Kumpi rotu mielestästi parempi lapsiperheeseen, suomenlapinkoira vai keeshond?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
perheessä kaksi kouluikäistä ja vauva (ja juu tiedän, tiedän, tiedän että monen mielestä koiraa ei voi vauvaperheeseen ottaa mutta tämä puoli asiasta mietitty ja koira on tulossa, olemme molemmat vanhemmat sitoutuneita asiaan ja tiedämme selviävämme joten näitä on turha laittaa) ja nuo rodut ovat nyt "loppusuoralla", molemmista olisi sopiva pentue tulossa ja kasvattajiin oltu yhteydessä, molempien kasvattajien mielestä oma rotunsa sopii hyvin lapsiperheeseen mutta itse haluaisin vielä kuulla omakohtaisia kokemuksia ko. roduista lasten kanssa ennen lopullista päätöstä.
 
"vieras"
Millaisessa talossa asutte? Suomenlapinkoirat on kovia haukkumaan, joten kerrostaloon en sitä ottaisi, mutta muuten se on ihana rotu ja varmasti passeli lapsiperheeseen. Keeshondia en rotuna tunne, joten vaikea verrata kumpi olisi parempi. Itse ottaisin suomenlapinkoiran, ja se on joskus ehdolla ollutkin kun seuraavan koiran rotua ollaan mietitty.
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";26167763]Millaisessa talossa asutte? Suomenlapinkoirat on kovia haukkumaan, joten kerrostaloon en sitä ottaisi, mutta muuten se on ihana rotu ja varmasti passeli lapsiperheeseen. Keeshondia en rotuna tunne, joten vaikea verrata kumpi olisi parempi. Itse ottaisin suomenlapinkoiran, ja se on joskus ehdolla ollutkin kun seuraavan koiran rotua ollaan mietitty.[/QUOTE]

Omakotitalossa asutaan, iso aidattu piha.
Jotenkin itsestäkin tällä hetkellä tuo suomenlapinkoira on alkanut tuntua mieluisammalta.
 
"vieras"
[QUOTE="alkup.";26167774]Omakotitalossa asutaan, iso aidattu piha.
Jotenkin itsestäkin tällä hetkellä tuo suomenlapinkoira on alkanut tuntua mieluisammalta.[/QUOTE]
No sitten tietenkin kotimainen rotu! :)
 
"vieras"
Keeshondista en tiedä, mutta suomenlapinkoira sopii erinomaisesti lapsiperheeseen. Haukkuherkkiä todella moni ja pitkästä turkista hiukan vaivaa. Täytyy säännöllisesti kammata ja harjata, jottei takkuunnu. EI saa olla liian herkkä koirankarvojen suhteen, niitä tulee paljon ja joka paikkaan.
Turkki on kesäisin TODELLA kuuma ja talvella sen ansiosta koira viettääkin mielellään paljon aikaa ulkona.

Luonteeltaan valtavan ihania, rakastavia, rauhallisia ja pitkähermoisia.
 
"..."
Mitä löllykämpi, niin sen parempi lapsiperheeseen. Pienet koirat usein todella äksyjä. Joten varmaan osaatkin arvata, kumpaa suosittelen. Suomenlapinkoiran minä ottaisin.

Hyvin muuten meillä koirat on sopeutunut lapsiin. Meillä ensimmäinen koira oli chihu ja oli muuten todella äksy. Lapsiperheeseen tosi huonosti sopii. Tätä mieltä on myös kolme ystävääni, joilla sama rotu. Ja oikein paheni tuo koiran äksyily, kun ensimmäinen lapsi saapui taloon. Kyllä se siitä helpotti ja kuoli sitten pois. No sitten siirryimme vähän isompaa, perhoskoiraa. No sekin oli kyllä aika kärttynen. Ei lainkaa lempee. Ja senki kuoltua ostimme sitten "astetta" isomman eli nöffin ja ihana koira. Niin lempee, ku olla ja voi. Nyt meillä siis nöffi, kiinanpystykorva ja berninpaimenkoira. Lapsia näiden lisäksi siis 3. Ja hyvin elellää täällä meidän rivitaloasunnossa.
 
[QUOTE="...";26167959]Mitä löllykämpi, niin sen parempi lapsiperheeseen. Pienet koirat usein todella äksyjä. Joten varmaan osaatkin arvata, kumpaa suosittelen. Suomenlapinkoiran minä ottaisin.[/QUOTE]
Keeshond on paljon isompi kuin suomenlapinkoira, jopa 30kg :stick:
 
Juhhi
Keeshond on paljon isompi kuin suomenlapinkoira, jopa 30kg :stick:
Itse asiassa 15-22kg on muistaakseni joku "viralliset rajat", olisi aika tuhdissa kunnossa keeshond jos 30kg painaisi. :)

Meillä on ollut suomenlapinkoiria, ja kaksi keeshondia. Keeshondit on mun mielestä itsepäisempiä, vilkkaampia ja vähän vähemmän "vierasystävällisiä", pidättäytyväisiä siis. Lisäksi nämä ei sovi ulkokoiraksi vaikka turkki onkin muhkea. Vahtiviettiä kuulemma keeshondeilla voi löytyä yllättävänkin paljon.

Suomenlapinkoira sopii ulkokoiraksikin (tietty pitää käyttää sisälläkin jne) ja on mun mielestä helpompi kouluttaa. Ystävällinen kaikille, niin koirille kuin ihmisillekin, ainakin meidän tapaukset joita on ollu noin 15 yhteensä.. :) Eli sanoisin että ehkä suomenlapinkoira on parempi, mutta molemmat sopii kyllä hyvin lapsiperheeseen.
 
Pipe vaan
No mulla ei Keeshondista kokemusta ole, mutta tunnen monta Suomenlapinkoiraa LAPSIPERHEESSÄ. Sopii hyvin lasten kanssa, ovat ystävällisiä jne.. Suosittelen ehdottomasti Suomenlapinkoiraa! P.S onnea koiran hankintaan! :)
 
Suomenlapinkoira on varmasti hyvä lapsiperheeseen (mutta kaikilla koirilla on oma luonne ja koirakinhan on vain eläin).. Meillä itellä on Rottweiler(60kg) ja Saksanpaimen mix(30kg) ja niiden 3 pentua, kaikki tulee hyvin toimeen tytön(6kk) kanssa..Välillä tuntuu että tuo rottweiler ei aina ymmärrä miten iso oikeesti on ja siten ei osaa varoa oikeen kokonsa suhteen :/ mutta ei olla kyllä jätettykkään lapsen kanssa kahden IKINÄ :) mutta joo asiaan.. molemmat koirat on ihania, mutta ehkä lapsiperheeseen kuitenki itekki valihtisin sen suomenlapinkoiran noista kahesta :p
 

Yhteistyössä