toinen van suomalainen ja toinen takuuvarma luomu.
 
vierailija
Hipp- lastenruoka ei ole ruotsalaista, vaan saksalaista alkuperää. Luomua kyllä on. Samaa olen miettinyt, eli suomalaista Turussa valmistettua, vai Saksassa (Oberpfaffenhofenissa) ja ehkä jossain muualla (nettisvut ei kerro, missä) tuotettua Luomu-ruokaa. Molemmat on vanhoja tutkittuja brändejä, brändejä, että ei varmaan pieleen mene. Toinen van suomalainen ja toinen takuuvarma luomu.
Niin paitsi että Piltin raaka-aineet voi olla mistä vaan, vaikka mössön loppuvalmistus olisikin Turun tehtaassa. Voi olla tomaattia Espanjan kasvihuoneista missä alipalkatut laittomat siirtolaiset niitä ruiskuttelee, voi olla bataattia ties mistä Intiasta. Ainoa varma asia on se, että loppusose tehty Suomessa suomalaisella työvoimalla, ja että raaka-aineet sisältävät torjunta-ainejämiä. Vaikka olis kuinka "laadukkaat raaka-aineet hankittu ja tutkittu".
 

Yhteistyössä