Kun mies tuhlaa.. onko muilla kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja dippis
  • Ensimmäinen viesti
dippis
Eli itse olen järkevä rahankäyttäjä ja palkasta olen laittanut aina osan säästöön. Meillä on miehen kanssa saman suuruinen palkka, mutta miehellä EI KOSKAAN jää rahaa säästöön. Palkka hänelle tulee kahden viikon välein ja monesti tili on tyhjä jo viikon päästä..

Tästä on sekä puhuttu että riidelty monet kerrat. Meillä oli budjettikin jossain vaiheessa tehty kun asuntolainaa teimme ja silloin laskettiin tulot ja kaikki menot. Jaettiin kaikki menot puoliksi ja laskin jopa niin että kummallekin jäisi ylimääräistä ihan kaiken ylimääräisenkin jälkeen (mies polttaa, juo olutta, käy kahviloissa ym. turhaa mitä itse taas en tee, mutta siitä huolimatta miehenkin tilille pitäisi jäädä jotain). Miehen menoihin on laskettu mm. ruokaostokset ja monesti sitten käy niin että tosiaan palkkapäivästä on mennyt viikko ja pyydän miestä hakemaan jotain kaupasta niin mies ilmoittaakin ettei voi koska ei ole yhtään rahaa!! Todella raivostuttavaa. Jos siis minulla ei olisi rahaa niin olisimme sitten syömättä.. Etenkin nyt kun olen kotihoidontuella niin on uskomatonta että minä maksan suurimman osan asioista ja joudun pakon edestä käyttämään säästöjä ihan perusasioihin. Olen jo miettinyt töihin paluutakin jo vähän aiemmin kuin oli suunniteltu siksi että pelkään säästötilin hupenevan kokonaan eikä meillä sitten ole mitään pahan päivän varalle.

On todella ahdistavaa kun toiseen ei voi luottaa raha-asioissa. Laskujakin saattaa jättää maksamatta ja odottaa että tulee karhukirje (ei sentään ulosottoon mene) ja maksaa vasta sitten. Itse taas en voisi koskaan tehdä noin!

Mietinkin nyt että mitä voin tehdä? Emme ole eroamassa, joten se ei ole ratkaisu. Itse olen kyllä kiinnostunut kaikista säästövinkeistä ja niitä monesti luen netistä, mutta mitä se hyödyttää kun mies sitten tuhlaa? Mies sentään on yhtä tarkka minun kanssa esim. sähkön ja veden käytöstä eli sellaisissa asioissa osaa olla säästäväinen mutta sitten tuo kaikki muu..
 
Mihin sun mies siis käyttää rahansa?

Tuossa tapauksessa mä varmaan sanoisin, että rahat laitetaan yhteiselle tilille josta maksetaan ruoka- ja muut yhteiset kulut. Omille tileille vois jättää sit tuhlattavat... Tai mies vois tehdä pankin kanssa sopimuksen, että joka tilipäivänä tililtä velotetaan tietty summa säästö- tmv. tilille.
 

Yhteistyössä