Kun lapsi karkaa rappukäytävään, soitetaan poliisit

  • Viestiketjun aloittaja "vattu"
  • Ensimmäinen viesti
"juups"
[QUOTE="vieras.";29656205]Siis ihanko totta?? Vauvan itkun takia?![/QUOTE]

Kyllä. Taisi jokin flunssakausi olla meneillään ja vauvan rauhoittelu kesti ehkä HITUSEN pitempään kuin yleensä. Ja ei riittänyt että sanoin poliiseille vauvojen vaan nyt itkevän, ja että kipeänäkin ollaan. Ilmoitus lähti. Ja eipä se sossussa käyntikään kovin mieltä ylentävää ollut. Sattui jokin kärttytäti olemaan ja kuulusteli meitä kuin pahojakin rikollisia. Liekö tuolla ilmoituksella oli merkitystä kun isä oli töissä yöllä eikä kotona...
 
"vieras."
Meillä lapsi loukkaantui koulun kotitalouden tunnilla -opettaja teki ls-ilmon. Että kaikenlaista sitä oikeasti on. Käytiin soststossa asian tiimoilta ja hekin ihmettelivät (samoin kuin minä) ilmoituksen aiheellisuutta. Ehkä olisi aiheellista nostaa mediassa jo äläkkää senkin puolesta, että ls-ilmoja tehtäisiin oikeasti vain asiallisista tapauksista. Todella paljon menee resursseja tällaisten älyttömien ilmoitusten perkaamiseen ja sitten ne, jotka oikeasti kaipaisivat sitä apua ja tukea jäävät pahimmassa tapauksessa sitä ilman. Tai apu saapuu aivan liian myöhään.
 
"mom"
No, vähintään ilmoitusvelvollisuutta pitäisi rukata sellaiseksi ettei sitä voi yksityishenkilökään tehdä nimettömänä.
Nimettömät ilmoituksethan ne eniten työllistävät ja vievät aikaa oikeilta tapauksilta.
 
vierass
[QUOTE="vattu";29656177]Onko teillä ovet lukittu sillä tavoin että lapset eivät pääse omin avuin ulos? Mitä jos tulee vaikkapa tulipalo ja vanhemmat ovat pökertyneet savusta?[/QUOTE]

Meillä juuri 2 v täyttänyt osasi avata ulko-oven lukon, siinä olevan lapsilukon sekä korkealla olevan turvaketjun. (Kantoi jakkaran saadakseen sen auki.) Emme alkaneet asennuttamaan enää enempää turvajärjestelmiä oveen, onneksi into räpeltää lukkoja meni aika pian ohi.
 
dsa
Alkuperäinen kirjoittaja Määb;29656049:
"Poliisit löysivät lapsen kodin
samasta rappukäytävästä ja
luovuttivat lapsen miehelle, joka
sillä hetkellä oli pojasta
vastuussa."
ihmeellisesti kirjoitettu. Siis ei isä? Ei vanhempia paikalla? Ehkäpä siinä on herännyt se kuuluisa huoli.
Niin hetihän ne lapset on heitteillä jos joku muu on lasta hoitamassa kuin oma vanhempi..jessus teitä tampioita.
 
viera.s
[QUOTE="vattu";29656177]Onko teillä ovet lukittu sillä tavoin että lapset eivät pääse omin avuin ulos? Mitä jos tulee vaikkapa tulipalo ja vanhemmat ovat pökertyneet savusta?[/QUOTE]

Minä en valitettavasti usko, että 2-vuotias pääsisi karkuun ominpäin sellaista tulipaloa, joka vanhemmat on pökerryttänyt, vaikka oven periaatteessa auki saisikin. Tuskin osaisi toimia niin nopeasti ja järkevästi, ennemminkin etsisi vanhempiaan. Monet 2-vuotiaat on pinnasängyissäkin.

Meillä lapsi nukkui 3-vuotiaaksi asti vanhempien vieressä ja itse ainakin heräsin aina jos lapsikin, joten ei kyllä olisi päässyt karkaamaan vaikka olisi ovet olleet auki. Silloin kun hän on ollut yökylässä, on myös nukkunut vähintään samassa huoneessa hoitajan kanssa. Jollain tavalla minusta pitää huolehtia, että pienestä lapsesta vastuussa oleva hoitaja herää ennen kuin lapsi ehtii touhuta ties mitä yksin. Muuten ei voi puhua mistään vilpittömästä vahingosta, sillä tottakai pikkulapsi voi herätä yöllä tai aikaisin aamulla eikä ollenkaan välttämättä silloin mene itse hoitajaa herättämään vaan voi tehdä ihan jotain muuta.
 
"vieraana"
Liekö tuokin lapsiraasu otetaan huostaan. En yllättyisi. Tosiaan mitään ei enää uskalla tehdä, tuskin enää paijata omaa lapsenlastaan kun heti joku huutaa että PEDOFIILI. Ja taas soitetaan poliisit ja tulee kutsu sossuun.

Kerran ruokakaupassa vastaan käveli pikkutyttö, joka itkien sanoi ettei löydä äitiään. No minä siinä rauhoittelemaan tyttöä, että ei hätää, minä vien sinut kivan kassaneidin luo joka kuuluttaa sun äitiä. Että kyllä se äiti löytyy. No, se kiva kassaneiti katsoi minua kuin kylähullua ja tempaisi tytön äkkiä turvaan kaltaiseltani mielipuolelta :O Tuli kyllä sellanen olo että nyt olen tehnyt jotain väärin : /
 
määb
Kuten jo sanoin, ehkä tilanteessa on tullut joku huoli. Ehkäpä vaikka mies on sanonut ettei tiedä milloin äiti tulee. Mistäs me tiedettäis. Tai ehkäpä poliisi ei voi vain jättää asiaa siihen että luovuttaa lapsen vain jollekin, eikä ole tietoa vanhemmista ollenkaan, mutta ehkä asian loppuun vieminen ei sitten poliisille kuulu, vaan sossulle.
Ja koskapa naapurit eivät tienneet kenelle lapsi kuuluu, tai tunteneet perhettä niin katsoivat paremmaksi soittaa poliisit kuin lähteä jokaista ovea rimputtamaan ja katsomaan millaiselta porukalta se on hukkaan päässyt.
Mielestäni nyt ei vielä ole niin kamalaa jos se sossu yhden kerran ottaa yhteyttä siihen vanhempaan, tässä maassa tuhlataan niitä resursseja vuosia etsimällä suurennuslasin kanssa joistain perheistä sitä vikaa, pidetään palavereita kuukausittain ja perhetyöntekijöitä istuu tunteja viikossa kyttäämässä että mikä siinä vanhemmassa mahtaa olla vikana. Ja jos muuta ei keksitä, niin varmaan lapsen pienuus ja päiväunien nukkumattomuus on jo vanhemman vika, ja syytä on "auttaa", eli istua jauhamassa paskaa.
 
"vattu"
Minä en valitettavasti usko, että 2-vuotias pääsisi karkuun ominpäin sellaista tulipaloa, joka vanhemmat on pökerryttänyt, vaikka oven periaatteessa auki saisikin. Tuskin osaisi toimia niin nopeasti ja järkevästi, ennemminkin etsisi vanhempiaan. Monet 2-vuotiaat on pinnasängyissäkin.

Meillä lapsi nukkui 3-vuotiaaksi asti vanhempien vieressä ja itse ainakin heräsin aina jos lapsikin, joten ei kyllä olisi päässyt karkaamaan vaikka olisi ovet olleet auki. Silloin kun hän on ollut yökylässä, on myös nukkunut vähintään samassa huoneessa hoitajan kanssa. Jollain tavalla minusta pitää huolehtia, että pienestä lapsesta vastuussa oleva hoitaja herää ennen kuin lapsi ehtii touhuta ties mitä yksin. Muuten ei voi puhua mistään vilpittömästä vahingosta, sillä tottakai pikkulapsi voi herätä yöllä tai aikaisin aamulla eikä ollenkaan välttämättä silloin mene itse hoitajaa herättämään vaan voi tehdä ihan jotain muuta.
Sinulla ei taida olla lapsia. Ei voi mitenkään estää sitä, että lapsi herää joskus yöllä tai aamulla ennen vanhempien heräämistä ja alkaa touhuilla.
 
"Heidi"
[QUOTE="Mie";29656105]Minä olen itse lapsena lähtenyt unissaan kävelemään ulos (rivitalossa asuttiin), äitini onneksi heräsi oven ääneen, joten en kerennyt kuin omalle kotipihalle. Että kyllähän näitä sattuu. Tässäkin jutussa on voinut olla kyse siitä että lapsi on kävellyt unissaan ovesta ulos, ja vanhemmat vain ovat nukkuneet niin sikeästi etteivät ole kuulleet.[/QUOTE]

Minäkin olen lähtenyt lapsena yöllä unissani ulos kävelemään. Äitini oli silloin aamupostia jakamassa. Onneksi toinen postinkantaja oli palautti minut kotiini. Olin ehtinyt kävellä yöpuvussani parin sadan metrin päähän. Sisko oli kotona avaamassa oven.
 
[QUOTE="Hiphei";29656073]Kyllä nämä LS ilmoitukset alkaa menemään pikkasen yli.
Eihän lapsia uskalla kohta saada kun isoveli valvoo joka asiaa.
Lapsi karannut ovesta, lapsenvahti nukkunut sikeästi--> tästä ilmoitus, en ymmärrä![/QUOTE]

Jos lapsi olisi karannut ulos asti ja jäänyt parkkipaikalla peruuttavan auton alle, olis mieli kenties toinen?
 
  • Tykkää
Reactions: lettunen
[QUOTE="vieras.";29656218]Meillä lapsi loukkaantui koulun kotitalouden tunnilla -opettaja teki ls-ilmon. Että kaikenlaista sitä oikeasti on. Käytiin soststossa asian tiimoilta ja hekin ihmettelivät (samoin kuin minä) ilmoituksen aiheellisuutta. Ehkä olisi aiheellista nostaa mediassa jo äläkkää senkin puolesta, että ls-ilmoja tehtäisiin oikeasti vain asiallisista tapauksista. Todella paljon menee resursseja tällaisten älyttömien ilmoitusten perkaamiseen ja sitten ne, jotka oikeasti kaipaisivat sitä apua ja tukea jäävät pahimmassa tapauksessa sitä ilman. Tai apu saapuu aivan liian myöhään.[/QUOTE]juuri näin. pakolliseksi nimen ilmoittaminen, kuka tekee ilmoituksen ja rangaistavaksi teoksi aiheeton ilmotus
 
Pari kertaa oon löytänyt meidän nykyään kolmevuotiaan rappukäytävästä. Aika ovelasti se sinne osasi jo 2-vuotiaana livahtaa, vaikka ihan hereillä olin itsekin. Nykyään on turvaketju ovessa, ettei pääse käymään niin, että päättää karata aamukuudelta, kun me vanhemmat ei vielä olla hereillä.
Ja tosiaan, ei siihen aina herää, kun herra kaikessa hiljaisuudessa saattaa nousta jo ennen kuutta touhuamaan omiaan. Vaikka olisi nukkunutkin vieressäni.
 
"vieras."
Jutun paras kohta:
Yritin rauhoitella poikaa ja kysellä, missä hänen kotinsa on. Poika ei osannut sano mitään, en saanut häneen yhteyttä, kerrostalossa asuva mies kertoi Iltalehdelle sunnuntaina.

Kuinka moni saa yhteyden kaksivuotiaaseen ja joka sujuvasti vastaa kysymyksiin:
koko nimesi, osoitteesi, äidin/isän puhelinnumero ja mielellään vielä sosiaaliturvanumero :D

Ihmiset ovat ihan uskomattomia lasten suhteen. On tässä ennenkin talutettu höperöitä mummoja ja itkeviä lapsia takaisin kotiinsa. Vaatii naapurina pikkasen vaivaa, mutta ei nyt ole hirveää rimpauttaa ovikelloa ja kysyä onko tuttu tapaus. Yleensä ihmiset eivät suostu ottamaan vieraita tyyppejä kotiinsa ja oma koti kyllä löytyy lopulta. Saman ne poliisitkin joutuivat tekemään. Huoh, että me suomalaiset olemme umpimielistä kansaa ja puhumme vain virkavallan kautta.
 
"tii-"
Poliisille soittaminen on ihan ymmärrettävää. Ei naapureita välttämättä tunneta ja tiedetä missä asuu lapsia, tai tiedetä mihin on juuri muuttanut uusia asukkaita. Itse en tiedä naapureideni asuntoja vaikka heihin usein törmäänkin rapussa, elleivät sitten asu samassa kerroksessa. Eli vaikka jonkun lapsen löytäisi ja tietäisin, että tässä rapussa se asuu, niin jos avointa ovea ei löydy, soittaisin poliisille. Aamuvarhaisella ei viitti jokaisen ovikelloakaan soittaa.

Toivottavasti asiassa ei ole mitään huolestuttavaa, ja asiointi sossun kanssa jää yhteen kertaan.
 
skgps
[QUOTE="tii-";29659005]Poliisille soittaminen on ihan ymmärrettävää. Ei naapureita välttämättä tunneta ja tiedetä missä asuu lapsia, tai tiedetä mihin on juuri muuttanut uusia asukkaita. Itse en tiedä naapureideni asuntoja vaikka heihin usein törmäänkin rapussa, elleivät sitten asu samassa kerroksessa. Eli vaikka jonkun lapsen löytäisi ja tietäisin, että tässä rapussa se asuu, niin jos avointa ovea ei löydy, soittaisin poliisille. Aamuvarhaisella ei viitti jokaisen ovikelloakaan soittaa.

Toivottavasti asiassa ei ole mitään huolestuttavaa, ja asiointi sossun kanssa jää yhteen kertaan.[/QUOTE]

Näin ja poliisit ovat voineet perheen asunnossa käytyään nähdä muutakin syytä ls-ilmolle. Ei kannata lähteä tuomitsemaan ilman tietoa, ei tätä perhettä mutta ei muitakaan tapaukseen liittyviä ihmisiä.
 

Yhteistyössä