Kumpi sinusta on raskaampaa (lapsen kuolemasta)?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Jos on siis pakko valita vain toinen... Onko

A. Henkisesti raskaampaa saada keskenmeno raskausviikolla 19,

vaiko

B. raskaampaa, kun 2,5-vuotias oma lapsi menehtyy äkillisesti?

Olen varmaan vielä vähän herkkä lapseni kuolemasta puhuttaessa, mutta loukkasi kun puolituttu vertasi että hänellä on ollut raskaampaa kun tuli keskenmeno :( Toki hänelläkin on raskasta ja varmasti vaikeaa, mutta mielestäni näitä asioita ei kuitenkaan voi ihan samalle viivalle vetää.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Itse ajattelen että lapsen menetys raskaampaa kun hänet on oppinut tuntemaan ja pitänyt sylissä.
Ja sitten ei enää koskaan nää lapsen hymyä, naurua , halia..
Peesi. Mutta en todellakaan aliarvioi keskenmenon saaneiden perheiden surua!
 
d
kun pieni lapsi kuolee, häneen on ehtinyt luomaan erilaisen siteen kuin masuvauvaan. aina on niitä jotka haluaa vähäellä toisen osaa ja oikeutta suruun. mulle varmasti vaihoehto b olis rankempi. Onneksi oon säästynyt tuolta elämän kivulta. Voimia sinulle.
 
Hiu
On totta, että suruja, tuskia, taakkoja ei ole järkevää mittailla ja vertailla keskenänsä. Mutta, kyllä tässä tapauksessa voi sanoa että 2,5-vuotiaan menettäminen on ilman muuta kovempi paikka kuin sikiön menettäminen raskausaikana. Sitä kovempi menetys on, mitä enempi ehtii ihmiseen kiintyä.
 
anteeks mut
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
On typerää verrata surujen suuruutta.
Nimenomaan!!!

Itse olen kokenu tuon a:n, eikä kukaan voi tulla sanomaan, että mun suruni on vähempiarvoinen kun b:n kokeneen suru.
kuule kyllä voi. sitä lasta ei vielä ollut olemassa kuin sun kuvitelmissa, sori vaan. On täysin eri asia menettää lapsi johon jo tutustunut, saanut muistoja, elänyt sen kanssa oikeeta elämää
 
ei suruja pysty vertailemaan, ja naurettavaa on sellaista tehdä. Omalle kohdalle jos miettisin, niin kyllä tuon lapsen menetys olisi pahempaa.Lapsi jonka kehitystä on seurannut, on hoitanut, on katsellut nukkuvaa lasta ja pakahtunut rakkauden tunteeseen, on itketty, naurettu, leikitty, rakastettu...Menetys olisi jotain niin kamalaa etten voi edes ajatella.

Olen raskaana rv 20 tällä hetkellä, olisin kyllä aivan hajalla jos tämä lahja meiltä pois otettaisiin..Mutta en kuitenkaan voisi verrata siihen tuskaan, mikä olisi jos oman 5 vuotiaani menettäisin :'(

Vaikee asia.
 
muuttanut
Ei mun mielestä pitäs alkaa edes vertailla. Kaikki kokee asiat omalla tavallaan ja kuka voi sanoa että kenen tunteiden määrä on se oikea. Esim samoilla rv aikoihinkin keskenmenon saaneet voivat kokea asian erimäärissä rankaksi ja vaikeaksi. Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa.

Tämä kaverisi ei vaan tainnut ajatella asiaa loppuun asti, tai ei omassa surussaan kykene ajattelemaan toisten tunteita. Otan ap kovasti osaa suruusi. :(
 
pirjo
lapsi kuin lapsi, vaikeaa olisi. Vastaan silti että 2,5 vuotias, sillä sen ikäisen läsnäoloon on ehtinyt jo tottua elämässä ja tuntea täysin miten voikaan lastaan rakastaa. En sillä etteikö sikiötä voisi rakastaa täydellä sydämellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anteeks mut:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
On typerää verrata surujen suuruutta.
Nimenomaan!!!

Itse olen kokenu tuon a:n, eikä kukaan voi tulla sanomaan, että mun suruni on vähempiarvoinen kun b:n kokeneen suru.
kuule kyllä voi. sitä lasta ei vielä ollut olemassa kuin sun kuvitelmissa, sori vaan. On täysin eri asia menettää lapsi johon jo tutustunut, saanut muistoja, elänyt sen kanssa oikeeta elämää
Haistapa kukkanen.
Et tosiaan tiedä surusta mitään, jos voit tulla noin sanomaan.
 
taaperon äiti, joka on kokenut keskenmenon
En halua edes kuvitella kuinka kauheaa lapsen menettäminen on.
Toisaalta, jos puolitutullasi ei ole ollenkaan lapsia niin hän voi ajatella asian niin, että hän ei ole saanut nähdä lastaan elossa ja siksi olisi kovemman kohtalon kokenut, mutta siksipä ei voi käsittää meneyksen suuruutta
 
vieras
Meillä kuoli esikoinen rv38 kohtuun. Oli rankka paikka. Mutta se, että nyt tuo olemassa oleva 2v kuolisi, olisi kyllä jotain vielä järkyttävämpää.
Mutta siltikään, kellään ei ole oikeutta arvioida toisen surua.
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
On typerää verrata surujen suuruutta.
Nimenomaan!!!

Itse olen kokenu tuon a:n, eikä kukaan voi tulla sanomaan, että mun suruni on vähempiarvoinen kun b:n kokeneen suru.
Eli jos "saisit" valita, kuoleeko lapsesi rv 19 vai 2,5 vuotiaana, niin kumman valitsisit?

Tottakai b on rankempi, eihän asiaa voi edes verrata. Kamala rv 19 km on, muttei sikiöllä ole kuitenkaan esim. persoonaa, jota voisi rakastaa/ikävöidä. Olen itse kokenut a:n, mutta kahden lapsen äitinä voin vaan kuvitella, miten hirveää b:n kokeminen olisi
 
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
On typerää verrata surujen suuruutta.
Nimenomaan!!!

Itse olen kokenu tuon a:n, eikä kukaan voi tulla sanomaan, että mun suruni on vähempiarvoinen kun b:n kokeneen suru.
Eli jos "saisit" valita, kuoleeko lapsesi rv 19 vai 2,5 vuotiaana, niin kumman valitsisit?

Tottakai b on rankempi, eihän asiaa voi edes verrata. Kamala rv 19 km on, muttei sikiöllä ole kuitenkaan esim. persoonaa, jota voisi rakastaa/ikävöidä. Olen itse kokenut a:n, mutta kahden lapsen äitinä voin vaan kuvitella, miten hirveää b:n kokeminen olisi
Mutta sulla ei ole oikeutta tulla sanomaan, et miten mun pitäis kokea asiat, ta väheksyä mun surun määrää.
 

Yhteistyössä