Kumpi pienempi paha: sitteri vai kävelytuoli?

Mä olen koko ajan sanonut, että meille ei sellaista kävelytuolia tule. No nyt sitten tuli :ashamed: Ihan asioiden helpottamisen vuoksi sen meille kelpuutin kun tyttö ei viihdy yksin melkein yhtään ja lattiallakin täytyy koko ajan leikkiä vieressä.

Tyttö on tähän asti keittiössä istuskellut sitterissä kun minä laitan ruoka, pyykkejä tms. lattialla ei halua olla. No ajattelin nyt sitten laittaa sitterin poistoon ja likan kävelytuoliin aina niiksi ajoiksi kun on sitterissäkin ollut. Sitähän on pyörien ansiosta helpompi liikutellakin huoneesta toiseen...

Eli mitä mieltä olette, kunmpi nyt olis lapselle se kamalempi hirvitys, lastahan kun ei saisi pitää missään muualla kuin sylissä tai lattialla :kieh: :D
 
Hmm..mitä kamalaa noissa kummassakaan on? Meillä käytössä sitteri ja poitsu tykkää siitä, kävelytuoli odottaa kellarissa ja otetaan käyttöön sitten kun on istuminen vahvistunut kunnolliseksi. lattialla ollaan vain kun joku leikkii ja touhuaa, sylissä senverta kun mun selkä kestää ( nimimerkillä; " yhden Cirdalud-kuurin jo syöneenä " )
Mun esikoinen, nyt 18v, käytti molempia ja aika paljon...ihan on suorat sääret ja hyvä ryhti..kävelläkin osaa.
 
Meillä on kolmannen lapsen kohdalla käytetty paljonkin kävelytuolia, kun tyttö tuntuu viihtyvän siinä hyvin. Ja muutenkin on kivempi laittaa tytteli siihen kuin isompien lasten tallottavaksi lattialle, ei tarvi sitten vahtia koko ajan. Sitteriä ei ole käytetty enää pariin kuukauteen (tyttö on nyt 8kk).
Meillekin kyllä sanottiin neuvolassa, että voisi välillä pitää lattialla, että oppisi paremmin liikkumaan. Meillä näköjään tämä kolmas lapsi on vähän laiskempi liikkumaan kuin kaksi vanhempaa oli samassa iässä.
Mielestäni kävelytuoli on ihan huippujuttu!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:
Kävely tuoli hidastaa lapsen kehitystä. kuulemma...
Niinhän kuulemma on sitteristäkin... ja hyppykiikusta (meillä ei sellaista tosin ole )... Lähinnä siksi laitoinkin aloitukseen tuon viimeisen kommentin kun missään ei nykyään saisi enää pitää ;)

Mutta uskon, että jos aikuiset vaan tajuavat kohtuuden rajat niin ei noista mistään kai lapselle haittaa ole...

 
Fysioterapeutti ei suositellut kumpaakaan.
Kävelytuolissa oppii varvastamaan ja tasapaino ei kehity oikein kun ei tarvitse itse hallita kroppaansa. Senkun vaan nojailee tuoliin.
Meillä lötkötti kyllä ihan pikkusena sitterissä aluksi kun huusi vaan lattialla. Mutta heti kun alkoi viihtymään lattialla sai sitteri jäädä.
Kävelytuolia ei ollut.
 
Meillä on sitteri, bumbo, hyppykeinu ja kävelytuoli. Poika oppi 3 kk iässä kääntymään ja pyörimään napansa ympäri. Oppi 5 kk iässä istumaan ilman tukea - 6 kk iässä istui jo niin että pystyi jättämään yksin. Oppinut 6 kk iässä ryömimään taaksepäin, vähän eteenpäin. Nousee konttausasentoon pienen avustuksen kanssa. Nyt ikää 7 kk. Joten ei mikään hidas liikkeelle lähtijä. Tuskinpa noista haittaa on ollut. Ja mieheni on fysioterapeutti. Eihän kukaan niitä suosittele koska voi tapahtua sitä sun tätä. Ei ne voi suositella koska jotain voidaan syyttää vääristä ohjeista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja E-07:
Eihän kukaan niitä suosittele koska voi tapahtua sitä sun tätä. Ei ne voi suositella koska jotain voidaan syyttää vääristä ohjeista.
Jeps, tätä just tarkoitin....että amerikan malliin..."ethän kuivata kissaa mikrossa " jne.

Mä luulen että varvastaminen johtuu muistakin asioista kuin kävelytuolista...ainakin sitä on ollut ennen kävelytuoliakin. Tietysti jos herkkyys asialle on, niin ei kannata altistaa, mutta luulisin että suurin osa lapsista oppii ihan normiliikkumisen jokatapauksessa.



 
En mee faktaksi todistaan noita "haittoja" mutta meillä poika käytti hyppykiikkua sekä kävelytelinettä ja varvisteli niin maan p.....sti.Oppi ite käveleen vasta olikohan nyt 1v4kk:tta ja oli pakko pitää sandaaleja sisällä ku niittenkin kans yritti varvistella.En pysty sanomaan siis että oisko vai ei poika varvistellut ilman noita juttuja muutenkin mutta nuorimmainen saa aivan saletisti opetella ite kävelemään ilman noita juttuja,en halua alkaa riskeeraan tahallaan.Hyvin on muutkin pärjänneet ilman noita "hömpötyksiä" =) Pojalle just siksi laitoinkin kiikun ja kävelytelineen ku oli aivan mahoton sylivauva enkä jaksanut olla koko ajan roikuttamassa sylissä sitä ku on sitä voitava muutakin tehä =) Eli tee ihan niinkuin parhaaksi näet ja jos se helpottaa sun elämää ja olemista niin tottakai laitat sen =) Sitteri on kuitenkin enempi pienempien vauvojen juttu ku isommat ei siinä enää viihy ku haluaa pois ja ehkä istumaan nousta ym.Ja onhan se eri katella paikkoja toisestakin näkökulmasta ku lattian rajasta :D Niin ja lisään sen vielä että on ilman tuoliakin ollut vähän hitaampi tuossa liikkumaan lähdössä,ei toki mikään tosi myöhään oppinut mutta kuitenkin vähän myöhempään mitä nopeimmat oppijat
=)
 
Meillä on käytössä sitteri ja olen enemmän sen kannalla. Tosin meillä ei ole koskaan ollut kävelytuolia, eikä tulekaan. En halua yhtään isoa vekotinta enää tänne asuntoon tielle ja toiseksi pelkään juuri sitä että lapsi alkaa varvastamaan jos siinä pitää liikaa. Mutta mikä sitten on liikaa? Sitä en osaa sanoa, enkä aio testakaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Fysioterapeutti ei suositellut kumpaakaan.
Kävelytuolissa oppii varvastamaan ja tasapaino ei kehity oikein kun ei tarvitse itse hallita kroppaansa. Senkun vaan nojailee tuoliin.
Meillä lötkötti kyllä ihan pikkusena sitterissä aluksi kun huusi vaan lattialla. Mutta heti kun alkoi viihtymään lattialla sai sitteri jäädä.
Kävelytuolia ei ollut.
Tääkin on aika kaks piippunen juttu.
Serkkuni lapsi oli todella alijäntevä, ja tästä
syystä fysioterapeutti SUOSITTELI sekä hyppykiikkua että kävelytuolia.
Se jäntevöittää lasta.
Meillä oli esikoisella hyppykiikku, eikä mitään ongelmia. Hiukan alussa varvasti, kun oppi kävelemään, mutta meni muutamassa kuukaudessa ohi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkettä:
Miksi aina kaikki työtä tai oloa HELPOTTAVA asia on sellainen että sillä saa vuorenvarmasti syyllistettyä vanhemmat...kuuluukohan tää mein kulttuuriin, mietin minä :snotty:
Niimpä :eek:
Ihan aiheen vierestä mutta yllä oleviin liittyen: -95 kun ystäväni sai lapsen, neuvolassa sanottiin ettei kosteuspyyhkeitä saisi käyttää pyllyn pyyhkimiseen. Kun "ei ole tarkoitus, että äiti pääsee helpommalla:"

Kyllä mä käytän sitteriä välillä, helpottaa esim. kettiöhommia:) Kävelytuolia ei ole, mutta jos lainaksi saisin, niin varmaankin kokeilisin. Hyppykiikun saimme lainaksi, mutta se ei oikein ollut kiva.

 
Meillä on käytössä Patapum-kantoreppu, jos poitsu ei viihdy lattialla. Sitteri oli käytössä aikansa mutta kävelytuolia ei ole eikä tule. Taaperokärry on ja se on ihan hyvä.

Yhdessä puistossa on sisällä semmoinen myös pyörillä kulkeva hevonen tms. ja siihen saa ympärille semmoisen turvakaaren pientä lastan varten. Siinä jalat tulevat hevosen ympärille samalla tavallakuin vaikka potkumopoissa ja semmoinenhan on parempi lapselle kuin kävelytuoli. Missään en vain niitä ole nähnyt enää myynnissä, taitaa olla 20v. vanha.
 
meillä on ollu käytös kumpikin, myös hyppykiikku. esikoinen viihtyi hyvin näissä kaikista, sitteri lähti esikoisen ollessa n 8kk, hyppykiikku lähti n 10kk iässä ja kävelytuoli n vuoden iässä. Lattialla esikoinen on pääsääntösesti ollu. Ei oo varvastanu ikinä vaikka onki ollu hyppykiikus ja kävelytuolis, sanotaan että ne ei saa olla liian korkeella, vaan niin että koko jalka osuu lattiaan. Kuopus käyttää myös näitä samoja, tosin sitterissä ei ole ollu suunnilleen 4kk jälkeen, hyppykiikussa on tosi vähä ollu ja kävelytuolissa bidän aina sillon tällön, viihtyy niin hyvin lattialla.mulla ei oo noita vastaan mitään, vähä muitaki virikkeitä vauvalle ku kylmä lattia ja samat tylsät lelut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Meillä on käytössä Patapum-kantoreppu, jos poitsu ei viihdy lattialla. Sitteri oli käytössä aikansa mutta kävelytuolia ei ole eikä tule. Taaperokärry on ja se on ihan hyvä.

Yhdessä puistossa on sisällä semmoinen myös pyörillä kulkeva hevonen tms. ja siihen saa ympärille semmoisen turvakaaren pientä lastan varten. Siinä jalat tulevat hevosen ympärille samalla tavallakuin vaikka potkumopoissa ja semmoinenhan on parempi lapselle kuin kävelytuoli. Missään en vain niitä ole nähnyt enää myynnissä, taitaa olla 20v. vanha.
meillä on taaperokärry, se on kyl hyvä, mut ei vauva pystys pysy siinä.meillä esikoinen sitä työnteli ku alkas käveleen.meillä on myös auto ja mopo minkä päällä istutaan ja jaloilla potkitaan, mut esikoinenki alkas niitä vasta käyttään ku osas jo kävellä ja pysyi mopon/auton päällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rinsessan äite:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Fysioterapeutti ei suositellut kumpaakaan.
Kävelytuolissa oppii varvastamaan ja tasapaino ei kehity oikein kun ei tarvitse itse hallita kroppaansa. Senkun vaan nojailee tuoliin.
Meillä lötkötti kyllä ihan pikkusena sitterissä aluksi kun huusi vaan lattialla. Mutta heti kun alkoi viihtymään lattialla sai sitteri jäädä.
Kävelytuolia ei ollut.

Meille sanottiin neuvolassa, että mielellään ei kumpakaan käyttöön, lapsen PARAS on lattialla, mistä oppii oikeassa järjestyksessä pystyyn nousun. Siellä meilläkin alkuun vähän itkettiin, kun lattia oli "tyhmä" paikka, mutta pikkaisen kärsivällisyyttä, kyllä se siitä. Nämä kävelytuolit ja sitterithän on tehty vain väliaikaiseen käyttöön äitien askareiden helpottamiseksi ei sitä varten, että niissä joka päivä pidetään tunteja. Ei satunnainen järkevä käyttö ehkä haittaa, mutta itse en sitä riskiä ota. Kuitenkin nuo molemmat eivät ainakaan vähennä varvastusta eli pikemmin voivat lisätä, joten vältytään ainakin sitten turhalta fysioterapialta eikä tartte itteään syyttää, jos varvastaa, että olisi itse sen aiheuttanut "laiskuudella", kun ei jaksa katsoa perään.
Sittereitäkin on erilaisia. Meillä on sellainen jonka saa täysin makuuasentoon. Poika, pian 3kk, viihtyy siinä, kun näkee ympärilleen ja ottaapa sinä torkkujakin. Nuhaisena nukkui siinä pari yötä, tätä suositeltiin eräällä lääkäripalstalla. Lattialla pitäminen alkaa olla ajankohtaista, mutta meillä ainakin on esim. kotitöitä tehdessä on turvallisempaa pitää vauveli sitterissä, kun uhmaikäinen isoveli juoksentelee ympäriinsä. Tässä nykyisessä asunnossa, vanha talo, on kylmät lattiat. Tilanne muuttuu, kun kuukauden päästä muutamme uuteen taloon, seillä kun on vesikiertoinenlattialämmitys.

Esikoista ei juuri sitterissä pidetty, silti liikkeelle lähtö oli hidasta. Tuota kävelytuolia ei olla koskaan kokeiltu. Ruotsissa sen kanssa on sattunut vakavia onnettomuuksia.

Kukin tavallaan. Kaipa noiden "apuvälineiden" käyttö riippuu niin lapsesta. Turja niiden käytöstä on ketään syyllistää. Taitaa olla niiden käytön arvostelun pohjana juuri samankaltainen perustelu, kuin tuossa edellä mainitun kosteuspyyhkeiden käytön perustelu ;)
 
Serkkuni esikoinen oli kävelytuolin suurkuluttaja, ja hyppykiikku oli toinen suosikki. Konttaus jäi kokonaan välistä, kun herra päätti ryhtyä kävelemään jo 8 kk:n iässä. Eli eipä se hänenkään kehitystä hidastanut.
 
Mä haluan nyt vielä alleviivata ja korostaa sitä, että mä en todellakaan LAISKUUTTANI tyttöä laita kävelytuoliin tai sitteriin :headwall: Vaan siis tyttö on ollut sitterissä keittiössä 5-20min kerrallaan kun olen vaikka tehnyt ruokaa, laittanut tiskejä tms.

Silloin kun mulla ei ole mitään hommaa niin en todellakaan makoile sohvalla ja laita tyttöä härveleihin jotta itse pääsen helpommalla! Silloin tyttö on mun sylissä tai lattialla leikkimässä.

Mä nyt sitten laitoin sen sitterin pois ja olin tilalle kävelytuolin, tyttö tykkää siinä istuskella, eteenpäin ei kyllä ymmärrä vielä mennä. On ollut nyt käytössä pari päivää ja tyttö on sinä aikana ollut tuossa tuolissa n. 45min yhteensä, että ei sitä siinä huvikseen tuntitolkulla istuteta vaikka viihtyisikin.

Niin ja meillä on kyllä bumbokin, mutta nykyään istuskelee siinä vain silloin kun käy suihkussa tai joskus jos tarvii pikaisesti hakea/tehdä joku asia. Tuo kävelytuoli saatiin lainaan ja siks aattelinkin, että kai sitä voi kokeilla. Itse en olis ostanut.

Ihan uskomaton tuo puhdistuspyyhejuttu, mutta niin kai se vaan taitaa mennä :eek: :/
 

Yhteistyössä