Kun aloitte rakentaa omaa taloa, mistä lähditte liikkeelle?

Mikä vaikutti tontin valintaan, rakensitteko ehkä jomman kumman kotipaikkakunnalle? Millainen talo, puuta, kiveä? Kuinka paljon tilaa, oliko avaimet käteen vai teittekö kaiken itse? Kauan kesti?

Kerro kaikki :)
 
Tontista ja ruutupaperista :D


Eli miehellä oli jo valmiina tontti perittynä. Se oli lähtökohta.
Toinen oli se, että keskelle tupaa tulee varaava takkamuuri.
Kolmas oli miehen 'minäitte'- mentaliteetti ja sitten lähdettiinkin ostamaan puita pystystä, eli ne kaadettiin ja sahattiin itse :D

Puuseppä ei kivitaloa rakenna!
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Oletteko rakentamassa? Jos ette, niin rakentakaa. Ihan sen takia, että edes palstalla olisi joku, jonka kanssa fiilistellä.

Ajatus lähti... Mun päähänpistosta? Haluan talon. Me siis ollaan alkuvaiheessa vasta. Tontti on, mutta ei mitään tehty.
Tontti oli valmiina ja se on mun kotipaikkakunnalla. Sinne nousee meille muuttovalmis sievitalo. Autotalli tilataan muualta.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"vieras"
Me saatiin arvonnassa kaupungin vuokratontti, vielä ihan mahtava tontti. Joten tästä se lähtee, paketti on ostettu ja ensi kesänä alkaa hirsitalo nousta pystyyn. Olen haaveillut hirsitalosta koko ikäni ja nyt vihdoin on mahdollisuus toteuttaa tämä haave, en malta odottaa :) Ammattilaiset tekee ammattilaisten hommat, itse tehdään sisähommat. Tarkoitus olisi joskus vuoden päästä päästä muuttamaan. Asuinneliöitä tulee n. 125.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Meillä oli tontti jo valmiina. Sen jälkeen marssittiin rakennusvalvontaan kysymään, että mitäs seuraavaksi. Sen jälkeen valittiin talopaketti(avaimet kouraan). Paperisotaan ja muuhun härdelliin meni aika tavalla aikaa, ennen kuin päästiin tositoimiin. Itse rakentamiseen taisi mennä n. 8kk+ siihen maatyöt päälle. Niin ja puutalo meillä(Kastelli).
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Tontteja oli kovin vähän saatavilla, joten ensimmäinen kohtalainen ja ok-hintainen valittiin. Sijainti läheltä Turkua (molempien vanha kotikaupunki) ja työpaikkoja.

Varmaa oli vain että haluttiin yksikerroksinen kivitalo. Suunniteltiin itse pohja, hankittiin tarvikkeet rautakaupasta ja rakennettiin itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Rakennamme minun kotikylälleni. Mies muutti etelästä tänne pohjoseen :) Aluksi haimma vanhaa hirsitaloa tästä kylältä, mutta kun kukhan ei myyny, ostimma tontin täältä ja purettavan hirsitalon tuosta saan kilometrin päästä ja siirsimmä sen tänne. Tätä projektia on nyt tehty viis vuotta, toivottavasti tänä jouluna jo pääsis omaan kotiin. Tillaa tuossa on, asuinneliöitä 309.

Itte tehhään kaikki, ikkunoiden muokkauksista keittiön kaapistojen oviin. Sähkäri käypii ja putkimies.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Tontin hankkimisesta lähdettiin liikkeelle. Valittiin mieleisin tontti, haettiin ja satuttiin se arvonnassa saamaan. Sitten lähdettiin valitsemaan talopakettia. Kun paketti + toimittaja oli valittu, alettiin etsimään maanrakennusurakoitsijaa. Joka välissä kaikenmaailman paperilappusten täyttelyt ja lupien hankinnat... Avaimet käteen -paketti otettiin. Toukokuussa saimme tontin ja seuraavan vuoden syyskuussa päästiin muuttamaan.
 
miekin
LÄhtii liikkeelle siitä, että työ alkoivat olla sen verran varmoja, että omaan asuntoon olisi päästävä. Mies rupesi haikailemaan omakotitaloa, ikäänsä sellaisessa asuneena. Kun ei sopiva ja valmista löytynyt, niin rupesimme täältä töiten läheltä (pk-seutu) katsomaan sopivaa tonttia. Se löytyikin, mutta sellaisesta paikasta, mikä ei ehkä niin ykkönen ollut. Mutta se oli rakkautta ensi silmäyksellä ;)
Seuraavaksi kierros pakettitaloihin. Ei kyllä sopivaa niistäkään löytynyt ja näin se "unelmatalo" lähti ruutupaperille luonnistumaan. Lopputuloksenam 1,5kerroksinen puutaloa, omasta suunnitelmasta, pitkästä ja itse tehtynä (vaikka kuinka tuli luvattu, että itse emme rakennusprjoketiin ryhtyttäisi.... ;))
 
mieti vielä
Ensin päätettiin, että halutaanko 1 vai 2 kerrosta ja sen jälkeen valittiin sen mukaan kaupungin tontti. Tai haettiin ko. tonttia ja saatiin. Sitten taloa suunnittelemaan. Talotoimittaja valittiin ja piirustukset saatiin. Rakennuslupa sisään. Siitä sitten eteenpäin.

Parisuhteelle rankkaa aikaa, kun mies itse rakensi päivätyönsä ohella ja nyt opetellaan uudelleen elämään yhteistä arkea.
 

Yhteistyössä