Kun hoitovapaan ja uuden äippäloman väliin jää yksi pyhäpäivä...

Hei kaikki!

Olisi yksi erikoislaatuinen dilemma.

Elikäs, hoitovapaani on anottu ja myönnetty 1.1.2011 saakka. Olen nyt jälleen raskaana ja lasketun ajan mukaan uusi äitiyslomani näyttäisi alkavan 3.1.2011. Hoitovapaan ja uuden äitiysloman väliin jää näillä näkymin siis yksi päivä ja sekin on sunnuntai, pyhäpäivä siis.

Hoitovapaatahan voi anoa kahdessa osassa, mutta minimissään kuukauden kerrallaan. En siis voi anoa vain yhtä päivää jatkoa tämän hetkiselle hoitovapaalleni. Toisin sanoen, minun on virallisesti "palattava töihin" tuoksi yhdeksi päiväksi. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, kun tuo päivä on tosiaan pyhäpäivä? Onko se automaattisesti minulle vapaapäivä töistä vai onko minun jotenkin tehtävä se sisään? Työni on kolmivuorotyötä (työpäiviä ovat kaikki viikonpäivät), mutta mahdollisesti virkani siirtyy nykyisen hoitovapaan aikana säännölliseen arkityöhön. Kaipaisin siis vastausta asiaan molemmilta kanteilta, sekä kolmivuorotyön että säännöllisen arkityön näkökulmasta.

Minulle ei sinänsä ole mikään ongelma, vaikka töihin tuoksi yhdeksi päiväksi "joutuisinkin". Lähinnä byrokraattisessa mielessä tätä mietin.
 
Hei, totta! Mutta 2.1. on tosiaan pyhäpäivä, samoin 1.1. ja äippäloma alkaa aikaisintaan 30 ARKIpäivää ennen laskettua aikaa. Eli pyhäpäivinä ei voi mammaloma alkaa. Täytyypi siis kaiketi aloittaa loma jo edellisvuonna, 31.12. :)

Kiitos vinkistä!
 

Yhteistyössä