Kun 10 kk vauva ei syö

Olisiko kenelläkään neuvoja kuinka saada 10 kuukautinen vauva syömään? Mikään ei tunnu kelpaavan kunnolla, ei kaupan soseet eikä oma tekemät. Hieman paremmin syö kuitenkin makeita marjasoseita kuin lihaa. Neuvolasta sanoivat ainoastaan, ettei tilanteelle voi oikein muuta kun seurata painon kehitystä tarkempaan. Kuitenkin tulee hieman syyllinen olo, jos olisikin tehtävissä jotakin jotta saisi pojan syömään paremmin. Kaikenlaisista vinkeistä/ruokaohjeista yms. olisin erittäin kiitollinen

:)

 
Meillä on auttanut kun poika on saanut syödä itse sormin tai siis kauhoa käsin, osa jopa menee suuhun ja siinä sivussa sit itse laittanut lusikalla suuhun. Anna myös vaikka toinen lusikka lapselle käteen.
Kokeile kaupan bataatti ruokaa, hyvää ja makiaa.
Tsemppiä.
 
minäkin oon kiinnostunut... täällä kylläkin ikää vasta 8 kk ja suu ei aukea.
ei oo kiva tunne kun suukku ei aukee ja paino vaan "tippuu". (alle 7 kg).
viime viikolla löytyi yksi juttu mistä pitää nimittäin piltin kaurapuuro mihin lisätään vesi, sitä nyt tarjoilen aina eri lisukkeila hedelmillä perunalla jne. (huomaa kyllä heti jos on joukossa jotain mistä ei tykkää ja silloin ei suu aukee... :x )
tsemppiä sinnekin :hug:
ja niitä neuvoja voin minäkin vastaanottaa... :wave:
 
Kärsivällisyyttä
Meillä reilun 7 kk:den ikäinen poika myös huono syömään, mutta olen saanut suun avautumaan antamalla käteen jonkun lelun, joka vie mielenkiintoa muualle ja siinä huomaamattaan sitten suukin avautuu, ainakin jos ei muuten niin viedessään lelua suuhun, ja sitten äkkiä lusikka vaan suuhun - lelun voi siirtää hellästi sivuun.
Välillä annan myös käteen jotain syötävää, jota voi itse työntää suuhun, esim. kuivunut leivänpalanen tms. josta tulee vähän makua. Myös veden juottaminen välillä voi auttaa. Meillä poika tykkää myös pitää tuttipulloa kädessään ja leikkiä sillä, välillä otetaan siitä vettä ja sitten lusikalla ruokaa suuhun, kun huomio kiinnittynyt vesipulloon.
 
... jos jois vettä mut kun ei :x ja suu ei todella aukee ja joskus jos yrittää naurattaa ja laittaa samalla ruokaa suuhun niin huutohan siitä tulee :headwall: et näin meillä... ja pullo on myös pannassa ja nokkamuki... :x
terkkuja samiksille :hug:
 
Meillä poika 10 kk on ennen syönyt aina oikein hyvin. Nyt kuitenkin on pari viikkoa ollut sellaista, ettei suu meinaa aueta, ja jos aukeaakin, niin sitten sylkee kaiken ulos. No, hedelmä- ja marjasoseet on yleensä kuitenkin kelvanneet pikkuherralle, mutta oikea ruoka tai puuro eivät.

Nyt sitten aloin antamaan pojalle oman lusikan käteen ja pienelle lautaselle vähän hedelmäsosetta samaan aikaan kun itse syötän poikaa toiselta lautaselta ihan kunnon ruokaa tai puuroa. Suu aukeaa ihan huomaamatta ja itsekin poika saa väliin oman lusikan osumaan suuhun. Sotkua tietysti tulee, mutta viis siitä, joskushan se lusikka on kuitenkin lapsen käteen annettava ja pojan opittava itse syömään. Nyt se on siis ainakin meillä toiminut ja ruokahetki on kaikille mukavampi. Toivottavasti teillä tilanne paranisi, on varmasti stressaavaa yrittää syöttää, jos ruoka ei uppoa, ja paino vieläpä laskee. Jaksamista!! :flower:
 

Yhteistyössä