Kun mietit kotiäidiksi jäämistä niin oletko laskenut mitä työhön meneminen maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eli millaisella palkalla kannattaa mennä töihin jos sinulla on 1 lapsi, 2 lasta, 3 lasta tai montako sinulla onkaan. Mitä töihin meno tarkoittaa kuluihin? Paljonko tulee matkakuluja kuussa? Paljonko maksaa lasten päivähoito tms.? Mikä on miehesi palkka eli paljonko lasten hoito tulee maksamaan jos miehelläsi kohtuu iso palkka?

Ajattelin vaan kun moni sanoo ettei ole vara jäädä kotiin lasten kanssa....

Omalla kohdallani ainakin noin 2000€:n kuukausipalkalla ero on todella pieni ja jos laskisin mukaan monta muuta asiaa mm. työvaatteet jne. niin minun olisi edullisempi olla kotona. Meillä 3 alle kouluikäistä lasta.
 
"vieras"
No minä sanoin itseni irti kun ei kannattanut käydä työssä. Työmatkaa 100 km päivässä ja omalla autolla, täydet hoitomaksut tekee noin 1000 e karkeasti laskettuna, siihen päälle muut kulut, niin mulle jää ansiosidonnaisesta huomattavasti enemmän, ja pääsin vielä opiskelemaankin niin saa kulukorvauksen päälle. Palkka mulla olisi ollut jotain 1800e.
 
Meillä on myös se tilanne, että kun tämä masukas syntyy niin en tiedä onko mitään järkeä mennä töihin.
Joutuisimme maksamaan täyden hoitomaksun kahdesta lapsesta, päivittäistä ajoa tulisi tuplasti (eli yhteensä 100km) koska minulla ja miehellä eri työajat. Tietysti myös kahden auton pitäminen maksaa ja myös ruokakulut on hieman toista kun ei viitsi tehdä niin paljoa itse alusta asti..
 
laskin
Laskin joo, ja reilusti jäädään plussan puolelle kun töihin menin. Päivähoitomaksujen ym. jälkeen jää rahaa käteen vielä 600-700 euroa kuussa enemmän kuin kotona ollessa, vaikka meidän kunnassa saa kuntalisääkin. Mulla bruttopalkka 2000 e, mutta vain yksi lapsi. Ja vaikka joutuukin ostamaan vähän enemmän vaatteita töiden takia jne., niin silti kannattaa. Työmatkakuluja ei ole, ellei polkupyörän vuosihuoltoa sellaiseksi lasketa. :)

Jos lapsia olisi 3, niin eihän siinä järkeä olisikaan. Tosin silloin kotona olis muutenkin mielekkäämpää olla, olisi enemmän "työllistetty" siellä.
 
pha
Joo, tuon takia en pidäkään kiirettä palata töihin. Työmatkakulut, työpaikkaruokailun ja hoitomaksut kun vähentää mun palkasta, ei väliin jää niin montaa satalappusta, että vaihtaisin nykyisen vapauteni niihin. Ihan halvalla en myöskään myy mahdollisuutta seurata lasteni kasvua ja kehitystä aitiopaikalta ja saada itse kasvattaa heidät 95 % ajasta.
 
jep..
Olen laskenut, ja tullut tulokseen ettei kannata mennä töihin kun 3 lasta pitäis laittaa päiväkotiin. Sitten kun esikoinen menee kouluun ajattelin mennä töihin jos ei siihen mennessä ole sitten lisää lapsia saatu. Työmatkat ja muut kulut on yksinkertasesti niin suuret, ettei mun palkalla kannata töihin mennä.
 
"mie"
Joo laskin.
2 lapsen päivähoitomaksut on sen n 500 e/kk
Minun junalippu on n 120e/kk
Ruokailu työpaikalla on 6e/pvä eli n 130e/kk
Palkka on 4380e/kk joten kyllä kannatti palata töihin. Olisi kannattanut vaikka useammankin lapsen kanssa.
Joskin kaikki asiat eivät ole laskettavissa rahassa, mistä syystä olinkin kotona kuopuksen kanssa lähes 2v.
 
No...Näin kun saa minimin eli lapsilisän ja 250€/kk, alkaa töihin meno jo houkuttaa..Vaikka tulisi hoitomaksut ja kulut töihin kulkemisesta, jäis todennäköisesti siltikin enemmän käteen kun nyt..Autoja on kaks, olin kotona tai en joten siinä ei tule muutosta. Kilsat saa verotukseen joten ei siinä jää kun omavastuu ja ne muksun hoitokulut, joista sitten voi tottakai laskea pois kaikki mitä tuo muksu päivän aikana syö kotona, eli oma ruokalasku pienentyy..
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Laskin kyllä, yksi lapsi on ja kyllä se vaan kannattavampaa on töissä olla. Vaikka kyllähän sitä rahaa menee nyt ihan eri tavalla hoitomaksun lisäksi, vaatteita on pakko ostaa enemmän, lapsikin tarvitsee enemmän vaatteita, bussilippu maksaa. Ja osittain valmisruokia on syöty nyt enemmän, silloin kun olin kotona niin ei syöty yhtään, mutta nyt on vaan välillä sellaisia päiviä että on vaan pakko saada valmista kun ei ehdi tekemään.
 
"kolmen äiti"
En ole laskenut sen tarkemmin, kun laskemattakin oli selvää että on järkevämpää jäädä kotiin. Ja jos siitä olisi satasen pari enemmän saanut rahaa niin se menetetty aika lasten kanssa ei olisi ollut sen arvoinen.
 
"mä"
Kodinhoitovapaalla sain miltei saman käteen kun olisi jäänyt töistä palkkaa miinus lastenhoitokulut ja työmatkojen kustannukset . Olinkin kotona kunnes nuorin oli 3v.
Kotiäidiksi en jää sillä tulot olisi täys nolla ja kyllä tienaa enemmän varsinkin kun lapset on jo koulussa .
 
Itsekästä
Mielenkiintoisia kommentteja esim. että "meillä yksi lapsi ja laskin että kannattavampaa on mennä töihin". Millainen äiti laskee tämän asian rahan kannalta? Eikö ensisijainen pitäisi olla lapsen etu? Älkääkä nyt vaan alkako syöttää sitä soopaa, että "on myös lapsen etu että äiti käy töissä". Takuu varmasti ei ole alle 3v lapsen etu että äiti käy töissä, ellei nyt sitten ole niin pakko että ruoka oikeasti loppuisi jos kotiin jäisi. Kyllä se suurimmalla osalla on ihan kylmästi vaan sitä, että halutaan pitää kulutustottumukset ennallaan eikä välitetä siitä mikä on lapsen etu.
 
Laskin. Kuluja tulis noin 500€/kk tämä koostuu päivähoitomaksuista. Muita kuluja ei tule, oletettaen, että lapset pääsis hoitoon lähipäiväkotiin. Työmatkaa on 1km ja päiväkoti matkan varrella. Työnantaja tarjoaa työvaatteet ja syödä mun täytyy kotonakin, eli eväät ottaisin töihin mukaan, niinkuin miehenikin tekee. Plussan puolelle siis jäätäisiin, jos takaisin töihin menisin.

Silti tulimme siihen lopputulokseen, et nuorempi (1v.)on vielä liian pieni päiväkotiin ja päätettiin lykätä mun töihinmenoa siihen asti et nuorempi on 2v. Taloutemme menot ovat sen verran suuret, mun on kuitenkin käytävä töissä. Teen siis iltaisin ja vikonloppuisin 16h/vk töitä ja näillä tuloilla +miehen palkalla saadaan elämä rullaamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsekästä;24947829:
Mielenkiintoisia kommentteja esim. että "meillä yksi lapsi ja laskin että kannattavampaa on mennä töihin". Millainen äiti laskee tämän asian rahan kannalta? Eikö ensisijainen pitäisi olla lapsen etu? Älkääkä nyt vaan alkako syöttää sitä soopaa, että "on myös lapsen etu että äiti käy töissä". Takuu varmasti ei ole alle 3v lapsen etu että äiti käy töissä, ellei nyt sitten ole niin pakko että ruoka oikeasti loppuisi jos kotiin jäisi. Kyllä se suurimmalla osalla on ihan kylmästi vaan sitä, että halutaan pitää kulutustottumukset ennallaan eikä välitetä siitä mikä on lapsen etu.
..mä kulutustottumuksista tiedä mut oma mielenterveys on aika saakelin iso vaikuttaja kanssa tuohon töihin menemisessä..Ja ihan turha alkaa lässyttää et ei pitäis tehdä lapsia jossei pää kestä olla niitten kanssa kotona, me ollaan kaikki erilaisia ja musta esimerkiksi tuollaisen puoltoistavuotiaan jne voi jo ihan hyvin laittaa hoitoon..

Hyvähän se on kotona olla jos on rahaa, mielenkiintoa, sosiaalisia kontakteja jne.. Toista se on viettää päivät itekseen sen lapsen kanssa ja mökkihöperöityä, kun kerta on mahdollisuus muuhunkin.
 
"vieras"
Kannattaa muuten ottaa laskuihin mukaan menetetyt eläkerahat.
Hyvä pointti...laskekaahan tuohon kotona olemisen kuluihin työtuloja vastaava eläkevakuutus!

Muuten kyllä tuli mieleen tätä ketjua lukiessa, et pitäisköhän mun alkaa tehdä lapsia kun se näyttää olevan noin tuottoisaa puuhaa. Palkka 2000e tällä hetkellä, nähtävästi kotimammana tienaisin enemmän?
 
Yksi asia mitä ei vielä mainittu on urakehitys. Jos on työelämästä poissa vuoden sijaan neljä vuotta niin johan siinä ajassa olisi kerennyt mahdollisesti edetä urallaan mikäli sellaisella alalla on. Tai ainakin kerryttää osaamista, jonka varjolla voi vaatia parempaa palkkaa.

Outoa että joku tulee tähän ketjuun syyllistämään sitä että lasketaan "lapsen parhaan kustannuksella" onko varaa olla töissä vai kotona. Sehän nimen omaan oli tämän ketjun aihe, ottamatta kantaa siihen mikä on lapselle parasta. Tapellaan siitä jossain muussa ketjussa pliis.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24947869]Hyvä pointti...laskekaahan tuohon kotona olemisen kuluihin työtuloja vastaava eläkevakuutus!

Muuten kyllä tuli mieleen tätä ketjua lukiessa, et pitäisköhän mun alkaa tehdä lapsia kun se näyttää olevan noin tuottoisaa puuhaa. Palkka 2000e tällä hetkellä, nähtävästi kotimammana tienaisin enemmän?[/QUOTE]

Omalla kohdallani tuo eläkevaikutus ei ole oleellinen este.

Enkä puhuisi kotimammana tienaamisesta. Olen vaan huomannut monen kirjoittavan aiemmin ettei ole vara jäädä kotiin niin mietin miksi näin varsinkin jos on 2 tai 3 lasta ja ainakin kaksi alle kouluikäistä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24947869]Hyvä pointti...laskekaahan tuohon kotona olemisen kuluihin työtuloja vastaava eläkevakuutus!

Muuten kyllä tuli mieleen tätä ketjua lukiessa, et pitäisköhän mun alkaa tehdä lapsia kun se näyttää olevan noin tuottoisaa puuhaa. Palkka 2000e tällä hetkellä, nähtävästi kotimammana tienaisin enemmän?[/QUOTE]

Kyllä sinä pystyt laskemaan mitä kotona tienaisit, senkun otat selville paikkakuntasi kuntalisät ja kelalta näet kotihoidontuen suuruuden... minä esim. en näitä nauti, lapsi on jo yli 3v joten nautin ihan vain miehen palkasta. Että otappa hyvätuloinen mies ennenkuin alat ajattelemaan niitä lapsia...
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24947917]Omalla kohdallani tuo eläkevaikutus ei ole oleellinen este.

Enkä puhuisi kotimammana tienaamisesta. Olen vaan huomannut monen kirjoittavan aiemmin ettei ole vara jäädä kotiin niin mietin miksi näin varsinkin jos on 2 tai 3 lasta ja ainakin kaksi alle kouluikäistä.[/QUOTE]

Palkka lienee sitten vähintään sen naisten keskiansion eli 2500e.
 
pha
..mä kulutustottumuksista tiedä mut oma mielenterveys on aika saakelin iso vaikuttaja kanssa tuohon töihin menemisessä..Ja ihan turha alkaa lässyttää et ei pitäis tehdä lapsia jossei pää kestä olla niitten kanssa kotona, me ollaan kaikki erilaisia ja musta esimerkiksi tuollaisen puoltoistavuotiaan jne voi jo ihan hyvin laittaa hoitoon..

Hyvähän se on kotona olla jos on rahaa, mielenkiintoa, sosiaalisia kontakteja jne.. Toista se on viettää päivät itekseen sen lapsen kanssa ja mökkihöperöityä, kun kerta on mahdollisuus muuhunkin.
Tokasta kappaleesta olen kyllä samaa mieltä. Elämä olis mullakin sata kertaa ankeampaa ilman kotiäitiystäviäni ja toimintoja, joihin täällä pk-seudulla pääsee vaivattomasti. Enpä siis puhukaan mitään syrjäseudulla asuvien ihmisten kotonaolosta, kun en siitä mitään tiedä.

Toisaalta, kotiin jäävän vanhemman kannattaa kuitenkin mielestäni unohtaa oma etunsa ja halunsa hetkeksi ja motivoida itsensä lapsen parasta ajatellen. Kyllä varmaan pälli leviääkin, jos koko ajan miettii, mitä mä haluan ja oonko mä nyt tyytyväinen elämääni. Kyllä mäkin toisinaan vihaan kotiäitiyttä ja kaivaisin vaikka ojaa mieluummin, mutta silloin muistutan itseäni, että nyt on elämässä se muutaman vuoden periodi, jolloin omat tarpeet pannaan osittain syrjään lasten vuoksi.
 
Aivan
..mä kulutustottumuksista tiedä mut oma mielenterveys on aika saakelin iso vaikuttaja kanssa tuohon töihin menemisessä..Ja ihan turha alkaa lässyttää et ei pitäis tehdä lapsia jossei pää kestä olla niitten kanssa kotona, me ollaan kaikki erilaisia ja musta esimerkiksi tuollaisen puoltoistavuotiaan jne voi jo ihan hyvin laittaa hoitoon..

Hyvähän se on kotona olla jos on rahaa, mielenkiintoa, sosiaalisia kontakteja jne.. Toista se on viettää päivät itekseen sen lapsen kanssa ja mökkihöperöityä, kun kerta on mahdollisuus muuhunkin.
No nimenomaan näin. Jos sinun pää ei kestä niin mene töihin, mutta tämä on juuri sitä itsekästä ajattelua. "Minä tarvin aikuiskontakteja", "minä tarvin rahaa", "minun pää hajoaa jos olen vielä kotona" - voitko väittää ettei ole aika MINÄ-keskeistä ajattelua? TODELLINEN äiti laittaa nämä asiat syrjään ja miettii, että "Minä kaipaan työelämää, mutta lapseni kaipaa minua, joten olen lapseni kanssa". TODELLINEN äiti pystyy kyllä laittamaan omat tarpeensa syrjään hetkeksi ja olemaan lastensa kanssa kotona ilman pään hajoamista - ja jos ei pysty niin sitten pitää todenteolla miettiä, että oliko kypsä lasten hankintaan ylipäätään.
 

Yhteistyössä