Kun lapsi ei syö hoidossa!

  • Viestiketjun aloittaja nyt mustana
  • Ensimmäinen viesti
nyt mustana
Hei, ajattelin, löytäisinkö täältä apua asiaani.

Lapseni ei nimittäin syö mitään hoidossa ollessaan. Hän on pienestä pitäen ollut aika nirso ja kieltäytynyt syömästä ns. "normaalia" kotiruokaa.

Nyt on ongelmana se, että hoidossa tarjotaan mm. kokojyvästä valmistettua pastaa, tummaa riisä, keittoja, kalaa, puuroa, kiisseliä jne....ja meillä taas kotona syödään hyvin paljon vaaleita pastoja ja riisiä.

aika harvoin tuntuu olevan esim. nakkeja tai makkaraa, mitkä kyllä maistuisivat. Niinikään aamiaisella ei ole koskaan muroja, viiliksiä tms vaan aina puuroa.

Voinko vaatia lapselleni erityisruokaa? Voinko vaatia hoitopaikkaa vaihtamaan esim. täysjyväpastan tuorepastaksi? ENtä voinko aamiaselle vaatia esim. danoninoa ja leipää kaurapuuron sijaan?

Olen todella huolissani, onko muissa päiväkodeissa millaista ruokaa?
 
kompsis komps
[QUOTE="Vieras";23430643]Vai pitäisikö sinun tarjota lapsellesi terveellistä ruokaa myös kotona ja näin totuttaa uusiin makuihin?[/QUOTE]

Komppaan tätä.

Sokerijugurtteihin ja muroihin ja vaaleaan epäterveelliseen pastaan ei kannata lasta opettaa alkujaankaan!
 
"vieras"
Mun lapsi on myös nirso, mutta meillä kotona tehdään terveellistä ruokaa, ja paljon pastaa ja wokkeja jne. Lapsi ei oikein laitosruokaa syö. Esim. kotona ei ikinä keitellä mitään vellejä, ja siksi niitä ei syö päiväkodissakaan. En tiedä mikä pakko kaikkien on laittaa samaa ruokaa, ja pakottaa lapset sitä syömään? Ei ne kouluruoatkaan mitään terveellisiä ole tai maittavia, ainakaan kaikki. Meidän lapsi ei vaan ole sellainen, joka lappais suuhun tyytyväisenä mitä eteen laitetaan.
 
"heh"
Jos saat lääkäriltä diagnoosin että lapsesi on terveelliselle ruoalle allerginen niin sitten on tietysti erityisruokavalion paikka ;) Mutta aika edistyksellinen hoitopaikka teillä on jos siellä tarjotaan esim. kokojyväpastaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23430671]Mun lapsi on myös nirso, mutta meillä kotona tehdään terveellistä ruokaa, ja paljon pastaa ja wokkeja jne. Lapsi ei oikein laitosruokaa syö. Esim. kotona ei ikinä keitellä mitään vellejä, ja siksi niitä ei syö päiväkodissakaan. En tiedä mikä pakko kaikkien on laittaa samaa ruokaa, ja pakottaa lapset sitä syömään? Ei ne kouluruoatkaan mitään terveellisiä ole tai maittavia, ainakaan kaikki. Meidän lapsi ei vaan ole sellainen, joka lappais suuhun tyytyväisenä mitä eteen laitetaan.[/QUOTE]

No ankea on tulevaisuuden näkymä. Ajattelit sitten omilla eväillä hänet kouluttaa ja vie sitten työpaikallekin omat evätt vaikka ruokailumahdollisuuskin olisi...
 
"Mam"
Tää on varmasti provo. Munkaan lapsi ei syö hoidossa pastaa, perunaa tms. Mutta sitä ei syödä kotonakaan oikeastaan koskaan. Pääasia että syö muuten hyvin. :)

Jos lapsella oikein nälkä on ja on pastaa tms. ruokana, kyllä se vaan syö mielummin kuin nälkää näkee ...
 
Et tietenkään voi vaatia. Ei sellaisista määrärahoista Danoninoja hankita.

Meillä on myös lapsi joka pystyy olemaan pitkiä aikoja syömättä, jopa päiviä putkeen. Taustalla rajut allergiat ja sopivia ruoka-aineita 10. Allergiat ovat aiheuttaneet valikoivan syömättömyyden. Sitä ilmenee myös terveillä lapsilla. Meillä sitä hoidetaan perheneuvolassa. Siis sitä syömättömyyttä.

Meillä lapsi menee puolen vuoden päästä hoitoon ja luultavasti homma menee niin, että minä teen ja vien mukana lounaan ja aamu- ja välipalalla saa harjoitella päiväkodin ruokaa. Haluan varmistaa, että syö edes kerran päivässä.

Meillä on tutun ruoan vieressä aina yksi uusi maku jota voi syödä tai olla syömättä. Suosittelisin, että harjoittelette uusia ruokia ja vaihdatte täysjyvätuotteisiin ainakin osittain kotonakin. Eihän se pakottamalla se lapsi opi vaan pikkuhiljaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23430687]No ankea on tulevaisuuden näkymä. Ajattelit sitten omilla eväillä hänet kouluttaa ja vie sitten työpaikallekin omat evätt vaikka ruokailumahdollisuuskin olisi...[/QUOTE]

Ankea näkymä todellakin. En tee mitään erikoisia eväitä päiväkotiin, mutta siellä tarjottu ruoka ei maistu. Kotona teemme ihan erilaisia ruokia. Ja tulevaisuuden näkymissä lapsonen ei tule edes olemaan Suomessa, joten eipä tuolla hirveesti ole väliä maistuuko hernekeitto tai kinkkukiusaus.
 
[QUOTE="vieras";23430671]Mun lapsi on myös nirso, mutta meillä kotona tehdään terveellistä ruokaa, ja paljon pastaa ja wokkeja jne. Lapsi ei oikein laitosruokaa syö. Esim. kotona ei ikinä keitellä mitään vellejä, ja siksi niitä ei syö päiväkodissakaan. En tiedä mikä pakko kaikkien on laittaa samaa ruokaa, ja pakottaa lapset sitä syömään? Ei ne kouluruoatkaan mitään terveellisiä ole tai maittavia, ainakaan kaikki. Meidän lapsi ei vaan ole sellainen, joka lappais suuhun tyytyväisenä mitä eteen laitetaan.[/QUOTE]

No mä olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että laitosruoka ei kyllä aina sitä terveellisintä ole. Itse en yhtään tykkää siitä, että lapset syö päiväkodissa esim. niin paljon makeita välipaloja. Meillä ei ainakaan ole tapana ollenkaan päivittäin syödä pullaa, kiisseliä, rahkaa tms. täysin tarpeetonta hiilarimössöä. Päiväkotiruoassa on myös todella runsaasti punajuurta mikä ei ihan pienille edes sovi suurissa määrin, samoin perunaa, mikä nyt muuten taas on ruoka-aine, jota enemmän voisi korvata jollain ravintorikkaammalla vihanneksella.

Mutta joo, siis ap:n tapaukseen. Ei, et voi todellakaan vaatia valkoista pastaa ja nakkimakkaraa ruoaksi omalle lapsellesi. Ihanaa, että lapsesi hoitaja/päiväkoti valmistaa noin terveellistä ruokaa, aika moni pph esim. ei varmasti niin tee ihan jo siitäkin syystä, että ruokarahaa eivät he paljon saa, ja valkoinen pasta on halvempaa kuin täysjyväpasta.
 
Viimeksi muokattu:
"äiti"
meillä lapset molemmat yksityisellä pph ja olen niin onnellinen kun lapset saavat juuri noita kyseisiä terveellisiä ruokia ja aamulla kunnon puuron kera jgurttien ja marjojen :))
AP:jos lapsesi on niin nirso niin mistähän lie oppinut!
Useimmat lapset elävät pelkällä vehnäpullalla ja kaameella sokerimäärällä.
Jos et lapsesi hyvinvoinnista välitä niin pidä toki lapsi kotona ja syötä vain sitä mistä hän tykkää,varmasti oppii vielä nirsommaksi ja vyötäröltä ne sokerimäärät näkee sit kouluiässä!
 
"vieras"
Nyt AP järkikäteen,et voi vaatia moista ja tehdä itsestäsi "tyhmää" edes ehdottamalla moista.
Hoitaja kuitenkin ajattelee lasten terveyttä ja siksi tarjoaa terveellisempiä vaihtoehtoja.
 
Meillä
myös kranttuileva lapsi,ihan terveellisesti kotona syödään,mutta esim. mitään hedelmiä tai raakoja kasviksia ei suostu syömään,puuroa ei edes maistamaan...mutta ei kyllä tulis mieleenkään alkaa mitään muuta vaatimaan,kuin mitä muillekin on tarjolla,sitäpaitsi aivan turha vaiva noilla perusteilla. Toivottavasti tää oli provo! Voithan antaa kotona ennen hoitoon menoa lapselle sokerijugurttia tai sokerimuroja,heräätte vain 10-15 min aikasemmin.
 

Yhteistyössä