Kun 1v. inhoaa/ei tykkää kylpemisestä saati suihkusta..

Meillä neiti on siis helmikuussa täyttänyt 1v ja jo aika pienestä asti ei ole tykännyt pätkääkään kylpemisestä. Oisko ollut synnärillä kun ainoan kerran oli hiljaa kylvetettäessä...
Vauva-aikana sen vielä jotenkin kesti mutta nyt taaperoaikana en kauheasti tykkää. Tyttö nimittäin huutaa kuin hyeena kun lämpimään veteen laittaa. Ei auta tukemiset, lelut tai mitkään muutkaan "apuvälineet". Suihkukaapissa tykkäsi kerran olla ilman vettä, kun aloin laskea hiljaa vettä hanasta, alkoi huuto. Nyt suihkukaappiin meno nakuna saa jo kammohuudon aikaiseksi (ja tällä kerralla oli vettä vain ämpärissä+kasa kivoja leluja). On myös kokeiltu laakeassa ämpärissä kylpemistä (oli okei kerran, nyt ei enää siihen mahdu) ja lavuaarissa kylpemistä.. Ainoa mikä on kokeilematta, on kylpeminen mun/isän kanssa samaan aikaan suihkukaapissa. Villi epäilys on, että sekään ei ole kivaa.

Tarttis vinkkejä millä saisin tytön edes sietämään kylpemistä! :attn:
Jalkoja, kasvoja, käsiä ja peppua voin lavuaarissa pikapesaista mutta muuten neiti on viimeksi käynyt kunnon kylvyssä ties koska. Neuvolatätikin (heh..) oli huolissaan asiasta. Neidillä oli nimittäin likainen kohta jalkapohjassa :whistle:

Mä oon ite ollut samanlainen huutaja kylvetettäessä, en tiiä miten tilanne ratkesi..

Eli mielelläni kuulisin vinkkejä, kokemuksia..


 
Meillä poika 1v2kk ei oo kans ollut koskaan mikään kylpijäihminen. Ihan pienenä oli muutaman kerran ammeessa ja siinä se. Ollaan pesty joka ilta lavuaarissa. Välillä koitettiin viedä kylpyyn, mutta siitä tuli ihan kuin teilläkin huutoa jo siinä vaiheessa kun mentiin kylppäriin, joten jätettiin sikseen. Varsinkin suihkun ääni oli kauhistus.

Aloin totuttaa poikaa ensin kylppäriin. Kävin kylppärin vessassa ja hän sai tulla mukaan. Pikkuhiljaa rohkaistui meneen tutkimaan paikkoja omia aikojaan kun vaikka laitoin pyykkiä kodinhoitohuoneessa siinä vieressä. Pikkuhiljaa tälläi siedättämällä alkoi viihtyä kylppärissä. Muutama päivä sitten vietiin kylpyy. Laskettiin vesi etukäteen ammeeseen ettei tuu melua. Ensin arasteli, mutta pikkuhiljaa tottui ensin varpaat veteen, sitten peppu jne. Lopuksi olikin tosi hauskaa istuskella ammeessa ja katsella kylpykirjaa.

Eli neuvoisin siedättämään vähitellen tyttöä. Älkää asettako heti mitään kylpypaineita, antakaa katsella paikkoja omia aikojaan. Ja lavuaarissakin tulee ihan puhtaaksi, tietysti koko alkaa tulla jossain vaiheessa vastaan.
 
Meidän reilu 2v ei ole kylpenyt kunnolla varmaan kun jongun 10 kertaa. Puol vuotiaana homma alko oleen niin työlästä, et pestiin kans ihan lavuaarissa sitten. Alle vuosikkaana rupes käymään sit suihkussa. :D
 
Meillä ei nyt ihan vastaavaa ongelmaa ole,mutta meidän poika pian 1v3kk pelkää saunaa yli kaiken. Aluksi alkoi huutaa hysteerisenä heti kun saunan ovi aukaistiin. Viimeksi päästiin jopa lauteille asti,mutta alkoi huutamaan kun heitettiin löylyä. Päivisin kyllä käy montakin kertaa saunatilassa leikkimässä eli kyse varmaan siitä kuumuudesta kun sauna päällä. Eli jos jollain olisi antaa vinkkiä tähän niin olisi kiva kuulla. Toistaiseksi ei olla nyt yritettykään poikaa saunaan.

Mutta tuohon suihku-asiaan mulla ei ole oikein antaa vinkkiä. Meillä oli keskimmäisen kanssa sellainen ongelma,että huusi punkassa,mutta suihkussa ei...
 
Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
Meillä ei nyt ihan vastaavaa ongelmaa ole,mutta meidän poika pian 1v3kk pelkää saunaa yli kaiken. Aluksi alkoi huutaa hysteerisenä heti kun saunan ovi aukaistiin. Viimeksi päästiin jopa lauteille asti,mutta alkoi huutamaan kun heitettiin löylyä. Päivisin kyllä käy montakin kertaa saunatilassa leikkimässä eli kyse varmaan siitä kuumuudesta kun sauna päällä. Eli jos jollain olisi antaa vinkkiä tähän niin olisi kiva kuulla. Toistaiseksi ei olla nyt yritettykään poikaa saunaan.

Mutta tuohon suihku-asiaan mulla ei ole oikein antaa vinkkiä. Meillä oli keskimmäisen kanssa sellainen ongelma,että huusi punkassa,mutta suihkussa ei...
Hmm. No mä suoriltaan sanoisin että teidän poika ei oo saunoja ja sillä hyvä. En ehkä ees yrittäis totutella mitenkään, toiset ei vaan tykkää. Onko se ees pakko saunoa? Ei siis millään pahalla tämä kommentti :)

Meillä tyttö on aina tykänny vedellä läträtä. Vauvana ammeessa, sitten kun ei enää siihen sopinut, sylissä suihkussa meidän kanssa ja nykyään istuu potalla suihkun lattialla ja siinä pesaisen jos en jaksa alkaa ammeeseen (nyt taas mahtuu istuen) laittaa vettä tai jaksa ite suihkuun juuri silloin. Ammeessa kylpemisessä on sekin että riepu ei haluaisi ollenkaan lopettaa niin se kylpyheti tahtoo aina päättyä itkuun. Saunassa viihtyy myös, istuu ammeessa lauteilla ja roiskii itse löylyä :)

Niin ja tuohon saunassa olemiseen vielä kommentoisin että eräs kaverini joka ei viihdy saunassa lainkaan, joskus kysyi että miksi ihmeessä hän haluaisi mennä pieneen hikiseen koppiin hikisten ihmisten kanssa kun voi olla ja nautiskella olostaan ilmankin kyseistä toimitusta :D
 
Kokeilinpa äsken että laiton tyhjän ammeen kylppärin lattialle ja siihen vielä ah-niin kivat kylpyankat.. Kylppärin ohi mentiin ihan muina miehinä ja mä vein kaikessa rauhassa vaipan kylppärin roskiin.. Ammeen näkeminen sai tytön paniikkiin, tarras mua jalasta ja alkoi nyyhkiä :eek:. Kylppäri on siis muuten ihan okei paikka; siellä pestään hampaat, kasvot, jalat ja kädet sekä oleillaan kun itse olen siellä. Nyt sitten jo ovella käynti oli kauheeta kun amme oli näkösällä :(

Eilen läiskyttelin matalassa ämpärissä olevaa vettä ja tyttö oli ovella. Perääntyi itkien..

Mä aattelin nyt joka päivä pestä jotain kohtaa tytössä, vaikka sitten lavuaarissa seisten.
Kokeillaan sekä aamupäivällä tai iltapäivällä, josko sillä ois jotain eroa. Aamupäivällä voidaan sen jälkeen kipaista muualle leikkimään jos ihan kiukuksi menee ja iltapäivällä isi ehtii sitten "pelastamaan" tyttöä kamalalta kokemukselta..

Miten tuollainen pelkotila onkaan voinut tulla? Koskaan ei ole sattunut mitään, aina on kylpyhetki tehty rauhassa ja tyynesti, kivana toimenpiteenä.

 
Tuli mieleen et jos koittaisit viedä sen ammeen johonkin muuhun paikkaan kuin kylppäriin. Laittais vaikka olkkarin nurkkaan tai vastaavaan paikkaan. Sit ku alkais tottua siihen niin uskaltais ehkä mennä tutkimaan sitä ihan vaatteet päällä, ja lopulta kylpyynkin. En tiedä onko tossa mitään järkeä, mutta eikös toiset opettele pottaankin sillai.
 
Meidän neiti 1v3kk ei myöskään tykkää pesemisestä yhtään. Tää kammo pesuun alkoi ehkä, kun neiti oli 11kk. Siihen asti kylpi erittäin mielellään. Nykyään alkaa hirveä huuto, kun näkee suihkun päällä tai ammeensa. Ollaan yritetty siedättää laittamalla amme keskelle kylppäriä ja sinne lelut ilman vettä. Ei suostu meneen ammeeseen. Ei mene jumpassa edes palloja täynnä olevaan ammeeseen, vaikka muuten tykkää tosi paljon palloista. Ollaan yritetty niin, että jompikumpi vanhemmista on suihkussa ja neiti saa alasti tepastella kylppärissä. Ei mene lähellekkään suihkua.
Meillä pesu tapahtuu niin, että lavuaarissa hanan alla mitä pystyy peseen joka päivä. Lavuaarissa antaa pestä, mutta jos otetaan käsisuihku siihen, niin huuto alkaa. Mut siis kerran viikossa sit huudon kanssa käy jomman kumman vanhemman kanssa suihkussa tai sit pestään lavuaarissa suihkulla. Lähinnä tää tarkoittaa sitä, että hiukset rupee oleen niin likaiset, että niitä on pakko pestä.
Odotan innolla sitä hetkeä, kun lapseni oppii sanomaan, että mikä siinä suihkussa käymisessä mättää.
 
Sama , mutta eri tilanne ...

eli meillä pelätään vain ... saunaa...
Ja ammeessa ei ole kylvetty varmaan jostain 8kk alkaen - neito on nyt 1v 6 kk kohta ...

Mutta suihkussa käy ihan mielellään - ja antaa pestä hiukset aika ronskistikin - eli huudon ihan päähän vettä suihkuttamalla.

Me käytiin aluksi pitkään sylikkäin suihkussa - eli ihan iho ihoa vasten. Hommasin suihkuun muovijakkaran ja osan aikaa istuin sillä - tyttö sylissä siis.
Annoin tytön leikkiä suihkulla - suihkutin niinkus ylöspäin - suihkulähteen tapaisesti ja kokeiltiin kädellä...
Samaa hommaa sivulle päin ja samaa homma nyt myöhemmin suihkuseinämään - jännää katsoa toiseltapuolelta läpinäkyvästä seinämästä ...

Vaahtomaista suihkusaippuaa meillä on (Dermosil esim) - jota väliin tursotan tytölle käsiin ja hällä on hauskaa - joskus kylläkin syö ko. kamaa :) - ehkei enää niinkään ...

Pesuvati meilläkin on lattialla - siihen kaikenmaailman ankkoja ja norsuja ja ja .. pienempi astia johon väliin teen suihkuvaahtoa/saippuavaahtoa ja esneitä on siihen kiva upotella ...
Tyttö läärää leluja eestaas veteen ja astiaan ja ja ...erinäköistä upottaa vaahtoon kuin veteen jne ...

Saippukupliakin joku kai suihkussa puhaltelee - siis ihan vaikka huvin vuoksikin , meillä ne enempi pelotti kuin oli hupia ...

Suihkun lattialla on nykyään matto - ja tyttö käppäilee eestaas (enimmäkseen ohi maton) ja minä käyn samalla suihkussa.
Välillä suihkutan käsisuihkulla häntä selkään ja mahaan ja pesen - ja hiukset tosiaan ihan tytön seisoessa ja huuhdon samasta asennosta - eikä ole moksiskaan...

Voisiko hauskat suihkulaulut auttaa ?
Tai muoviset suihkukirjat ?



 

Yhteistyössä