Kun isosisko ei anna pikkusiskon nukkua?

  • Viestiketjun aloittaja Sinne
  • Ensimmäinen viesti
Sinne
Mitä voin tehdä tilanteessa, jossa isosisko, 2 v 6 kk, ei anna pikkusiskon, 10 kk, ikinä nukkua rauhassa päiväunia?

Isompi on itse jättämässä päiväunia pois, mutta aika ajoin vielä nukkuu ne, siksi päivittäin yritän kokeilla, että asettuisiko tuo sänkyynsä (toivoisin itse, että tyttö vielä nukkuisi päikkärit kun muuten illat on yhtä kiukkuamista ja itsekin haluaisin pienen hengähdyshetken päivällä).

Tytöt nukkuvat samassa huoneessa ja pikkuinen menee usein aikaisemmin jo sänkyyn ja on juuri nukahtanut kun tuon isompaa sinne. Vauva herää kun isompi alkaa ketkuilemaan nukkumista vastaan (tekee tätä riippumatta siitä nukahtaako lopulta vaiko ei). Kumpikaan tytöistä ei nuku muualle kuin omaan sänkyynsä ja pienempää taas en voi väkisellä pitää niin kauaa hereillä, että isompi olisi ehtinyt nukahtaa. Olen yrittänyt tuhat kertaa isommalle selittää, että pitää olla hiljaa, ettei herätetä pikkuista, mutta ei auta.

Pienempi ei siis nukkuisi enää kuin yhdet päikkärit, jos saisi nukkua kerralla kunnolla. Isompi kuitenkin herätää usein juuri ikävästi 15-30 minuuttia nukahtamisen jälkeen eli vauva ei enää saa unenpäästä kiinni, muttei näin vähäisillä jaksa kuitenkaan ollakaan. Tästä seuraa, että pikkuinen on väsynyt koko päivän ennenkuin iltamassa käy uudelleen päikkäreille, yöuniin asti kun ei ilmankaan jaksa. Nämä myöhäiset päikkärit kuitenkin virkistävät sen verran, että yöunille meno siirtyy.

Pattitilanne siis, oisko kenelläkään apuja?
 
Kiitti vinkeistä, luulenpa vaan, että noiden toteutus on käytännössä mahdotonta.

Vauva ei nuku vaunuihin ellen lähde niitä ulos työtelemään ja minnekkäs minä tuon isomman siksi aikaa laitan. Jos otan pihalle mukaan, niin pienempi ei malta alkaa nukkumaan ja isompi virkistyy vaikka nimenomaan haluaisin hänenkin vielä nukkuvan.

Ja pienempi on aivan kuitti jo siinä vaiheessa kun me vasta isomman kanssa aletaan syömään, että en pysty millään pitämään häntä hereillä niin kauaa, että saisin isomman ensin unille. Varsinkin kun tällä isommalla voi ottaa aikaa tuntikin ennen kuin rauhoittuu tai sitten ei rauhoitu ollenkaan.

Jos vauvan sängyn siirtäisi toiseen huoneeseen, niin se käytännössä tarkoittaisi siirtoa takaisin meidän makkariin. Tämä taas ei toimi kun en itse saa nukuttua ollenkaan öisin, jos vauva on samassa huoneessa. Siksi alunperinkin siirsimme hänet nukkumaan isosiskon huoneeseen. Eikä sitä sänkyä viitsi ruveta montaa kertaa päivässä huoneesta toiseen siirtelemään.

Niin, pattitilanne! Pitäisköhän vaan sitten alkaa totuttaa tuota isompaa olemaan kokonaan nukkumatta päikkäreitä? Eipähän ainakaan menisi lastenhuoneeseen pikkusiskoa häiritsemään, saisi edes toinen nukkua rauhassa. Siinä vaan menisi mun viimeinen oma hetkeni päivästä, vaikka toisaalta, epähän tuo nytkään ole pariin päivään päkkäreitä nukkunut, kunhan on käynyt sen verran tuolla huoneessaan meluamassa, että on tosiaan saanut siskonkin hereille...
 
HildaHulda
Minä laitan tytöt yhtäaikaa sänkyihinsä, isommalle luen sadun ja pienempi touhuilee omiaan omassa sängyssään sen aikaa. Sadun jälkeen siirryn pienemmän viereen, laulan unilaulun ja silittelen kunnes nukahtaa (yleensä n. viidessä minuutissa). Isompi ei yleensä nukahda, mutta jää sänkyynsä katselemaan kirjoja ehkä puoleksi tunniksi. Sen jälkeen keksin jotain rauhallista tekemistä, että pienempi saa nukuttua unensa loppuun.

Tai entäs jos vaikka lukisit isommalle kirjoja esim. olohuoneessa, jos ei todennäköisesti nukahda kuitenkaan?

Oliko yhtään apua tai vinkkiä?
 
HildaHulda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2005 klo 18:38 HildaHulda kirjoitti:
Minä laitan tytöt yhtäaikaa sänkyihinsä, isommalle luen sadun ja pienempi touhuilee omiaan omassa sängyssään sen aikaa. Sadun jälkeen siirryn pienemmän viereen, laulan unilaulun ja silittelen kunnes nukahtaa (yleensä n. viidessä minuutissa). Isompi ei yleensä nukahda, mutta jää sänkyynsä katselemaan kirjoja ehkä puoleksi tunniksi. Sen jälkeen keksin jotain rauhallista tekemistä, että pienempi saa nukuttua unensa loppuun.

Tai entäs jos vaikka lukisit isommalle kirjoja esim. olohuoneessa, jos ei todennäköisesti nukahda kuitenkaan?

Oliko yhtään apua tai vinkkiä?
Voisit kokeilla, jos saisit tuolla konstilla vauvan nukkumaan ja sitten menisit isomman kanssa syömään ja sen jälkeen vaikka uudestaan lukemaan, pelailelamaan tai mitä isompi nyt tykkääkään tehdä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2005 klo 18:38 HildaHulda kirjoitti:
Oliko yhtään apua tai vinkkiä?
Juu, oli vinkkiä! Kiitos!

Tuo sun systeemi nukuttamiseen vois toimia meilläkin muuten, mutta kun tää isompi tosiaan ketkuilee ja meluaa ennen maatemenoaan ja se sitten herättää tuon pienemmän. Meillä tuo vauva nukahtaa ihan omia aikojaan sinne sänkyynsä sillä aikaa kun me syödään isomman kanssa.

Täytynee siis yrittää vaikka silleen, että ruuan jälkeen menen isomman kanssa meidän makkariin ja luetaan kirjoja siellä. Kaippa tuo sinne nukahtaa, jos on tarpeeksi väsynyt, vaikka ei sellaista ole kyllä vielä kuunaan tapahtunut. Pitäähän tuon pienemmän kuitenkin unensa saada. Eihän siitä tule pidemmän päälle mitään, ettei koskaan saa nukuttua kunnolla päikkäreitä...
 
Hulda Marleen
kuullostaa niin tutulta =) meillä just samanlaista ja olen päättänyt että isompi saa olla nukkumatta päiväunia koska hirveää tappelua se nukkumaan meneminen, ja kun pienempi nukkuu on meillä isompaa viihdytettävä koko aika tai hän menee ihan tahallaan huutamaan lähelle vauvan nukkumahuonetta ;) eli leikin isomman kans sen aikaa kun pienempi nukkuu. meillä pienempi alkaisi kyllä rattaisiinkin nukkumaan mutta ulkona on aina niin paljon elämää tuossa pihalla että lapsi heräilee kokoajan, siis nukkuu paremmin sisällä. niin ja illalla laitan molemmat omiin huoneisiin( siis vauva meidän huoneeseen ja isompi omaansa ). isompi ei nukahda heti joten laitan filmin siksi aikaa päälle että vauva nukkuu. ja vauvan nukahtamisen jälkeen alkaa isomman nukutus... pitää silittää tai olla vieressä. pienempi alkaa onneksi itse nukkumaan. on tämä välillä kyllä semmosta säätämistä että joskus tuntuu että on itse ihan loppu. no onneksi tämäkin on taas ohi menevä vaihe ja lapset vain kerran pieniä. toivottavasti sait jotankin selvää täsät tekstistä ;)
 
Sinne
Kiitos kaikille vastanneille!

Meillä tilanne on rauhoittunut nyt siihen, että isompi ei enää nuku päikkäreitä tai jos nukkuu, niin nukkuu ne meidän vanhempien sängyssä. Syötän siis vauvan ja vien sänkyynsä lastenhuoneeseen nukkumaan. Sitten syömme yhdessä isomman kanssa ja menemme meidän sänkyyn lukemaan kirjoja. Joskus nukahtaa siihen ja hyvä näin, joskus taas ei nukahda ja silloin laitan videot pyörimään ettei ala riehua ja herätä siskoa.

Näin tämä on toiminut muutaman päivän ja ainakin toistaiseksi hyvältä vaikuttaa.
 

Yhteistyössä