Kun 4-vee ei halua piirtää (neuvola naputtaa)

Oltiin keväällä 4-vuotis neuvolassa ja muuten meni hyvin mutta poika ei osannut piirtää juuri muuta kuin ympyrän niistä jutuista mitä piti tehdä.

Sanottiin että harjotelkaa kotona ja tarkastus 4½ vuotiaana joka olisi ensi kuun lopussa..

Mutta äitillä on tullut harmaita pää täyteen kun piirrustus ei kerta kaikkiaan maistu ja pakottaa en viittis ettei siitä tulis ihan pakkopullaa.

Neuvolassa sanottiin että 5-vuotiaana on PAKKO osata. Sanottiin myös että jos ei nyt tarkastuksessa suju mennään johon psykologille tms. asiaa tutkimaan..

Missään muussa kehityksessä ei ongelmia, vaan tää piirtäminen on ongelma.

Onko muilla kokemuksia asiasta?
 
Just. Miehen siskonpoika ei ollut pystynyt hyppimään yhdellä jalalla kun oli naurattanut niin paljon, kyse ei siis ollut siitä etteikö osaisi, vaan että oli mennyt ihan kikatukseksi koko juttu, niin vaadittu määrä hyppyjä ei ollut tullut täyteen...ja lähete fysioterapiaan... :headwall:

Niin että sitä vaan että joskus voisi neuvolatäditkin kattoa kokonaiskuvaa, jos selkeästi ei kehityksessä ole häikkää, vaan lapsi ei vaan juuri silloin halua/uskalla tehdä tehtäviä.
 
Kaverin pojalla (asuvat toisella paikkakunnalla) ei katottu muuta kuin pituus, ja päänympärys.. Ehkä siellä sitten panostetaan 5-vuotis neuvolaan..

No olen kyllä valmis menemään pojan kanssa tutkimuksiin jos se piirrustus nyt kerran on niin tärkeää.. Hauska vaan nähdä miten joku saa ton itsepäisyyspaketin piirtämään :LOL:
 
Mä kans ootan innolla (kauhulla) 4 v neuvolaa. On kans tuo tyttö niiiiin itsepäinen tapaus että mä en kyllä ymmärrä että miten sen saa käskystä juttuja tekemään.. :D Mitäs siellä 4 v neuvolassa yleensä vaaditaan?

Saas nähä mitä meille sanotaan piirtämisestä.. Tyttöö ei kiinnosta piirtäminen pätkääkään, suttaa kummallekki puolelle paperia, korkeintaan ympyrän piirtää ja paiskaa paperin pois.. "Kirjoittaminen" kiinnostaa enemmän :D
 
Meillä oli ainakin juuri tuota piirtämistä (nämä muistan: ympyrä,plus, x, T vasemmalle "kaatuneena" oli vielä muitakin mutta ei muista), helmien pujottelua naruun, palikoista piti joku muodostelma tehdä mallin mukaan, ja samanlaisia sanoja esim. neula, naula, keula: näytä neula.

Ja sitten oli joku kuva missä oli asiat hassusti ja piti kertoa mikä on "väärin" ja missä kuuluisi olla oikeasti esim. sika oli koirankopissa.

Sitten oli yhdella jalalla hyppelyä, varpailla seisomista, pallon kopittelua, viivalla kävelyä ja moniosaisten ohjeiden ymmärtäminen. Näkö ja kuulotesti.. Ja tietty pituus ja paino

Minä sain olla mukana "testien" ajan mutta kaverin tyttö sai/joutui olemaan samat testit yksin vaikka kävi samassa neuvolassa, tosin oli eri neuvolantäti..

Noi jutut tuli mieleen, voipi olla että jotain unohtu.. Jostain syystä tuo piirtäminen jäi parhaiten mieleen..
 
Hmmm mitähän meillä oli... piirtämistä, tosin ei tarvinnut enää siellä neuvolatätin luona piirtää kun oli piirrellyt odotushuoneessa jo prinsessoja. Hyppimään ei käskenyt, mutta viivaa pitkin piti kävellä. Näkötesti ja kuulotesti oli. Yleistä keskustelua tytön kanssa ja itse olin paikalla. Taisi olla kanssa joku kuva testi, muistaakseni täytyi löytää samanmuotoiset "esineet". Aika nopsa tarkastus oli mielestäni meillä, ei mitään ihmeellisiä. 5-v neuvola on sitten tarkempi.
 
Onko minerva sun lapsi päivähoidossa? Jos on, niin kannattaa jutella ja kysellä sieltä onnistuuko piirtäminen siellä. Usein tollaiset jutut on sellaisia, että ne ei nyt ainakaan neuvolassa suju eikä välttämättä kotonakaan, mutta hoitopaikassa voi sujua, kun on muitakin lapsia piirtelemässä. Yleensä neuvolantäti osaa vähän huijata lasta ja innostaa piirtämään vaikka sitten just sillä verukkeella että haluatko kirjoittaa mieluummin ja sehän nyt on ihan vastaava asia kuin piirtäminen tuossa iässä. Mulla oma 4v. poika tykkää piirtää erimaiden lippuja ja välillä jäätelötikkuja, mutta oikein muuta ei sitten piirräkään, enkä ole yhtään huolissani siitä. Usein pojilla innostus piirtämiseen tulee vasta myöhemmin kun alkavat piirrellä omia ukkeleitaan yms. hahmoja ja toisilla sitä innostusta ei tule ollenkaan. Ja vielä kun uhmaa pukkaa, niin eihän sitä piirtämään saa millään.

Mielenkiintoista taas kuulla kuinka erilaista neuvoloissa on toi homma, kun jossain tehdään vaikka mitä ja joissain ei mitään muuta kuin pakolliset pituudet ja painot. Meillä otettiin ensin pituus ja paino ja sitten sain itse mennä ulkopuolelle siksi aikaa kun tarkistettiin kuulo ja ja näkö ja sitten poika käveli ainakin viivaa pitkin. Jonkun aikaa pojat leikki leluilla, kun juttelin tädin kanssa ja siinä se.
 
ne neuvolat ei oo pakollisia. jos saatte jonku lähetteen jonnekki fysioterapiaan tai jatkotutkimuksiin mielestänne aiheetta, voitte ihan hyvin sanoo, et juu ei kiitti, tuntuu turhalta. itse te lapsenne paremmin tunnette kun joku ventovieras neuvolantäti, joka tekee testejään kerran vuodessa.
 
Mun poika, nyt jo koululainen, ei oo ikinä tykännyt piirtämisestä. Neuvoloissa sillon joten kuten piirsi mitä piti, mutta kynäote huono ym. Sai sitten 5 v lähetteen toimintaterapeutin arvioon, siellä kaikki ok. Itse pidin käyntiä hyödyllisenä, sainpahan tietää ettei mitään varsinaista vikaa ole.
Eihän ne kiusallaan teetä niitä piirrustuksia tai lähetä tutkimuksiin, nehän kaikki on lapsen hyväksi. Koulussa on tosi vaikeaa jos motoriset taidot on kovin huonot, siksi niihin pyritään puuttumaan ja lasta auttamaan jo aikaisemmin.
Ei kannata heti mennä puolustuskannalle ja luulla että ne hakemalla hakee vikoja lapsesta.
 
Eihän tässä nyt millään puolustuskannalla olla.. Muiden kokemuksia lähinnä kaipailin..

Ja ymmärrän sen varsin hyvin että tarkoituksena on selvittää mahd. ongelmat varhaisessa vaiheessa..

Tiedän ettei ne pahaa tarkoita, mutta tyyli miten asiat ilmaistaan ottaa päähän toisinaan.. Heti pitää uhkailla ties millä tutkimuksilla voivotellen, kun asian voisi sanoa toisinkin..

Joidenkin tapa ilmaista asioita ei vaan kohtaa mun tapaa kuunnella..

Tämän kyseisen terkan sijaisen kanssa ei ikinä mitään ongelmia, vaikka sanoisikin samasta asiasta, mutta sanoo sen mun korvaan oikealta kuulostavalla tavalla..

Ja joillain on tapana verrata omaa äitinä oloaan mun äitiyteen.. Se saa niiin näkemään punaista..
 
Kynäote... katsooke ne sellaisiakin. Ei silloin joskus vuonna papu kun itse oli pieni ainakaan katsottu.... nimittäin itsellä ihan omituinen kynäote ja eipähän se ole haitannut piirtämistä ja kirjoittamista. Koulussa yläasteella kyllä sian otteeni takia viivottimesta sormilleni piirustuksen opettajalta.
 
Jette
Heavyfreak, meilläkin on samanikâinen tyttö joka kirjoittaa jo kovasti :) Ainakin omasta mielelstään. Osaa hän kirjoittaa etunimensä mallista ja kaksi ekaa kirjantain ihan itsekin. Piirtäminen on jäänyt vähän sivuun viime aikoina. Sen sijaa eskarikirjat ja pisteviivojen mukaan "kirjoittaminen" on tosi kivaa.

Tärkeää siinä piirtämisessä on sen kynäotteen oppiminen sekä ranneliikkeen rentous. Ilman sitä ei kirjoittaminen tul kunnolla onnistumaan. Lapset eivä tenää aloita kirjoittamaan tikuilla niin kuin me aikoinaan, vaan ennemminkin käsiallalla.

Hyviä harjoituksia on mm etanan piirtäminen eli spiraalimuodon harjoittaminen.
 
Saraldo
Ei kaikki lapset voi olla kiinnostuneita samoista asioista! Jos lapsi nyt ei suostu piirtämään muuta kuin ympyrän, niin ei se tee hänestä vajaaälyistä. Ehkäpä häntä kiinnostaa aivan muut asiat, kuten esim. hyppimiset, pallottelut ynnä muut? Mulla on monen mielestä omituinen ote kynään, mutta ei se ole koskaan haitannut mun kirjoittamista. Piirtää en osaa lainkaan ja ihmettelenkin, miten tyttö on oppinut piirtämään =) .
 
Me oltiin tänään toistamiseen yrittämässä ylipäätään päästä neuvolan odotushuonetta pidemmälle meidän neljä vuotiaan pojan vesselin kanssa, mutta yritykseksi jäi tälläkin kertaa. Nyt ollaan kuukauden päästä menossa kolmannen kerran. Vähän olin yllättynyt siitä, että eivät tälläkään kertaa olleet varanneet yhtään ns. lämmittelyaikaa vaan kun laskevat neuvolakäyntiin menevän tunnin niin ovat varanneet aikaa just sen tunnin ja kun lapsi ei heti lähde mukaan tekemään juttuja (meidän tapauksessa ei siis suostu tulemaan edes vastaanottohuoneeseen) niin heti varataan uusi aika. No, sen verran nyt tajusivat että seuraavalla kerralla on varattu ylimääräistä aikaa, joten toivotaan että saatais tämä silloin pois päiväjärjestyksestä.

Onko muilla kokemuksia siitä, että neuvolassa on käyty enemmän kuin yhden tai kaksi kertaa?
 
Minä ottaisin ihan oman mielenrauhani vuoksi lähetteen, jos lapseni ei läpäisisi neuvolan testejä. Tai jos kotona selvästi osaa esim. piirtää prinsessan ja neuvolassa ei piirrä, niin toimittaisin piirroksen neuvolaan.
Niinkuin joku jo sanoikin, niin eivät ne tätin ilkeyttään lähetteitä tee. Heillä on tietyt ohjeet, joiden mukaan lapsi lähetetään eteenpäin, jos taidot eivät ole riittävät. Varmasti osa käynneistä on turhia, mutta parempi niin päin, kuin että täti antaisi olla ja sitten koulussa ihmetellään miksei lasta ole ajoissa joissain tapauksissa ohjattu eteenpäin.
Terapiat auttavat parhaiten alle kouluikäisillä ja ensi luokilla olevia lapsia, mutta isompien kohdalla terapioista saatu hyöty on selvästi huonompi.
Tietenkään kaikki eivät ole kaikesta kiinnostuneita, eivätkä sellaiset taidot myöskään kehity,joista lapsi ei ole kiinnostunut. Mutta toisaalta LÄHES POIKKEUKSETTA sellaiset lapset, joilla on jollakin osa-alueella vaikeutta eivät ole ko. tehtävistä kiinnostuneita, NIMENOMAAN koska kokevat ne vaikeiksi.
Eli mielestäni on parempi, että eritysalan osaaja tutkisi lapseni, jos hän "ei olisi kiinnostunut" kynähommista. Siinähän se sitten selviäisi onko kyse vaikeudesta vai persoonallisesta kiinnostuksesta.
 
Yap
Alkuperäinen kirjoittaja minerva81:
Oltiin keväällä 4-vuotis neuvolassa ja muuten meni hyvin mutta poika ei osannut piirtää juuri muuta kuin ympyrän niistä jutuista mitä piti tehdä.

Sanottiin että harjotelkaa kotona ja tarkastus 4½ vuotiaana joka olisi ensi kuun lopussa..

Mutta äitillä on tullut harmaita pää täyteen kun piirrustus ei kerta kaikkiaan maistu ja pakottaa en viittis ettei siitä tulis ihan pakkopullaa.

Neuvolassa sanottiin että 5-vuotiaana on PAKKO osata. Sanottiin myös että jos ei nyt tarkastuksessa suju mennään johon psykologille tms. asiaa tutkimaan..

Missään muussa kehityksessä ei ongelmia, vaan tää piirtäminen on ongelma.

Onko muilla kokemuksia asiasta?
4v poika meilläkin eikä piirtäminen suju / huvita. Olisi pitänyt mennä 4 1/2v tarkastukseen mutta kieltäydyin kunniasta. Eikä muuten onnistunut saksilla leikkaminenkaan suoraa viivaa vaan huteja tuli :O En ole edes antanu pojalle kotona saksia käyttöön

Itelläni on aina välillä paniikki aiheesta ja sitten taas ärsyttää että miksi lapset eivät enää saa olla lapsia edes tarhaikäisinä. Kauheat paineet mitä on osattava oikealla tavalla.

Meijän pojun ympyrä oli ei täydellinen siis sellainen jonka itse piirrän hiirellä.
plus merkissä nosti kynän toisen viivan ylittäessä.
T kirjain oli väärin päin.

Serkku toisella paikka kunnalla piirsi plusmerkin josta puuttui yksi sakara ja lisäsi sen sitten siihen ja kaikki ok.

Tottakai tollaset miettityttää että entä jos onkin jotain vikaa. Sitten taas miettii että minkäs sille voi kun toista ei kiinnosta.

 
eräs äiti kertoi minulle että hänen poika joutui 6v psykologin juttusille kun ei ollut antanut kuunnella stetoskoopilla.taustalla oli huono kokemus josta lapsi oli tehnyt omat päätelmät ja heti leimattiin että lapsi on "hullu".
tämä äiti ihmetteli että ei ole ihme ettei ole aikoja psykologille niille jotka sitä apua tarvii kun aikoja tuhlataan tällaisiin tapauksiin.
 

Yhteistyössä